19. januar 2014 Orkla advertising brief JIF AVLØPSÅPNER Merkets posisjonering Uslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede Hvorfor1.Avløpsåpnerkategorien.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

*BEST Consulting Group
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Stillingsendring innenfor samme enhet
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
12. Oppsummering.
Hønefoss politistasjon
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Mestring og forebygging av depresjon
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Posisjonering Kapittel 10.
Hvordan forsterke merkevaren?
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
10 regler for å skrive for web
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Everquest som læringsplattform
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Vaskerull™ Observasjoner /Hypoteser/D ata/Trender (Hva vet vi?) Effektivitet etterfulgt av enkelhet er hovedriverne innenfor rengjøring (Ipsos, 2010).
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kommunikasjonsbrief Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Radio listening in Norway
Markedsføring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Hvordan bruke presentasjonene
Relevant questions for the Reference Group
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Forskningsstøtte ved UBA
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Kommunikasjon i helsetjenesten
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innovasjon i lokalarbeidet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

19. januar 2014 Orkla advertising brief JIF AVLØPSÅPNER Merkets posisjonering Uslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede Hvorfor1.Avløpsåpnerkategorien i Norge består av to konkurrenter, Jif og Plumbo, og kategorien har vokst med 4 % i løpet av Plumbo er klart markedsleder, mens Jif har den største enkeltstående varianten. Det siste året har vi opplevd en negativ trend som følge av økt konkurranse fra Plumbo. I 2015 skal vi snu denne trenden! 2.Jif Avløpsåpner er et høyverdiprodukt forbruker må bli minnet på for å huske å kjøpe 3.Dette er første gangen Lilleborg kommuniserer på radio, og vi ønsker å teste kanalen med Jif Avløpsåpner. HvemKommunikasjonsmålgruppen: De som kjøper Plumbo Avløpsåpnere i dag, og primært brukere av Plumbo Rørvask og Heavy Gel (kvinner og menn 30-60). Innsikt: Tette avløp er skrekken og jeg er villig til å gjøre hva som helst for å ikke oppleve dette igjen. Jeg er redd for at avløpsåpnere kommer til å skade rørene mine. Hva ønsker vi å si?Jif Avløpsåpner åpner opp og forebygger tette rør – uten å skade! Reason to believeJif assosieres med effektivitet og skinnende resultater Hvordan (Executional Considerations) Tydelig branding og lydbilde, må IKKE kunne forveksles med Plumbo (per i dag har vi ingen lydlogo). Vi ønsker to (evt 3) versjoner av kommunikasjonen for å unngå wear out. Etter planen er det kun en bølge på to uker i 2015, så i utgangspunktet tenker vi at 2 versjoner er nok. ”Åpner tette rør” og ”forebygger tette rør” skal kommuniseres, men om dette gjøres i samme versjon eller ikke, ønsker vi at dere kommer med en anbefaling på. TidsplanOn air i uke 8-9 hos p4. Kommunikasjonen må være levert til p4 tirsdag 10. feb. BudsjettVi ønsker at dere kommer med et tilbud som svarer på brief EvalueringReklamen vil bli evaluert ut fra hvor godt den leverer på brief og på Orklas reklamevurderingskriterier. Reklamen vil i tillegg bli vurdert ut i fra hvor salgsutløsnede den er (målsetter en økning i salg på 5 %). Vedlegg: 1.Jif Brand Stamp 2.Produktbilde 3.Orklas reklamevurderingskriterier

Vedlegg 1: Jif Brand Stamp Brand Stamp Jif Category and Segment Environment Kategori: Produkter som bidrar til å holde hjemmet rent Segment: Avløpsåpnere. Hovedkonkurrenten er Plumbo, men også andre produkter som brukes til å åpne tette rør. Target GroupPrimær (kommunikasjonsmålgruppe): Yrkesaktive kvinner og menn i alderen år som er opptatt av hjemmet sitt og ønsker å holde et rent og pent hjem, men som har begrenset med tid. Forbrukersegmenter: Perfeksjonisten og Streveren. Sekundær (total målgruppe): Kvinner og menn i alderen år. Jif Sprayer dekker behovet til alle de fire forbrukersegmentene: Perfeksjonisten, La det skure, Streveren og Tradisjonalisten. Key InsightJeg får en god følelse når hjemmet mitt er skinnende rent og ønsker effektive og enkle måter å gjøre rent på. I min hektiske hverdag er jeg avhengig av dette. Brand Benefits Funksjonelle: - Jif er uslåelig på effektivitet, og jeg får alltid det resultatet jeg ønsker - Befriende enkelt i bruk Emosjonelle: - Jeg føler meg trygg på at jeg får det beste resultatet - Jif hjelper og motiverer slik at det er lettere å komme i gang - Jeg føler jeg har kontroll og at jeg stolt kan vise frem hjemmet mitt til familie og venner - Den deilige følelsen av et skinnende, rent hjem Reason to Believe - Formuleringen er dokumentert av eksterne partnere (eks TI) og inneholder ingen miljøskadelige stoffer - Jif som merke er sterkt assosiert med effektivitet og skinnende resultate Brand RoleJif er min personlige trener innen rengjøring! Jif hjelper meg å oppnå ønsket resultat på en raskere og enklere måte. Brand Personality Jif er en erfaren og kunnskapsrik motivator som forstår meg og mine behov. Jeg kan alltid stole på at Jif leverer. Jif er moderne og humørfylt med glimt i øyet. DiscriminatorJif er uslåelig effektive på en befriende enkel måte, og gir meg gleden av et skinnende rent hjem. Core IdeaUslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede

Vedlegg 2: Produktbilde

Vedlegg 5: Orklas reklamevurderingskriterier Does the advertising feel right? Relevant attention: Will the advertising stand out of the clutter in a relevant and engaging way? Branding: Is the advertising in line with the brand personality and is the brand integrated in the advertising in such a way that it will be remembered? Benefit: Does the advertising clearly communicate a unique benefit (functional or emotional) and the reasons to believe the benefit? Simple: Is the advertising simple and easy to understand?