Metoden som kan forandre praksis, intervju med Marte Meo terapeuter i demensomsorgen En grounded theory studie av Marte Meo terapeuter Masteroppgave 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
Advertisements

May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Veileder for gevinstrapportering
Barnesyn og barns medvirkning
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Teoriens rolle - analyse
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Idretten er så stor del av identiteten min.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Pasientrettighetsloven § 4A
Kommunikasjon.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
1. Innledende påstander om organisasjoner
(Barne-og ungdomspsykologi)
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Voldsforebyggende opplæring
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Nå er vi spente!.
Rammer for Marte Meo instruktørutdanning
Velkommen til foreldremøte
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Metoden som kan forandre praksis, intervju med Marte Meo terapeuter i demensomsorgen En grounded theory studie av Marte Meo terapeuter Masteroppgave 2009 Astrid E. Andersen, fagkonsulent Nasjonalt kompetanseseter for aldring og helse

En ambisiøs tittel Tittelen er hentet fra min masteroppgave Så får dere se om dere er enige med meg etter foredraget om at bruk av Marte Meo metoden kan forandre praksis

Plan for timen Hva er Marte Meo metoden? Kort beskrivelse av masteroppgaven min

Hva er Marte Meo metoden? (Aarts, 2005) Marte Meo betyr av egen kraft Utviklet på 70 tallet i Holland av Maria Aarts Metoden benyttes i 30 land i veiledning innen mange ulike fagdisipliner

Fra 2001 er metoden benyttet i demensomsorgen i Norge.

Marte Meo metoden er en veiledningsmetode som er løsningsorientert og som bidrar til å styrke relasjonskompetansen til omsorgspersoner rundt barn og voksne som har behov for støtte til samtale og samhandling med andre.

De kommunikasjonsstøttende grunnelementene som benyttes i analyse av film beskrives noe ulikt i litteraturen, men det dreier seg om de ytre rammene, de fysiske så vel som atmosfæren og detaljene i det som skjer mellom personer.

I en god samtale og samhandling mellom personer er det en rytme, det er en initiativ fra den ene som fører til en reaksjon fra den andre i deres tempo og slik fortsetter det til en naturlig stopp (Nygaard, 2007).

Personer som av en eller annen grunn ikke er i stand til å være i denne gjensidige rytmen med andre, trenger hjelp til å starte, fortsette, tåle å være der og til å stoppe når det er naturlig. Det er omgivelsene og denne rytmen i kommunikasjonen som grunnelementene dreier seg om

Grunnelementer for god kommunikasjon Pasienten blir møtt på en trygghetsskapende og tillitvekkende måte Pasientens oppmeksomhetsfokus følges og blir satt ord på Pasienten får hjelp til å være i rytme Pasienten får vite hva som skjer og skal skje ved bruk av ord, mimikk og kroppsspråk

Pasienten får anerkjennelse i handlingsforløpet Pasienten får hjelp til å starte og avslutte en handling Pasienten får støtte til å tåle ubehag Pasienten får hjelp til å reagere på andre og til å presentere seg Pasienten får naturlig fysisk berøring

Analyse av film Analyserer filmen med bruk av grunnelementer for god kommunikasjon Hva har akkurat denne personen behov for? Hvilke egne initiativ tar personen? Hvilken støtte trenger personen? Hvordan er omgivelsene, fysisk og atmosfære mellom personene?

Hvordan blir personen ledet gjennom samtalen eller gjennomføring av en handling?

Veiledning Film i korte sekvenser og grunnelementer for god kommunikasjon styrer veiledningen. Prøver å finne et filmklipp som viser der samspillet fungerer for å vise personalet at de kan

Dette lille filmklippet vises ved at filmen stoppes mange ganger og det blir satt ord på det som skjer for å vise i detalj hva som skjer når samspillet fungerer

Målet er å få til et samspill hvor Personene som er involvert er i en jevn rytme Et utspill fra den ene fører til en reaksjon fra den andre og slik fortsetter det til samtalen eller samhandlingen har kommet til en naturlig slutt

Masteroppgaven Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap, MPH 2009:9 Tittel: Metoden som kan forandre praksis –En grounded theory studie av Marte Meo terapeuter i demensomsorgen

Gjennomføring Det ble utarbeidet en Intervjuguide, et informasjonsskriv og et samtykkeskjema Åtte Marte Meo terapeuter ble intervjuet Data ble transkribert Data ble analysert etter Klassisk grounded theory (Glaser and Strauss, 1967)

Forskningsspørsmålet Hva har Marte Meo metoden betydd for de som har lært metoden?

