Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Fagoppgave Justert formulering
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Å skrive en sakpreget tekst
Litteraturlister og oppgaveskriving
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Analyser en sakprosatekst
Prosjekt og forskningsrapport
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Å skrive akademisk Formelle krav.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Artikkel.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppdrag i historie - Muntlig
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Gjennomgang før eksamen
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er et utsagn som er med på å støtte eller svekke en påstand. Jo mindre rimelige dine valg og påstander er, jo mer må de begrunnes.

Noen hjelpende formuleringer På den ene siden…, på den andre siden… Noen vil hevde… Ikke desto mindre, så… Derimot… Det er rimelig å si at… For det første, for det andre, for det tredje En kan også hevde… Det er mulig at… Med grunnlag i… Innledningsvis… Avslutningsvis… Det kan være nyttig å… Sett i et slikt lys… For så vidt…

Oppgavestruktur Innledning: –Presentasjon av temaet –Formulere problemstilling –Disposisjon –Presisering, definering og avgrensing Hoveddel: –Drøft problemstillingen eller påstanden. Avslutning: –Oppsummere og konkludere –Ingen nye momenter i avslutningen.

10 råd til en god drøftingsoppgave Les oppgaveteksten nøye, strek under sentrale punkt og finn ut hva oppgaven spør om. Skriv ned alt du kan om temaet. Strukturer punktene. Start alltid med det viktigste momentet. Argumentasjonen skal være klar før man begynner å skrive den endelige versjonen. Det er bedre å argumentere for noen punkter grundig enn mange punkter overfladisk.

Ikke benytt direkte avskrift fra boken. Anvend et objektivt, grundig, presist og faglig språk. Rettskriving og grammatikk er viktig for helhetsinntrykket. Oppgaven skal være sammenhengende. Bruk dagsaktuelt stoff på en hensiktsmessig måte.

R A V Reproduksjon –Gjengivelse av faktakunnskaper. –Bruke fagbegreper der det er relevant. Anvendelse –Å bruke fagkunnskaper til å analysere et saksfelt eller en problemstilling. –Bruk av generelle teorier som eksemplifiseres med beskrivende (empiriske) eksempler. Vurdering –Selvstendig og kritisk vurdering av de enkelte delene av saksfeltet. –Skal kunne vurdere teorier og argumenter opp mot hverandre og vurdere holdbarheten. –Akseptabelt, gjennomførbart og hensiktsmessig.