Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark 1.9.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Barnehageloven i praksis
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Viktige lover og regler
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kurs for tillitsvalgte og ledere i barnehage
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Krav til pedagogisk bemanning
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Ny barnehagelov og rammeplan
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Møte for nye barnehagestyrere
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Barnehagelova. Lov- og avtalesystemet Tariffavtalar Hovudtariffavtalen Barnehagelova Arbeidsmiljølova Ferielova Likestillingslova Aldersgrenselova Pensjonslova.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Tilsettinger i barnehage
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Kurs for brukere av KFF-KSS
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark

Hvorfor ny veileder? Varslet i St. meld. ( ) Kvalitet i barnehagen Tydeliggjøring av gjeldende regelverk Ingen innstramming eller endring i regelverket KDs pressemelding: Barnehagene er lovpålagt å ha et visst antall barn per førskolelærer. Mange barnehager har tolket regelverket feil og har dermed hatt for få førskolelærere. Nå vil kunnskapsministeren rydde opp i praksisen med en veileder til kommunene. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3 St.meld.41 ( ) Kvalitet i barnehagen

Regelverket BarnehagelovenForskrifter Veileder - tolkinger Bestemmelser i tariffavtaler Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

§ 17 Styrer Styrerkravet Krav til forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse Utdanningskrav Oppgaver Styrerressurs Forhold mellom styrers til administrasjon og ledelse og norm for pedagogisk bemanning Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Styrerkravet § 17 Det stilles krav om at hver barnehage skal ha en styrer med ansvar for den pedagogiske og administrative ledelsen i barnehage Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

I særskilte unntakstilfeller kan… flere barnehager samle sine styrerressurser, for eksempel i et lederteam Forutsetning: –Ingen reduksjon av styrerressursen i den enkelte barnehage –Hensiktsmessig avstand mellom barnehagene –Mulighet for daglig oppfølging av hver barnehage –Normen for pedagogisk bemanning må overholdes flere små barnehager organiseres som en felles virksomhet med en styrer, for eksempel hvis det er vanskelig å få kvalifisert personale Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7

Utdanningskrav - § 17 Førskolelærerutdanning eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk utdanning Allmennlærer Faglærer Annen treårig pedagogisk utdanning på høyskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk, jf. § 18 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8

Oppgaver Fire hovedoppgaver - Beskrevet i forarbeidene til barnehageloven: Lede pedagogisk virksomhet Utøve personalansvar Utføre administrative oppgaver Samhandle med kommunal barnehagemyndighet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

Styrerressurs Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse Styrer er barnehagens daglige leder Omfanget av styrers pedagogiske og administrative oppgaver vurderes konkret ut fra ulike faktorer –Barnehagens størrelse –Arbeidsfordeling mellom styrer og eier –Barnegruppens sammensetning –Personalet samlede kompetanse og erfaring Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

Forhold mellom lov og tariffavtale Barnehageloven § 17, forskriften § 2: tilstrekkelig tid til administrasjon og ledelse ut fra krav til forsvarlig og administrativ ledelse – konkret vurdering Tariffavtalen – FUS, hovedtariffavtalen, fellesbest. 4.6 Hovedregel: styrer i hel stilling 42 plasser eller flere: hovedregel – hel stilling til ledelse I store barnehager bør det tilsettes assisterende styrer Mindre barnehager: minimum 35% stilling til ledelse. Styrer kan, etter drøftinger utføre arbeid i barnegruppen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11

Forhold mellom tid til ledelse og norm for pedagogisk bemanning Styrerens tid til administrasjon og ledelse kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning Styrer som har mindre tid til ledelse enn 100% stilling, kan medregnes i normen for pedagogisk bemanning for den resterende delen. Kun den tiden vedkommende utfører pedagogiske oppgaver direkte i det daglige arbeidet med barna kan regnes med i pedagognormen Eksempel 1 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s12

Hvis styreroppgaver blir delegert til pedagogisk leder….. Forutsetning for delegering – at oppgavene kan delegeres Den tid pedagogisk leder utfører styreroppgaver, må erstattes av annen pedagogisk leder Eksempel 2 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13

