PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Prosjekt samarbeid skole-arbeidsliv Nordland Rådgiversamlinger desember 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Nav veileder i videregående skole
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Rådgiversamling 2.november 2016
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Rådgiversamling 2. november 2016
Evaluering av ”Fritt Fram”
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Fellesmøte Fellesmøte.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Alternative veier til yrkeskompetanse
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Voksenes læring i Valdres
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Oppfølgingsprosjektet
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Status lærlingordning
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
We serve.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen

Program for dagen 09.00Innledning v/Eirik Sundan og Roger Øverås 10.00Pause 10.15Informasjon fra opplæringskontor 10.30Gruppeoppgaver m/oppsummering 12.00Lunsj 12.45Skole-arbeidsliv m/oppgaver 13.45Oppsummering 14.00Slutt

Kursets målsetting Kvalitetssikre organisering og gjennomføring av prosjekt til fordypning på en mest hensiktsmessig måte Virkemidler for å øke gjennomføringen av videregående opplæring Informere om kurs i «overgang skole-næringsliv

Nyheter.. Overgang elev-lærling Utdanning.no PTF-forum Arbeidsavtale Endring av forskriftene Samarbeid skole-arbeidsliv

Endring av forskriften PTF – tydeligste effekt på elevenes yrkesvalg, motivasjon, mulighet for læreplass og forståelse av teori↔praksis Nytt navn –Fordypningsfag? Tydeliggjøre samarbeid skole og arbeidsliv Regionalt og lokalt arbeidsliv sammen med skolen, definere innholdet i opplæringen i tråd med lokale komp.behov Endring av forskriften

Fleksibilitet eller faglighet (Fafo 2012) Hva sier rapporten? Delrapporten viser at organiseringen er enkeltpersoners kontakter Samarbeides det med opplæringskontor/videregående skole Så langt det er mulig bør PTF foregå i bedrift/virksomhet Kan man timeplanfeste PTF først også organiseres resten av fagene ut i fra disse planene? (tilpasses lokalt næringsliv) Inntrykket fra intervjuene er aktørerene i næringslivet er i liten grad med i prosessen i utformingen av de lokale læreplanene Rektorene opplever at økt kontakt med arbeidslivet ↔ formalisere nettverk og avtaler

Organisering av PTF Arbeide med å utvikle lokale læreplaner med felles struktur, noen felles læreplanmål Utvikle gode vurderingsrutiner i faget som fremmer læringsarbeidet Utnytte hospiteringsordningen til kvalitetsutvikling av faget PTF Samarbeid med lokalt næringsliv

Gruppeoppgave Diskuter hvordan faget PtF organiseres og gjennomføres Se på de ulike skjemaer og planer dere bruker. -Er dette godt nok? -Hva kan/bør endres på ? -Hva må det jobbes mer med? -Samarbeid med næringsliv/oppl.ktr? -Samarbeid internt på skolen? (rådgivere,fellesfaglære,andre programområder osv..) Hver gruppe legger fram en konklusjon/oppsummering /Veileder-for-Prosjekt-til-fordypning/

Samarbeid skole-arbeidsliv Formålet med samarbeidsprosjektet er å bidra til: økt kvalitet og relevans i utdanningen at samfunnet får dekket sitt behov for arbeidskraft Det skal spesielt støtte opp målet om økt gjennomføring i utdanningen, inngått samfunnskontrakt om å tilby tilstrekkelig med læreplasser, at tilbudsstruktur i videregående opplæring er i samsvar med næringsstrukturen i fylket og at elever tar mest mulig informerte utdanningsvalg. Prosjektet har to hovedmål som henger nært sammen og understøtter hverandre: 1. Utvikle hensiktsmessige og varige samarbeidsarenaer mellom skole og arbeidsliv som skal bidra til en mer velfungerende dimensjonering, flere læreplasser og mer bevisste utdanningsvalg 2.Utvikle og ta i bruk et digitalt verktøy for samarbeid mellom skole – arbeidsliv som skal være en nasjonal pilot og inngå i utdanning.no Det er videre beskrevet flere delmål. Hovedmål 2 forutsettes gjennomført i samarbeid med Senter for IKT i utdanningen.

Delmål til hovedmål 1: Få en helhetlig oversikt over dagens samarbeid mellom skole og arbeidsliv i Nordland Utvikle og prøve ut en modell for samarbeid mellom skole – arbeidsliv gjennom utprøving i noen geografiske områder. Basert på utprøvingen, gjøre nødvendige tilpasninger og iverksette en hensiktsmessig felles modell for samarbeid mellom skole – arbeidsliv med avklarte roller til ulike regionale aktører. Modellen skal gi rom for lokale variasjoner

Delmål til hovedmål 2: Utvikle en modul i utdanning.no som skal gi en oversikt over arbeidslivet på kommune, regionalt og fylkesnivå. Oversikt skal bl.a vise ulike bransjer, gi oversikt lærebedrifter, vise kart, tabeller med mer Utvikle en ny modul i utdanning.no som gi en oversikt over samarbeidstiltak/partnerskapsarbeid mellom skole og arbeidsliv Gjennomføre en pilotutprøving i et begrenset antall fylker Gjøre tilgjengelig moduler i utdanning.no som fritt skal kunne brukes av alle landets fylker og av ulike målgrupper.

Veien hit Veien videre

Bruk av verktøyet Oppgave om bruk av verktøyet.. Tidsbruk ca min..

Oppsummering Målsetting for kurset Veien videre??

Takk for oss og vel hjem Takk for oss og vel hjem