Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunikasjonsbrief 04.03.2015. Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunikasjonsbrief 04.03.2015. Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjonsbrief 04.03.2015

2 Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg lanserer nå en revolusjon innen rengjøring; Jordan Vaskerull! Jordan Vaskerull er en av Lilleborgs aller største satsninger noensinne, vi skal endre forbrukers vaskevaner – vi skal få de til å stue bort klut og tørkerull! Jordan Vaskerull er bionedbrytbare engangskluter innsatt med rengjøringsmiddel som gir enkel, effektiv og hygienisk daglig vasking av småsøl på kjøkkenet. Vaskerullen er alltid klar for hånden og lett tilgjengelig plassert på kjøkkenbenken i en smart og tiltalende Jordan Vaskerulldispenser. Perfekt for deg som skulle ønske du hadde en ekstra hånd eller at døgnet hadde 25 timer! Dispenseren kommer i flere fargevarianter slik at du kan velge den som passer best til ditt kjøkken. Målsetning: Forbruker skal bli kjent med hva nyheten er, og overbevises om at dette er løsningen som vil forenkle hverdagen deres. Kommunikasjonen skal stimulere til prøving. 310.000 husholdninger skal prøve Jordan Vaskerull innen et år etter lansering Hvem: Generell målgruppe: Menn og kvinner i alderen 25-60 år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stort pluss! Strategisk målgrupper: 1.Småbarnsmødre i alderen 30-40 år. Hun lever i tidsklemma, så det er viktig med enkle og raske løsninger, men dette skal ikke gå på bekostning av kvaliteten. Hun inspireres av trender og design. 2.”De moderne eldre”. De er endringsvillige, adopterer raskt nye trender og har høy kjøpekraft. 3.Mann som bor alene. Han har lite kunnskap om vasking og ser etter enkle og raske metoder som gjør jobben. Han prøver gjerne ut nye ting. Viktigste forbrukerinnsikt: Jeg trives best på kjøkkenet når det er ryddig og delikat, og småvasker flere ganger daglig. For å få hverdagen til å gå opp, er jeg avhengig av enkle og effektive løsninger. Jeg bruker som oftest klut, men den er ikke ideell til småsøl da den fort vil lukte og bli ekkel - jeg skulle ønske jeg kunne slippe å ha en ekkel klut som ser stygg ut liggende fremme. I tillegg stoler jeg ikke på hvor den er brukt. Hva ønsker vi å si: Aldri har det vært enklere å få rent kjøkken! Jordan Vaskerull gir deg rent kjøkken i en håndvending - Smart design for en enklere hverdag! - Jordan vet hvordan

3 Etterlatt inntrykk: «Jordan Vaskerull er midt i blinken for meg og vil forenkle hverdagen min, nå kan jeg endelig stue bort den ekle kluten. Dette er kjøkkenets nye must have, denne må jeg ha!» Reason to believe: Patentert vaskerulldispensersystem (innbefatter både vaskerull og vaskerulldispenser) 100 % bionedbrytbare kluter Effekt- og skånsomhetstestet på alle vanlige kjøkkenflater og kjøkkenutstyr Dermatologisk testet Jordan assosieres sterkt med smarte og kvalitetsmessig overlegne produkter, ergonomi, estetikk og «Jordan vet hvordan». Hvordan (Executional Considerations) Det skal utvikles en kommunikasjonspakke for Jordan Vaskerull: TV, Web-TV og bannerannonser. TV-reklamen skal treffe bredt og nå den generelle målgruppen vår, mens Web-TV og bannerannonser skal tilpasses hver av de tre strategiske målgruppene. TV: 30 sek med 20 og 15 sek cut downs (2 forskjellige packshots på hver versjon) Web-TV: Forskjellige versjoner per strategisk målgruppe, 15 sek Bannerannonser: Forskjellige versjoner per strategisk målgruppe Kommunikasjonen skal være tydelig på det funksjonelle (hva og hvorfor), men samtidig gi en god følelse og være lett å kjenne seg igjen i. Humor er lov! Fokus på tilgjengelighet, enkelhet og hyppighet i bruk Viktig å vise produktet i bruk og at det enkelt fjerner småsøl på kjøkkenet og gjør helt rent Freshe kjøkken hvor de tre fargene på dispenseren (sort, hvit og rød) passer fint inn. TV-reklamen må fungere også i andre Nordiske land med kun enkle justeringer Vi ønsker å se 3-5 ideer i første fase, og det er viktig at det settes av tid i fremdriftsplanen til forankring. Tidsplan: Alt TV-materiale oversendes VW innen 1. mai 2015 Budsjett: 1,6 mnok Evaluering: 310.000 husholdninger skal prøve Jordan Vaskerull innen et år etter lansering Hvor godt kommunikasjonen svarer på brief Se vedlegg for Orklas reklamevurderingskriterier

