GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Advertisements

Norges beste barnehage
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Styrermøte 16.september 2010.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Bjørnsgård barnehage.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad og Gratangen inviteres med Målgruppe: Assistenter med liten erfaring fra barnehage, assistenter som trenger påfyll, vikarer Kursrekke over 4 dager (14. oktober, 4. november, 25. november og 20. januar ) Hver dag fra – –Forelesning og refleksjoner fra – –Lunsj – –Gruppearbeid fra – –Avslutning teori / oppsummering gruppe fra –

. Kompetanse for fremtidens barnehage Kunnskapsdepartementets strategi for kompetanse og rekruttering 2014 – 2020: -En god barnehage krever kompetente ledere og faglig reflekterte voksne -De ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen Delmål for Harstad kommune -øke andelen faglærte,- tilbud om å ta fagbrev -gi grunnleggende kunnskap til ansatte i barnehagene med lite erfaring fra barnehage / eller trenger «påfyll» 3

Fra Rammeplanen del 1 BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT kapittel 1 Barnehagens formål, verdier og oppgaver «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier om kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene» Barnehageloven §1 Formål 4..ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. …bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier om kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene» FNs barnekonvensjon,- barns egne rettigheter. Den gir barna de samme grunnleggende rettigheter, uansett hvem de er og hvor de bor. Rettighetene er politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle og gjelder alle under 18 år, uavhengig av nasjonalitet, kjønn, sosial status, religion, kultur. Konvensjonen bygger på prinsippet om at barnets beste alltid skal komme først i alle situasjoner, over alt.

Hvilke lover og regler gjelder for barnehageområdet? Menneskerettighetene FN’s Barnekonvensjon Barnehageloven Rammeplanen med Forskrifter Diverse veiledere fra Kunnskapsdepartementet Forskrift om miljørettet helsevern i barnehage (Barns arbeidsmiljølov) (Folkehelseloven) Verdihåndbok for Harstad kommune Virksomhetsplan (kommunal / lokal) Diverse prosedyrer / internkontroll (Kommunal / lokal) Kompetanseplan Årsplan – krav i barnehageloven Månedsplan / periodeplan Ukeplan 5

Barnehageloven og rammeplan for barnehager –Barnehageloven –barnehagens formål og barnehagens innhold ( samfunnsmandatet ) –barnehagen skal være både en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre –Barns og foreldrenes medvirkning -Personalet / bemanning -Politiattest -Taushetsplikt « Taushetsplikt er en viktig forutsetning for at barnehagen skal bli betrodd opplysninger om barns familieforhold som kan være avgjørende for barnets opphold, trivsel og utvikling -Taushetsplikten kal beskytte den eller de opplysningene gjelder!» -Opplysningsplikt -«Opplysningsplikten er et selvstendig og individuelt ansvar som påligger alle ansatte i barnehagene. Opplysningsplikten vil alltid gå foran taushetsplikten» 6

Forskrift til barnehageloven Rammeplan barnehagens innhold og oppgaver 7 Rammeplanen gir retningslinjer for barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Målet med rammeplanen: -gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Redskap i barnehagehverdagen -rammeplanen gir også informasjon til foreldre, eier og tilsynsmyndighet. «barnehagens innhold skal bygge på helhetlig læringssyn, hvor omsorg og lek, læring og danning er sentrale deler. I tillegg er sosial og språklig kompetanse og syv fagområder viktige deler av barnehagens læringsmiljø» «voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter har stor betydning «

Rammeplanens oppbygging 8 Del 1 Barnehagens samfunnsmandat Barnehageloven Kapittel 1 Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver 1.1 Barnehagens verdigrunnlag 1.2 Barnehager med særlig formål 1.3 Danning gjennom omsorg, lek og læring 1.4 Barn og barndom 1.5 Barns medvirkning 1.6 Samarbeid med barnas hjem 1.7 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 1.8 Fysisk miljø som fremmer alle barns utvikling 1.9 Inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barn 1.10 Barnehager for samiske barn Del 2 Barnehagens innhold Kapittel 2 Omsorg, lek og læring 2.1 Omsorg 2.2 Lek 2.3 Læring 2.4 Sosial kompetanse 2.5 Språklig kompetanse 2.6 Barnehagen som kulturarena Kapittel 3 Fagområdene 3.1 Kommunikasjon, språk og tekst 3.2 Kropp, bevegelse og helse 3.3 Kunst, kultur og kreativitet 3.4 Natur, miljø og teknikk 3.5 Etikk, religion og filosofi 3.6 Nærmiljø og samfunn 3.7 Antall, rom og form Del 3 Planlegging og samarbeid Kapittel 4 Planlegging, dokumentasjon og vurdering 4.1 Planlegging 4.2 Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring 4.3 Vurdering av barnehagens arbeid Kapittel 5 Samarbeid 5.1 Grunnskolen 5.2 Barneverntjenesten 5.3 Helsestasjonen 5.4 Den pedagogisk- psykologiske tjenesten 5.5 Utdanningsinstitusjoner 5.6 Sametinget 5.7 Andre samarbeidsparter

«Hva skal til i den enkelte barnehage for å oppfylle barnehagens samfunnsmandat som er i tråd med barnehagens formål og rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver?» 9