Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
Norges beste barnehage
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
Bærum kommune 30.januar 2014.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 16.september 2010.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen, Utdanningsdirektoratet

Kvalitetssystemet for barnehagen Målet er kvalitetsutvikling! Systemet skal bidra til at barnehage, eier og myndighet har informasjon om tilstanden i barnehagene og gode verktøy for kvalitetsvurdering og -utvikling i barnehagene

Mål for kvalitetsarbeidet i barnehagen Barns trivsel og utvikling Kvalitetsarbeidet handler om å oppfylle målene i barnehageloven og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver

Barnehagens samfunnsmandat Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (…) Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering (Barnehagelovens formålsparagraf §1.)

Barnehagens arbeid med kvalitetsutvikling Rammeplanen og formålsparagrafen må fortolkes og omsettes til konkrete mål, planer og tiltak - i barnehagens daglige pedagogiske arbeid - ved igangsetting av kvalitetsutviklingsarbeid

Kvalitet i barnehagen

Kunnskapsgrunnlag, vurdering og kvalitetsutvikling

Kunnskap og formidling Forskning Statistikk – BASIL Tilstandsrapport - Barnehagespeilet Vetuva barnehagefakta.no Nasjonalt barnehageregister Statistikkportalen udir.no Kvalitetsverktøy Ståstedsanalysen Foreldreundersøkelse Ekstern barnehagevurdering Pedagogisk dokumentasjon Andre refleksjons- verktøy/ Støtteressurser Verktøy for lokal myndighet RefLex Kvalitetshjulet

Foreldreundersøkelsen for barnehager Formål: utgangspunkt for videre dialog med foreldrene og barnehagens arbeid med kvalitetsutvikling Portalen vil være åpen fra 1. – 30. november.

Pedagogisk dokumentasjon Et støttemateriell for refleksjon, til bruk i det pedagogiske utviklingsarbeidet i barnehagen. Pedagogisk dokumentasjon handler om observasjon, dokumentasjon og refleksjon. Hensikten er å sette i gang et pedagogisk utviklingsarbeid. Tar utgangspunkt i barns medvirkning og utforskning Støttemateriellet skal være praksisnært og brukervennlig og ha alle barnehageansatte som målgruppe. Støttemateriellet vil være ferdig til høsten.

Ekstern barnehagevurdering En vurdering av barnehagen som gjennomføres av eksterne «likemenn». F.eks. en barnehagelærer, styrer, pedagogisk leder fra en annen barnehage. Den eksterne vurderingen blir ”skreddersydd” til hver enkelt barnehage, og har fem faser. Ståstedsanalysen danner ofte utgangspunkt for den eksterne vurderingen; barnehagen velger selv tema med bakgrunn i ståstedsanalysen. Vurderingen skal være starten for et utviklingsarbeid i barnehagen. Støttemateriellet skal gi en veiledning til ekstern vurderer og til den enkelte barnehage som ønsker å bruke ekstern barnehagevurdering i sitt arbeide med kvalitetsutvikling. Materiellet vil omfatte arbeidet før, under og etter en ekstern evaluering. Støttemateriellet vil være ferdig til høsten.

Ståstedsanalysen for barnehage

Bakgrunn Ståstedsanalysen for barnehage skal bidra til gode refleksjonsprosesser, og er et hjelpemiddel for barnehagebasert vurdering. Målet er å skape felles refleksjon om barnehagens praksis blant alle de ansatte, og å peke ut områder barnehagen vil prioritere i videre endrings- og utviklingsarbeid. Analysen bygger på Lov om barnehager og Rammeplan for barnehager. Verktøyet har vært tilgjengelig for barnehager siden januar 2008 på

Hvorfor bruke Ståstedsanalysen for barnehage? Sikker, tilgjengelig og nyttig teknisk løsning for brukerne. UBAS-pålogging Informasjon og tall fra NBR (Nasjonalt barnehage register) og BASIL. Påstander basert på rammeplanen. Mulighet for å velge tilleggstemaer, blant annet på språk (refleksjonsverktøyet) og fagområdene; Antall, rom og form og Natur, miljø og teknikk. Foreldreundersøkelsen fra Utdanningsdirektoratet.

Ståstedsanalysen for barnehage

Udirs årlige forskningsmagasin Sendes til alle barnehager og kan leses på vetuva.udir.no

Regionale konferanser om kvalitetsutvikling Bergen september Oslo september – Fulltegnet! Tromsø oktober Værnes november Formål: gjøre kvalitetssystemet og kvalitetsverktøyene kjent bidra til økt bevissthet og kunnskap om arbeid med kvalitetsutvikling, og motivere flere til å drive kvalitetsutviklingsarbeid.