4 Vedlegg: Jordan Brand Stamp Produktbilde Produktkonsept Orklas reklamevurderingskriterier

5 Jordan Brand Stamp Category and segment environment Category: Home Care Segment: Mekaniske rengjøringsprodukter, i hovedsak oppvaskbørster, kluter og wipes. Hovedkonkurrenten er primært handelens EMV. Target Group Målgruppe: Kvinner og menn i alderen 25 til 65 år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen deres – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stort pluss! Key Insight Jeg legger stolthet i hvordan jeg har det hjemme, og hvordan jeg tar vare på omgivelsene og menneskene rundt meg. Jeg tiltrekkes av solide produkter i godt design som signaliserer hvem jeg er. Brand Benefits Funksjonelt: Jordan har smarte, funksjonelle og kvalitetsmessig overlegne rengjøringsprodukter som tar vare på mitt hjem og som gjør det enklere og mer effektivt å holde det rent og pent rundt meg. Visuelt sett er de så fine at jeg vil ha de stående fremme. Emosjonelt: Jordan gir meg tryggheten av å ha gjort det riktige valget. Jeg liker å bruke produktene som stadig overrasker meg med sine finesser og smartness. Sensorisk: Estetisk og appellerende design. Unik og naturlig frisk duft. Reason to Believe -Smarte og kvalitetsmessig overlegne produkter -Ergonomiske og estetiske produkter -Jordan Vet Hvordan Brand RoleJordan tar vare på meg og hjemmet mitt, vet hva jeg verdsetter og får meg til å skinne. Brand Personality Smart og omsorgsfull med høye krav til seg selv. Gjennomtenkt og stilig. Discriminator Jordan forenkler og sprer glede i hverdagen, gjennom smarte og funksjonelt overlegne produkter i tidsriktig design. Core IdeaBefriende enkelt - Helhetlig design - Smarte løsninger -> Jordan vet Hvordan