Tidligere forskning På Marte Meo brukt i demensomsorgen var det ingen forskning i 2009 Forskning finnes innen andre fagområder hvor Marte Meo benyttes Fødselsdepresjon Amming Atferdsproblemer hos ungdom

Gjennomføring Det ble utarbeidet en Intervjuguide, et informasjonsskriv og et samtykkeskjema Åtte Marte Meo terapeuter ble intervjuet Data ble transkribert Data ble analysert etter Klassisk grounded theory (Glaser and Strauss, 1967)

Kort summering av resultatet Å få konkret arbeisdredskap fører til økt bevissthet som gjør at personalet får felles kunnskap og får en opplevelse av bedre å møte pasientenes individuelle behov

RESULTAT Fire kategorier En kjernekategori

Kjernekategorien Å bli gitt kunnskap som kan omsettes i praksis

De fire kategoriene Å få konkret arbeidsredskap Å få økt bevissthet Å få felles kunnskap Å få opplevelse av at de bedre møter pasientenes individuelle behov

Drøfting Hvor kunne jeg hente teori som kunne bekrefte resultatene? Å bli gitt kunnskap som kan omsettes i praksis - Handlet om læring Å få felles kunnskap og Å få opplevelse av bedre å møte pasientens individuelle behov – handlet om pedagogikk og psykologi

Å bli gitt kunnskap som kan omsettes i praksis Grunnelementene er lette å lære, lette bl.a. fordi det er få punkter, ni punkter. Säljö (2008) hevder at det menneskelige oppmerksomhetsspennet er sterkt begrenset, det er begrenset til mellom fem og ni informasjonsbiter samtidig.

Det at metoden oppleves kjent, kan trekkes tilbake til kunnskap som vi alle får tidlig i livet. Spebarnsforskning (Bråten, 2007) har vist at allerede etter 11 dager er barn i stand til å kommunisere med en voksen ved at: ”de utfyller og følger opp hverandres uttrykk og bevegelse, der begge venter på tur i et finstemt samspill og smetter inn i hverandres uttrykksrekker uten avbrudd eller kollisjoner.” (Bråten, 2007)

Dette beskrives som en sirkeldans. Det er denne sirkeldansen, rytmen som er kjernen i Marte Meo metoden (Aarts, 2005).

Å få felles kunnskap Et felles språk er kanskje det aller viktigste vi kan ha i en gruppe som skal samarbeide om felles oppgaver. Dette bekreftes av Säljö (2008) som beskriver språket som en kraftfull ressurs og av Aadland (1997) som hevder at språkspill er det alvorligste og viktigste spill som vi mennesker spiller.

Skjervheim (1996) skriver at forstår vi ikke språket til hverandre så lever vi i hver vår verden og har bare overfladisk kontakt med hverandre.

Det å lære Marte Meo metoden er å lære praktiske ferdigheter, ferdigheter i samhandling og samspill mellom pasient og hjelper og det er først når språket er lært at vi kan kommunisere om det vi gjør (Nielsen and Kvale, 1999).

Å få opplevelse av bedre å kunne møte pasientenes individuelle behov Det å bli møtt av personale som ser deres individuelle ressurser og behov og møter dem med genuin interesse vil ifølge Roger (1961) føre til forandring. Det stemmer med det informantene beskriver av forandring som har skjedd med bl.a. urolige pasienter.

Informantene beskriver at de gir anerkjennelse til pasientene i samhandling og i følge Teslo (2000) søker en anerkjennende relasjon å fange opp nettopp det å bli sett – ”eg ser deg”.

Konklusjon Studien har vist at Marte Meo metoden har hatt positiv innvirkning både på arbeidsmiljøet og personalets opplevelse av å møte pasientenes individuelle behov.

Kjernekategorien: ”å bli gitt kunnskap som kan omsettes i praksis”, summerer kategoriene og hva studien handler om. Det å få opplæring i en metode som kan omsettes i praksis bør være mål for en hver undervisning hvor hensikten er å forandre praksis.

Takk for meg

Referanser. BRÅTEN, S. (2007) Kommunikasjon og samspill fra fødsel til alderdom, Oslo, Universitetsforl. GLASER, B. G. & STRAUSS, A. L. (1967) The discovery of grounded theory strategies for qualitative research, Chicago, Aldine KVALBEIN, A. (1999) God kontakt praktisk kommunikasjonslære, Kristiansand, IJ-forl. NIELSEN, K. & KVALE, S. (1999) Mesterlære læring som sosial praksis, Oslo, Ad Notam Gyldendal. NYGÅRD, A.-M., LILLESVEEN, B. & KRÜGER, R. E. (2007) Det går an! muligheter i miljøterapi : et festskrift til Aase-Marit Nygård på 70-års dagen, Tønsberg, Forl. Aldring og helse.

ROGERS, C. R. (1961) On becoming a person a therapist's view of psychotherapy, Boston, Houghton Mifflin. SKJERVHEIM, H. (1996) Deltakar og tilskodar og andre essays, Oslo, Aschehoug. SÄLJÖ, R. (2008) Læring i praksis et sosiokulturelt perspektiv elektronisk ressurs, Oslo, Cappelen akademisk. TESLO, A. L. (2000) Mangfold i faglig veiledning for helse og sosialarbeidere, [Oslo], Universitetsforl. AADLAND, E. (1997) "Og eg ser på deg-" vitenskapsteori og metode i helse- og sosialfag elektronisk ressurs, [Oslo], Tano Aschehoug. AARTS, M. (2005) Marte Meo grundbog, Eindhoven, Aarts Productions.