Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FREMTIDENS VINDERHOLD

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FREMTIDENS VINDERHOLD"— Utskrift av presentasjonen:

1 FREMTIDENS VINDERHOLD
Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan vinder danske virksomheder? DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic

2 AGENDA ”The Orkla way” Kompetanseutvikling Rammebetingelser

3 ORKLA VI ER I EN SPENNENDE ENDRINGSPROSESS Etablert: 1654
2011: 61 mrd. NOK ansatte Kjernevirksomhet Merkevarer Øvrige virksomheter Sapa Share Portfolio Hydro Power Borregaard Jotun REC

4 Våre lokale danske selskaper

5

6

7

8

9

10 1. ”The Orkla way” Vi er en ”multinasjonal” aktør ”in disguise”; vi er egentlig en MULTI-LOKAL aktør. Dette er fundamentet i vår konkurransekraft mot de virkelig multinasjonale og globale konkurrentene. Det har viktige implikasjoner for vår strategi og vår organisering. Vi har et sterkt fokus på viktige og relevante danske forbruker-karakteristika med hensyn til preferanser og atferd. Vi skal forstå dem best og være raskest og til å utnytte dem i markedet. Danmark er ett av våre mange hjemmemarkeder. Våre danske selskaper er 100% ansvarlig for sine strategier, verdikjeder og ressurser.

11 1. ”The Orkla way” Vår ”religion” preges av
Sterkt fokus på lokal konsumentinnsikt Sterk tro på nr 1 og 2-posisjoner fundert på sterke merkevarer Ikke la oss overvelde av kun makroperspektiver Fundamental overbevisning om at hvis vi tilbyr bedre verdi til forbruker, økes betalingsvilligheten. Innovasjon er kritisk! Vi henter ut våre skalafordeler i andre deler av verdiskjeden enn våre internasjonale konkurrenter. Vi har et sterkt fokus på kjernen av vår forretning (de store kategorier, sortiment, merker osv.). Vi henter ut synergieffekter i Orkla innen Innkjøp av felles råvarer og emballasje Kompetanse- og lederutvikling Noen støttefunksjoner (IT m.m.)

12 Et godt eksempel på en sterk DANSK posisjon hos forbruker

13 ”New routes to consumer”
2. Fødevarebransjen er ”high tech”. Kompetanseutvikling er fortsatt kritisk Bransjen må stå tydeligere frem som en attraktiv kompetansearena. Der er et fortsatt stort potensiale i økt samarbeid mellom partene i verdikjeden (leverandører, produsenter, handel, akademia, myndigheter osv.) Der er så mange spennende innfallsvinkler: Helse Convenience Demografi ”New routes to consumer” CSR Miljø Opplevelser Brands

14 Orklas egne akademi skal være de beste…

15 3. Rammebetingelser Orkla er sterkt bekymret over initiativ i flere av våre hjemmemarkeder med utgangspunkt i helse-/overvektsutfordringene i befolkningen. Orkla støtter fokuset på utfordringene og fortsatt dialog/samarbeid om de effektive tiltak. Vi er imidlertid skeptiske til flere initiativ med hensyn til Produktkategorier som inkluderes Konsekvenser for produksjon/sysselsetting Grensehandel Og ikke minst: LØSER VI EGENTLIG PROBLEMENE FOR VÅRE FORBRUKERE?

16 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "FREMTIDENS VINDERHOLD"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google