§ 18 pedagogisk leder - utdanningskrav Førskolelærerutdanning Følgende utdanning med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk, eller mastergrad i barnehagepedagogikk eller førskolepedagogikk –Allmennlærer –Faglærer –Spesialpedagog –Barnevernspedagog Unntak for personale som arbeider på nattid (men styrerkrav) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s14

Pedagogisk leder – andre førskolelærere Førskolelærere som er ansatt i andre stillinger enn pedagogisk leder, kan bare medregnes i norm for pedagogisk bemanning dersom de reelt sett utfører oppgaver som pedagogisk leder. Eksempler: Spesialpedagoger Støttepedagoger Førskolelærere ansatt i assistentstillinger Assisterende styrer Fagkonsulent, pedagogisk konsulent og lignende …… …….. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s15

Pedagogisk leder - oppgaver Helhetlig ansvar i barnegruppen for : planlegging og vurdering daglig omsorg for det enkelte barnet utvikling av det sosiale miljøet og læringsmiljøet samarbeidet med foreldre veiledningsansvar for det øvrige personalet Medansvar for: utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet barnehagens samarbeid med andre tjenester Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s16

Pedagognormen forskriftens § 1 Minimum én pedagogiske leder pr barn når barna er over tre år Minimum én pedagogisk leder pr. 7-9 barn når barna er under tre år Kortere oppholdstid enn seks timer, kan barnetallet økes noe dersom det er forsvarlig Kravet om én er konstant og representerer en bestemt størrelse. Pedagognormen åpner således ikke for å beregne en prosentandel av en pedagogstilling per barn. Normen skal være oppfylt for barnehagen som helhet. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s17

Pedagognormen § 18 Det skal foretas en konkret vurdering av hvor mange barn en enkelt pedagogisk leder kan ha ansvar for. Aktuelle momenter, f.eks –Antall barn som fyller tre år seint på året –Barn som krever ekstra oppmerksomhet –Inne- og utearealets egnethet –………. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s18

Hva gjør vi? Utdanningsforbundet vil lage en kommentar til veilederen Oppfordre tillitsvalgte og medlemmer til å sjekke –Styrer i hver barnehage? –Nok tid til ledelse? –Norm for pedagogisk bemanning oppfylt? NB! Spørsmål om tid til ledelse må ses i sammenheng med tariffavtalen og eventuelt tvistes etter hovedavtalens regler Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s19

Hvem har ansvar for hva? Barnehageeier skal: §7 - drive virksomheten i samsvar med lov og regelverk Kommunen skal: §8 - gi veiledning og påse at barnehagene drives i samsvar med lov og regelverk §10 - avgjøre søknad om godkjenning § 16 -føre tilsyn og gi pålegg om retting eller stenging Fylkesmannen skal: §9: – veilede kommuner og virksomheter, føre tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet, være klageinstans ved kommunale vedtak om godkjenning og pålegg Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s20

Oppfølging tillitsvalgtlokallagfylkeslagUDF-sentraltStyrerkommunenfylkesmannendepartementet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s21

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s22

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s23

Andre kommentarer KS : Økte krav til barnehagen – men ikke økte ressurser PBL-A: Ingen forskriftsendring – ingen regelendring Barnehage.no: –15.8: Blåser i ny veileder –22.8: Tar ikke regningen FUS ? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s24

Slik presenterer FUS seg på hjemmesiden: FUS og kvalitet FUS-barnehagene har felles serviceerklæring (link). Serviceerklæringen beskriver vårt løfte til barn og foreldre. FUS jobber hver eneste dag for at barna skal få opplevelser, og muligheter for å forske, lære, knytte vennskap og kjenne seg betydningsfulle. FUS barn skal vite at de har påvirkningsmulighet og at innspillene dere teller. FUS og bemanning FUS vet at våre ansatte er den viktigste ressursen for å skape de beste barnehagene. De har handlingsrom og påvirkningsmulighet. De er skapende, glødende og tilstedeværende. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s25