Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilsettinger i barnehage

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilsettinger i barnehage"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilsettinger i barnehage
Januar 2018 Vandrehistorie: I en tilsetting med veldig mange søkere ble bunkene med søkere delt i to: Den ene ble lagt på bordet for gjennomgåing til intervju, den andre delen ble kastet – ansatte med uflaks vil vi ikke ha…! Ikke helt slik vi behandler våre søkere. Får større og større utfordringer med nok kvalifiserte søkere.

2 Tillitsvalgte med i prosessen
KS-området: HA: del B § 3-1 d-e PBL-området: HA kap 3.3 f FUS-område: Ikke beskrevet Spekter-området: Virke-området: Vi ønsker at dere ber om å få delta i hele prosessen fra A-Å – støttespiller for styrer – en ressurs! KS: HA del B § 3-1 d-e d)Arbeidsgiver skal, så tidlig som mulig, informere, drøfte og ta de berørte tillitsvalgte med på råd om: Ledige og nyopprettede stillinger Prosedyrer ved utlysning og kunngjøring av stillinger, utvelgelse til, og intervju av aktuelle kandidater e) Arbeidsgiver skal som fast ordning sende søkerliste til tillitsvalgte PBL: HA kap 3.3 f Tillitsvalgte har rett til å uttale seg om tilsetting, overflytting, opprykk og forfremmelse til stillinger innen sitt område

3 Fra A-Å Stillingsplan Overtallighet Fortrinnsrett Utlysningstekst
Søkerlister Utvelgelse til intervju Intervju Referanseinnhenting (kontradiksjon) Innstilling I god tid før utlysning må styrer og tillitsvalgte sette opp en stillingsplan. Der går dere gjennom hvilke behov dere vet dukker opp til høsten, hvilke stillinger dere mangler ped.ledere/barnehagelærere i hvis det blir ledighet osv. Overtallighet: Fins det overtallige i kommunen, eller i konsernet De som er i deltidsstilling har fortrinnsrett på utvidelse av stilling. (HTA § 2.3.1) før utlysning! Utlysningsteksten er bindende, og bør inneholde alle relevante opplysninger om stillingen, slik at rett person søker. Viktig å se på hvilken kompetanse som finnes på arbeidsplassen, og hvilken kompetanse dere skulle ønske fantes Utlysningstekst Kompetansekrav Stillingsstørrelse Stillingstype (fast eller vikariat) Ped.leder eller barnehagelærere Prøvetid? Mer? Tiltredelsesdato – ev. fratredelsesdato En utvidet søkerliste inneholder til vanlig Søkerlister – utvida søkerliste Navn Arbeidserfaring Utdannelse Alder Søker skal få den hvis hun/han ber om den Den er unntatt offentlighet NB! Du må lese selve søknaden, ikke bare søkerlista! Intervju Før intervjuet: Gå gjennom søkerliste, hvem skal innkalles? Avklare roller I intervjuet: ivareta søkerens rettigheter – jmf lov ikke lov å spørre om Informere om søkers mulighet til å kreve lønn ved tilsetting Passe på at alle søkere behandles likt Hvor sitter du? Etter intervjuet Hva skal en spørre referansene om (styrer kontakter referanser) Kontradiksjon – nytt intervju? Innstilling – må ikke være enig. Husk, det er arbeidsgiver som tilsetter. Eller ny utlysning?

4 Tillitsvalgtes rolle Den tillitsvalgte er ansattes representant i
tilsettingsprosessen. Den tillitsvalgte skal påse at tilsettingsprosessen går riktig for seg. Den tillitsvalgte skal påse at alle søkere får en korrekt og saklig behandling. Husk: Det er arbeidsgiver som tilsetter.

5 Utdanningsforbundets politikk
Tilsetting skal skje på saklige, objektive kriterier utdanning ansiennitet/praksis referanser (akseptert av søker) intervju

6 Det ulovfestede kvalifikasjonsprinsippet
Viktig prinsipp i tilsettingssaker Formålet er å sikre at den best kvalifiserte søkeren blir tilsatt. Sivilombudsmannen har uttalt følgende: «Siktemålet i en tilsettingssak er i alminnelighet å finne frem til den søkeren som etter en helhetsvurdering må anses som best kvalifisert for stillingen. Ved kvalifikasjonsvurderingen må det tas utgangspunkt i de kvalifikasjonskravene som er fastsatt i utlysningsteksten. For øvrig vil sentrale momenter være utdanning, praksis og personlig skikkethet.» Alle kommuner/fylkeskommuner, herunder kommunale foretak, samt selskaper som er omfattet av forvaltningsloven, plikter å forholde seg til dette prinsippet – vi anbefaler alle private virksomheter også å følge dette

