Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Forebyggende arbeid satt i system
Hverdagsrehabilitering
Hva er aktivitet og deltakelse?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Kulturhistorisk perspektiv
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Å leve med ADHD i familien
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
"God bagasje på livets reise."
Film - i bogruppe for personer med demens Et middel til engasjement og trivsel? Et alternativ til en beroligende tablett? Prosjekt om utprøving av audiovisuell.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Demensomsorgens ABC.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbud fra Omsorgsetaten, med hovedvekt på Eldreomsorg.
Støttekontakt til personer med demens
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Hverdagsrehabilitering – lengst mulig I eget liv i eget hjem Åse Bente Mikkelborg.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Matematikk i skole og hjem
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Når mor og far får demenssykdom
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?
1 Kommunikasjon.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
God praksis i trondheim kommune
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem TJÆRAHÅGEN - Sykehjem i Rana kommune for beboere med demenssykdom som hovedårsak til behov for heldøgns omsorg og pleie beboere fordelt på 4 enheter. - Del av et differensiert system for demensavdelinger (tidl. kalt skjermede enheter) basert på ADL-funksjoner.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Hos oss på Tjærahågen deltar alle ansatte i alle gjøremål og vi tenker at vi skal fylle en dobbelt rolle for beboerene. -Være et hjem -Være en medisinsk faglig omsorgsbase

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem ”Mennesker med demens opplever svikt i ulike mentale funksjoner, men opphører ikke av den grunn å være mennesker. Demens innebærer ikke nødvendigvis et totalt menneskelig forfall. Å leve med en demenssykdom representerer dessuten en gedigen menneskelig utfordring. Det innebærer daglige erfaringer av tap, avmakt, manglende mestring, smertefulle trusler for selvopplevelse, identitet og menneskelig fellesskap.” (Wogn-Henriksen 1998)

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem - Basale daglige gjøremål. - Nødvendige for alle mennesker uavhengig av kjønn, kultur, bosted og interesser. - Alle må vi ha mat og alle har minner og kunnskap om dette.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem PERSONER MED DEMENS MÅ FÅ MULIGHET TIL SAMHANDLING OG DELTAKING PÅ SITT EGET MESTRINGSNIVÅ !!!! - måltid gir denne muligheten om vi personalet utnytter den og ser dette som en aktivitet

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Naturlig aktivitet En naturlig aktivitet både på institusjon og hjemme. Ofte knyttet til positive opplevelser, trivsel. Slipper å motivere.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Gjentakelse / gjenkjenning Måltid gjentar seg flere ganger i døgnet og dag etter dag. Pasienten kjenner seg igjen og det fører til trygghet, noe som gjør det lettere å mestre aktiviteten. Fast plass, fast lita gruppe rundt bordet og fast personale bidrar også til trygghet.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Fellesskap/ kommunikasjon Fin gruppeaktivitet. En aktivitet det er kjekt å dele med andre. Opplever fellesskap rundt bordet. Kontakt, samhandling, samtale. Sende hverandre matvarer, snakke om det som skjedde i går og det som skal skje i dag. Personalet må delta, ikke stå ved siden av !! God tid, men ikke overdriv.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Opplevelse av mestring Å spise er en av de ferdighetene vi lærer først og bevarer lengst. En ferdighet en beholder langt ut i demensutviklinga. Være obs. på når og hvordan en skal hjelpe. Hjelpeløshet er lett synlig rundt bordet. Dekke over uhell. Obs. på varierende dagsform og forandring i løpet av dagen.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Sansestimulering Maten appellerer til mange sanser. Mennesker med demenssykdom har ofte sansene intakte. Sansene kan stimulere hukommelsen !!

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Sosial stimulering Vær obs. på plassering rundt bordet. - Hvem kan ha utbytte av å sitte ved siden av hverandre ? - Hvem bør ikke sitte i lag? - Hvor bør personalet plassere seg ?

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Realitetsorientering Orientering om tid. Måltida er til faste tider, lager struktur i døgnet. Typen måltid minner en om tid på døgnet. Snakka om dagen og årstida når en sitter til bords. Mat som hører årstida til. Orientering om egen og andre sin identitet. Gruppetilhørighet, bruke navn.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Observasjon og vurdering av funksjon Gode muligheter for observasjon. F.eks. av handlingssvikt, agnosi, hukommelse, kommunikasjon. Registrere forandringer i funksjonsnivå.

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Pårørendeinvolvering Hos oss innkomstsamtale med pårørende der vi sjekker ønsker og bidrag

Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem Tid Holdninger Fantasi og kreativitet