Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
HELSE OG LIVSSTIL.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Pedagogisk analyse.
VIKTIGE BEGREPER Økologi er læren om samspillet mellom planter og dyr, og mellom disse og det miljøet de lever i. Individer: Enkeltmennesker eller enkeltdyr.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Sosiologi i barnehagen
Kompetente barn og unge
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hvorfor skal vi ha barnehager?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Stoisismen og kristendommen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Hendelselseshåndtering
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i pedagogikk Av Emilie

Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper. Pedagogisk psykologi Pedagogisk sosiologi Pedagogisk filosofi/religionsped. Komparativ ped Didaktikk: planlegging, gjennomføring og vurdering av oppdagelse og undervisning av barn

Pedagogikk Dreier seg om oppgaver og problemer i forbindelse med oppdragelse og undervisning. Har en Teorietisk - og en praktisk side. Teoretisk side dreier seg om å beskrive og drøfte oppdragelse og undervisning, og belyse forholdet mellom disse virksomhetene og individ, samfunn og kultur Den praktiske siden dreier seg om å hjelpe den yngre generasjon til å mestre livet. Myhre 94

OPPDRAGELSE Det overordnede begrep i all pedagogisk virksomhet er oppdragelse. Oppdragelsen er gjerne bevisst og tilsiktet. Dette behøver ikke alltid være klart verbalisert, men det er alltid tale om ”voksnes intensjoner” overfor barn og ungdoms liv og utvikling. I undervisning er formidling av kunnskaper, verdier og holdninger sentralt, sammen med trening i ferdigheter. Men i oppdragelsen er det også alltid et innslag av omsorg. Lillemyr og Søbstad 1993

oppdragelsesvirkelighet Oppfattes forskjellig og ofte motstridene Det gjelder oppdragelsesbegrepet, oppdragelsens mål, innhold og metode, hva man kan oppnå med oppdragelse og hvem som har ansvaret for oppdragelsen. Forskjelligheten kommer til utrykk gjennom personlige holdninger og syn på samfunn og kultur, menneskesyn og hva som er livets grunnverdier, mål og mening.

Helhetspedagogisk oppfattning Oppdragelse kan betraktes gjennom tre perspektiv Individuelt Samfunnsmessig kulturelt

Helhetspedagogikk Skaper en front der mennesket verken fremtrer som en manipulerbar brikke eller som en selvutfoldende organsime, men som et tenkende, følende, villende og handlende vesen.

Hva er oppdragelse Barn og unge påvirkes på to måter. 1.En bevisst, tilsiktet og målrettet. En håndverksmessig, der mennesket oppfattes som et materiale som lar seg forme og danne. 2. Individet preges gjennom det sosiale og kulturelle miljøet det lever i. Mennesket utfolder seg etter sine egne lover, og der kunsten nettopp består i å gripe inn så lite som mulig, og la barnet få utvikle seg ”naturlig”.