7 Tilsettingsformer – fast og midlertidig
Klar hovedregel: Arbeidstakere skal ansettes fast Unntak: Midlertidig tilsetting Hvorfor er dette viktig? Stillingsvern Forutsigbarhet og trygghet for den enkelte arbeidstaker

8 Midlertidig tilsetting - oversikt
Arbeidsmiljøloven § 14-9 (1): «Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås: a) når arbeidet er av midlertidig karakter, b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat), c) for praksisarbeid, d) med deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeids- og velferdsetaten, e) med idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten eller f) for en periode på inntil tolv måneder. Slike avtaler kan omfatte inntil 15 prosent av arbeidstakerne i virksomheten, avrundet oppover, likevel slik at det kan inngås avtale med minst én arbeidstaker. Arbeidsgiver skal minst en gang per år drøfte bruken av midlertidig ansettelse etter bestemmelsene i dette ledd med de tillitsvalgte, blant annet grunnlaget for og omfanget av slike ansettelser, samt konsekvenser for arbeidsmiljøet.»

9 Midlertidig tilsetting - 3 - og 4 årsregel
Arbeidsmiljøloven § 14-9(6): «Arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter første ledd bokstav a eller i mer enn tre år etter første ledd bokstav b og f, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Ved beregning av ansettelsestid etter andre punktum skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers fravær.» Treårsregelen ny 1. juli 2015 Gjelder vikariater (b) og generelle tilsettinger (f). Også kombinasjonen av bokstav a, b og f. Midlertidighet kun etter bokstav a = 4 år. Rettsvirkning: Ordinært stillingsvern. Må foreligge saklig grunn til oppsigelse, jf. arbeidsmiljøloven § 15-7

10 Kompetansekrav Før dere tar stilling til tilsettingsform og fortrinnsrett, må kompetansekravet klargjøres: §17 i barnehageloven: Styrer skal ha barnehagelærerutdanning eller annen høyskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse §18 i barnehageloven: Barnehagens øvrige personal Pedagogisk leder skal ha utdanning som barnehagelærer Kompetansekravene er hjemlet i barnehageloven. Dette gjelder både offentlige og private barnehager.

11 Kompetansekrav forts. Merknader til §18 Barnehagens øvrige personale:
Av de utdanninger som i dag tilbys, er følgende utdanninger med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk relevante for stillinger som pedagogisk leder: - Utdanning som allmennlærer - Utdanning som faglærer (fireårig utdanning som faglærer i praktisk estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting i 1. klasse) - Utdanning som spesialpedagog - Utdanning som barnevernspedagog - Utdanning som kateket - Steinerskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk + lærerutdanningen Barnehagelovens §18 s. 80 (2017)

12 Fortrinnsrett Hvem har fortrinnsrett? - Midlertidige stillinger
- Ved oppsigelse pga virksomhetens forhold - Deltidstilsatte I HTA i KS-området – Fellesbestemmelsens §2 finnes bestemmelse om formkrav, kvalifikasjoner og bestemmelser om heltid/deltid. I HTA PBL står det om kvalifikasjoner og bestemmelse om deltid/midlertidig ansatt I HTA FUS står det om kvalifikasjoner og litt om bestemmelser rundt deltid/midlertidig ansatt I Overenskomsten del A1 og A2 Spekter fins det bestemmelser rundt deltid/heltid Før stillinger kan lyses ut må man gå igjennom og se om noen har fortrinnsrett. Fortrinnsrett: for å kunne påberope seg fortrinnsrett må man ha vært tilsatt i minst 12 måneder de siste to årene. 1. § 14-2.Fortrinnsrett til ny ansettelse (1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. (2) Fortrinnsretten gjelder også arbeidstaker som er midlertidig ansatt og som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse. Dette gjelder likevel ikke arbeidstaker i vikariat. Fortrinnsretten gjelder dessuten for arbeidstaker som har akseptert tilbud om redusert stilling i stedet for oppsigelse. 2. AML: § 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. (2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten. KS – Formkrav – tilsetting skal skje skriftlig - Alle KS barnehager må forholde seg til kvalifikasjonsprinsippet. Kvalifikasjonsprinsippet er ulovfestet med noen få unntak, se blant annet opplæringsloven, men er slått fast både i rettspraksis, forvaltningspraksis, ombudmannspraksis og i juridisk teori. Så den gjelder også for barnehage. Den sier at offentlige virksomheter skal søke å finne den best kvalifiserte søkeren og stillingene må dermed lyses ut, hvis man ikke har ansatte med fortrinnsrett I tillegg til å måtte forholde seg til AML har altså KS avtalen bestemmelser om heltid/deltid. Herunder at bruk av deltid skal drøftes med tillitsvalgte minst en gang i året. Pkt 2.3 i fellesbestemmelser PBL - Har en egen bestemmelse om hva det skal tas hensyn til i forhold til søkeres kvalifikasjoner. Det står teoretisk og praktisk utdanning, praksis og skikkethet for stillingen. - Har egen bestemmelse om heltid/deltid pkt 2.2 i HTA Herunder at bruk av deltid skal drøftes med tillitsvalgte minst en gang i året. Spekter Overenskomstens del A1 og A2 pkt 1.7: utvidelse av stilling til 100 % hvis kvalifisert – henviser til AML §14-3. Skal generelt informere og drøfte med tillitsvalgte bruk av deltid – utarbeide retnignslinjer lokalt FUS - Kvalifikasjoner, nesten det samme som i PBL, men de har i sin avtale skrevet at teoretisk og praktisk utdanning, praksis og skikkethet for stillingen er i uprioritert rekkefølge. - I FUS sin avtale står det ikke noe om at deltidsansatte skal tilbys stilling ved ledighet, men det sier arbeidsmiljøloven at man skal. Personlig egnethet Personlige egenskaper kan tillegges vekt. Vær klar og ikke godta «har hørt at» Husk at du må være beredt på å svar på spørsmål fra sivilombudsmannen ved en eventuell etterprøving