6 Produktbilde

7 Konsept Jordan Vaskerull Observasjo ner/Hypote ser/Data/Tr ender (Hva vet vi?) Effektivitet etterfulgt av enkelhet er hovedriverne innenfor rengjøring (Ipsos, 2010). Kjøkkenet har hyppigst vaskefrekvens, husets ”front stage” og 57,1 % vasker på kjøkkenet flere enn 2 ganger daglig (Questback, 2013). Men vaskemidler står sjeldent framme - må fortjene plassen på benken, estetikk er viktig faktor (Moods research, 2011). Løpende rengjøring (småvask) oppfattes ikke som ”rengjøring” da det er en mer ubevisst handling. ”Rengjøring” tar lenger tid, bruker flere produkter og er mer fysisk krevende. Kvinner gjør mer av den løpende rengjøringen enn menn (Moods research, 2011). 65,8 % bruker oftest klut, 28,8 % bruker oftest både klut og tørkepapir, og 5,5 % bruker oftest tørkepapir. Kluten brukes oftest enten sammen med kun vann eller med vann og såpe, mens tørkepapiret brukes oftest tørt. 89,8 % bruker tørkepapiret til mer enn å vaske kjøkkenet med; snyte seg, tørke av barna, hender og tørke av kjøtt og fettete mat (Questback, 2013). Kluten har bra oppsugningsevne, gir kontroll over et større område, det blir ordentlig rent og den er miljøvennlig. Mange (særlig menn) har et problem med kluten, de opplever hele greia som litt ekkel og sverger derfor til tørkerull. Kluten forbindes med surhet/bakterier, den er vanskelig å holde ren og et ork å skifte den ut/vaske den. Kvinner irriterer seg ofte over menns/barns ”feilbruk” av kluten, og det er vanskelig å holde kontroll på hva den ble brukt til sist (Moods research, 2011). InsightJeg trives best på kjøkkenet når det er ryddig og delikat, og småvasker flere ganger daglig. For å få hverdagen til å gå opp, er jeg avhengig av enkle og effektive løsninger. Jeg bruker som oftest klut, men den er ikke ideell til småsøl da den fort vil lukte og bli ekkel - jeg skulle ønske jeg kunne slippe å ha en ekkel klut som ser stygg ut liggende fremme. I tillegg stoler jeg ikke på hvor den er brukt. IdeaJordan Vaskerull er bionedbrytbare engangskluter på rull for dispenser - gir enkel og effektiv daglig vasking av småsøl på kjøkkenet på en hygienisk måte. Vaskerullen er alltid klar for hånden og lett tilgjengelig plassert på kjøkkenbenken i en smart og tiltalende Jordan Vaskerulldispenser. Perfekt for deg som skulle ønske du hadde en ekstra hånd eller at døgnet hadde 25 timer! Vaskerulldispenseren kommer i flere design-/fargevarianter slik at du kan velge den som passer best til ditt kjøkken. BenefitFunksjonelle Forenkler hverdagen gjennom den daglige småvaskingen på kjøkkenet: - Effektivt rent uten produktrester - Klart til bruk og alltid lett tilgjengelig - Hygienisk – aldri mer sur klut jeg ikke har kontroll på hvor har vært - Inneholder 100 wipes, varer lenge selv om jeg vasker litt hver dag Sensoriske: Estetisk appellerende design som er så fint (i tillegg til funksjonelt) at det står fremme Duften av rent kjøkken Emosjonelle Gleden av et smart valg som forenkler hverdagen og gir meg full kontroll og god samvittighet Reason to believe Patentert vaskerulldispensersystem (innbefatter både vaskerull og vaskerulldispenser) 100 % bionedbrytbare kluter Effekt- og skånsomhetstestet på alle vanlige kjøkkenflater og kjøkkenutstyr Dermatologisk testet Designvariant av Vaskerulldispenser - signert anerkjent designer som appellerer til skandinavere. Discriminat or Bare Jordan Vaskerull og Vaskerulldispenser gir deg rent kjøkken i en håndvending - Smart design for en enklere hverdag! MålgruppeGenerell målgruppe: Menn og kvinner i alderen 25-60 år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen deres – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stor pluss! Kommunikasjonsmålgruppe: Småbarnsmødre i alderen 30-40 år. Hun lever i tidsklemma, så det er viktig med enkle og raske løsninger – men dette skal ikke gå på bekostning av kvaliteten. Hun inspireres av trender og design. ”De moderne eldre”. De er endringsvillige, adopterer raskt nye trender og har høy kjøpekraft. Mann som bor alene. Han har lite kunnskap om vasking og ser etter enkle og raske metoder som gjør jobben. Han prøver gjerne ut nye ting.

8 Orklas reklamevurderingskriterier Does the advertising feel right? Relevant attention: Will the advertising stand out of the clutter in a relevant and engaging way? Branding: Is the advertising in line with the brand personality and is the brand integrated in the advertising in such a way that it will be remembered? Benefit: Does the advertising clearly communicate a unique benefit (functional or emotional) and the reasons to believe the benefit? Simple: Is the advertising simple and easy to understand?


Laste ned ppt "Kommunikasjonsbrief 04.03.2015. Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google