Realfagskommune Orientering 12.1.2016 Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Melding til Stortinget…
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Ungdomstrinn i utvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Skien kommune.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Etikk i pedagogisk arbeid
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Hvorfor foreldremedvirkning?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanseplan oppvekst
Realfagskommunen Asker
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
REalfagskommune!.
Hvor var vi og hvor er vi? Hvor skal vi?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kort om Realfagsløyper
Kort om Realfagsløyper
Status i digitaliseringsarbeidet
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator

Innhold  Bakgrunn og nasjonale føringer  Forslag til realisering av realfagsatsingen i Asker kommune  Hva er gjort høsten 2015?  Noen tanker om muligheter og forutsetninger

Realfagskommune – hva innebærer det? Strategi- og tiltaksplan for realfag i Asker kommune Barnehager og skoler

Hva er realfag? «I strategien omfatter realfag innhold som er relatert til matematikk, naturvitenskap og teknologi i barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning.» (KD, 2015)

Tett på realfag «Det er et mål at realfag får økt relevans for og gir mening i barn og unges liv, og bidrar til engasjement og deltakelse i samfunnslivet, videre utdanning og arbeid.» (Kunnskapsdepartementet, 2015)

Hvordan kan vi realisere strategien i Asker? Felles plan > Utarbeide en felles plan med utforskende læringsaktiviteter fra bhg-10.trinn > Fra 5. trinn-10.trinn: > Problemløsningsoppdrag til elevene fra ekstern aktør i nærmiljøet > F.eks. oppdrag fra: > Miljøsjefen i kommunen > Lokal bedrift > Helsekoordinatoren i kommunen

Hva er gjort høsten 2015? Initiert kontakt med/startet samarbeid med: > Virksomhetene (barnehager og skoler) > Lokalt nettverk i matematikk > Nettverkssamling med realfagskommuner > Eksterne fagmiljø (HIOA, Naturfagsenteret, Matematikksenteret) > Andre tjenesteområder og prosjekter i kommunen (miljøsjefen, næringssjefen, folkehelsekoordinator, innovasjon, Borgen-prosjektet, samferdselskoordinator m.fl) > FUG sentralt, Elevorganisasjonen, Asker næringsråd > Utarbeidet plan for etterutdanning (lærende nettverk) våren 2016 ( ca. 90 pedagoger og ledere påmeldt)

Muligheter og forutsetninger Muligheter - mange dyktige og engasjerte pedagoger - flere mulige samarbeidspartnere ønsker å bidra Forutsetninger - Tid og ressurser til medvirkning og forankring i virksomhetene og med samarbeidspartnere - Kompetanse (god undervisning kan ikke «før- produseres») - Tilgang til nødvendig materiell og utstyr

Oppsummering -kombinasjon av kompetanseutvikling og felles plan vil løfte realfagene i Asker -samarbeid mellom skolen og eksterne aktører i nærmiljøet vil bidra til økt læring og motivasjon for elevene og kan bidra til positive ringvirkninger for næringslivet og andre tjenesteområder i kommunen– «vinn-vinn» -solid forankring i virksomhetene er en hovedfaktor for suksess «Folk støtter det de bidrar til å skape» (Marvin Weisbord)

Forslag til fremdrift  2016-høsten 2017: pilotering og forankring  Høsten 2017: felles plan for alle virksomheter  Implementering

Spørsmål?