13 Intervju Hva vil vi med intervjuet?
Hvem skal delta i intervjuet og hvilken rolle skal de ha? Hvordan skal intervjuet gjennomføres? Hvem har ansvar for å følge opp etterpå? Hvilken vekt skal intervjuet tillegges? Intervjumal?

14 Intervju – tillitsvalgtes rolle
Som tillitsvalgt skal du ivareta søkernes interesser påse at søkerne får en rimelig og likeverdig behandling bidra til at den enkelte søker får anledning til å presentere seg Den enkelte søker vurderes ut fra de behov som er etterspurt, jf. utlysningstekst Representerer søkeren uansett om søker er medlem eller ei. Husk hvilken hatt du har på! Selv om du som ped.leder i den barnehagen har formeninger om hvem som skal ansettes… Her er du tillitsvalgt. Vær klar over at du kan komme i konflikt med egne ønsker og hva du som tillitsvalgt skal forholde deg til. Hent kun referanser fra de som søkeren har oppgitt. Vær saklig Kontradiksjonsprinsippet – ikke private – Sørg for at søkere som ikke har fått gode referanser får forklare seg. Det kan være hensyn her som ikke kommer fram i referansen Kvalifikasjoner – Kvalifikasjonsprinsippet i offentlige virksomheter. Ellers teoretisk og praktisk utdanning, praksis og skikkethet. Det skal begrunnes saklig! - Arbeidsgiver tar avgjørelsen til slutt.

15 Intervju – forbud mot visse typer spørsmål:
Likestillings- og diskrimineringsloven § 30: Forbud mot innhenting av opplysninger i ansettelsesprosesser Arbeidsgiver må ikke innhente opplysninger om: a) graviditet, adopsjon eller planer om å få barn b) religion eller livssyn c) etnisitet d) funksjonsnedsettelse e) seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk Arbeidsmiljøloven § 13-4: Forbud mot å innhente opplysninger om syn på politiske spørsmål eller medlemskap i arbeidstakerorganisasjon Arbeidsmiljøloven § 9-3: Forbud mot innhenting av helseopplysninger i forbindelse med ansettelse Likestillings- og diskrimineringsloven §30: Innhenting av opplysninger om etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse og samlivsform er likevel tillatt hvis opplysningene har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket. Innhenting av opplysninger om søkerens samlivsform, religion eller livssyn er tillatt hvis virksomheten har som formål å fremme bestemte livssyn eller religiøse syn, og arbeidstakers stilling vil ha betydning for å gjennomføre formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette oppgis i utlysningen av stillingen.

16 Etter intervjuet Intervjugruppa oppsummerer Innhenting av referanser
 hva gjør vi hvis en aktuell søker får en negativ referanse? NB! Kontradiksjonsprinsippet, jf. fvl. § 17 = nytt intervju Bruker arbeidsgiver prøvetid ved tilsetting? Finnes det et system for kvalitetssikring, slik at kvalifiserte søkere ikke faller utenfor?

17 Søk hjelp hvis behov Ha god kontakt med hovedtillitsvalgt/lokallagsleder i tilsettingsprosessen og ta kontakt hvis du er det minste i tvil!!! Må samarbeide og hjelpe hverandre så den best kvalifiserte får jobben og for at ikke gode søkere ”glipper” i systemet.

18 Erfaringsutveksling Hvordan foregår tilsettinger på din arbeidsplass?
Er du med i prosessen? Er det sider ved praksisen i egen barnehage som fungerer spesielt godt? Er det sider ved praksisen som du tenker bør endres eller gjøres bedre? Etter kurset i dag, er det noe spesielt du tenker at du skal ta opp med styrer når du kommer tilbake til barnehagen?


Laste ned ppt "Tilsettinger i barnehage"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google