Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Ad. oppsummering av FINF4001
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nettverksledersamling
Vurdering i Kunnskapsløftet
Informasjon om eksamen
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamensinformasjon Høst 2017
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Eksamensinformasjon Vår 2018
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Eksamensinformasjon VG3
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving

Huskeliste til eksamen Skrivesaker og legitimasjon Spørsmål om oppgaven rettes til faglærer på trøsterunden Trekk under eksamen blir regnet som et forsøk. Du kan ikke forlate eksamenslokalet før tidligst 30 minutter etter eksamensstart Trekk under eksamen pga sykdom har egne regler Kommunikasjon med andre studenter under eksamen oppfattes som fusk, og er ikke tillatt

Bruk av ordbok Fremmedspråklige studenter som trenger ordbok på eksamen, kan søke om dette. Frist for å levere ordbok med skjemaet på er 3 dager før eksamensdato. eksamen.html eksamen.html

Hvordan skrive en god oppgave?

Les oppgaven nøye: strek under viktige ord. Finn ut hva oppgaven spør etter Pass på at du skriver om det oppgaven spør etter - ikke alt mulig annet (selv om du kan mye) Ha en ydmyk innfallsvinkel – ikke uttal deg bastant

Lag en disposisjon En strukturert liste over innholdet og de poengene du ønsker å belyse i oppgaven Vil hjelpe deg til å holde den røde tråden gjennom oppgaven Strukturen til en akademisk tekst danner rammene for disposisjonen

Rød tråd Innledning Begrunnelse Presentasjon av problemstilling Begrepsavklaring Avgrensning. Gangen i oppgaven. Hoveddel Problemstillingen belyses Teori drøftes Avslutning Med utg.p i problemstilling Oppsummer Besvar problemstillingen Problemstilling

Innledning Oppgavetolkning Begrepsavklaring (definisjoner) Problemstillinger som tar utgangspunkt i oppgaveteksten Avgrensning Presenter hvordan du vil legge opp oppgaven

Hoveddelen –Redegjørelse av teori –Drøfting av teori –Konsist og nyansert språk –Ikke bruk jeg mener, min mening, jeg tror osv. –Husk: Du skal presentere fagstoff som bidrar til å svare på det oppgaven spør om!

Avslutning Oppsummering Besvar problemstillingen: Hva har du kommet frem til i teksten din? Ikke kom med noe nytt

Etterarbeid Har du svart på problemstillingen/ det oppgaven spør etter? Er alt det du har med relevant? Er det samsvar mellom innledning og avslutning?

Eksamensoppgave høst 2010 Kandidaten skal besvare TRE oppgaver, ÈN innen hver kategori. I vurderingen teller alle besvarelsene likt. Kategori A ENTEN Oppgave A-1: Gjør kort rede for kognitiv konstruktivistisk læringsteori og sosiokulturell læringsteori. Drøft kort hvordan disse teoriene kan bidra til forbedring av elevenes læring på skolen. ELLER Oppgave A-2: Gjør kort rede for barns sosiale utvikling i lys av ulike utviklingsteorier. Drøft kort betydningen av lek, samarbeid, samvirke og samspill for barnas språklige utvikling i barnehage og skole. Kategori B ENTEN Oppgave B-1: Gjør kort rede for skoleeiernes ansvar i gjennomføringen av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06/LK06S). Drøft kort hvordan skolene kan dra nytte av Ralh Tylers "mål-middel-tenkning", John Deweys "progressive pedagogiske ideer" og Jerome Bruners ideer om "viktigheten av lærestoffets struktur" for tilrettelegging for tilpasset opplæring. ELLER Oppgave B-2: Gjør kort reder for prinsippet om tilpasset opplæring. Drøft kort minst tre pedagogiske prinsipper /opplæringsprinsipper og /eller arbeidsmåter/metoder som lærere kan bruke for å styrke elevenes læring og utvikling på skolen.

Eksamensoppgave høst 2010 Kategori C ENTEN Oppgave C-1: Gjør kort rede for sosialiseringsbegrepet. Drøft sammenhengen mellom skolekarriere og sosial og /eller kulturell bakgrunn. ELLER Oppgave C-2: Gjør rede for enhetsskolepolitikken i Norge. Drøft ulike konsekvenser av denne politikken

Oppgave 1 Lag en innledning til denne oppgaven: Gi en kort redegjørelse for behavioristisk, kognitiv og sosiokulturell læringsteori, og drøft deretter hvordan disse teoriene kan bidra til tilrettelegging for inkludering og individuell tilpasning.

Oppgave 2 Sitt i gruppe og lag disposisjoner til disse oppgavene: Drøft barns utvikling av kommunikative ferdigheter i et transaksjonsperspektiv, og gjør rede for hvordan man kan styrke barns språkutvikling i førskolealder. Gjør kort rede for kognitiv konstruktivistisk læringsteori og sosiokulturell læringsteori. Drøft kort hvordan disse teoriene kan bidra til forbedring av elevenes læring på skolen.

Oppgave 3 Skriv en avslutning til oppgavene dere har disponert