METTE VÅRDAL, KULTIVATOR TREBÅTBYGGER - LANGSOM LÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Eldsterådets visjonstenkning for Kristiansand Frikirke
Grete Haaland Sund HiAk,
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Skolelederundersøkelsen 2008
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Norges kulturvernforbund Kulturminnemeldingen Høring i Energi- og miljøkomiteen 23. mai 2013.
11Jeg i arbeidslivet.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Borre ungdomsskole
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Hva skjer hvis jeg skriver her
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Valgfag på Kastellet skole
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Gruppe 4 Rekruttere flere voksne medlemmer. Netto tilvekst skal økes med 10%
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Gry Nørstenget Fylkesleder
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Det Sentrale Pensjonistutvalget i Fagforbundet har avholdt en anonym spørreundersøkelse for uføretrygdede medlemmer i Fagforbundet. Spørreundersøkelse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
«Sinterklaas en Zwarte Piet» i Nederland. Hvem er den merkelig gammel mann på skimmelen, og sine svarte gøye hjelpere? Sinterklaas: en veldig god, gammel.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Gode venner som hjelper andre
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Markedsføring.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Overordnet strategi SV-fakultetet
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Rådgivningskontor for syn
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Valgfaget design og redesign
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Velarbeid gjennom 240 år - Arbeide i velforeningen
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

METTE VÅRDAL, KULTIVATOR TREBÅTBYGGER - LANGSOM LÆRING

TRADISJONSBÅT OG FARTØYVERN; BRUK, BEVARING OG BYGGING Undersøkelsen laget av Forbundet KYSTEN og Studieforbundet kultur og tradisjon. 475 svar fra eiere av båt, aktive kystlagsmedlemmer, folk som bygger eller restaurerer båt eller bare er interesserte i tradisjonsbåter og verneverdige fartøyer. Med tradisjonsbåt mener vi alt fra små åpne klinkbåter i tre til større kravellbåter. Målet med undersøkelsen var å få mer kunnskap om hvem som er aktive i båtmiljøet rundt om i landet, hvor det bygges eller restaureres båter, hvilke ønsker som finnes for bevaring og videreføring av kunnskap og bruk, og ikke minst hvilket behov det er for ulike kurs og utdanningstilbud på feltet.

OPPSUMMERING: STERKE KUNNSKAPSMILJØER Aktive, kunnskapsrike og erfarne folk En broket organisering Lite fremtredende struktur og organisering av læringen Men en omfattende kunnskapsproduksjon og videreføring av kunnskap i de lokale miljøene

HVEM ER DE 475 SOM HAR SVART 89 % menn år Bosatt langs hele kysten (over 330 ulike postnummer) 25 har trebåtbygging som yrke 27 har fagbrev i trebåtbygging

FØDSELSÅR

TREBÅTBYGGING 71% svarer at det finnes en lokal båttype som er spesiell for stedet der de bor Rundt 90 ulike båtnavn, der oselver og nordlandsbåt går igjen, sammen med Åfjording, Geitbåt og Færdersnekke. 56% kjenner til at det bygges eller restaureres tradisjonsbåter i eget nærområde Over 70 ulike navn på enkeltpersoner, lag og verksteder som bygger og restaurerer tradisjonsbåter.

MEDLEMSKAP I FORBUNDET KYSTEN 61 % svarer at de er medlemmer i forbundet KYSTEN Opp mot 40% har medlemskap i andre lag Dette er lokallag som både er med i forbundet, lokallag som ikke er med her og andre lag som driver med kulturminnevern Broket organisering og begrenset kunnskap om (og interesse for?) organisasjonsarbeid

AKTIVE DELTAKERE Nesten 22% svarer at de har bygget trebåt alene eller sammen med andre 66% har vært med på restaurering av båt 76% bruker tradisjonsbåt på fritiden Men bare 25% svarer at de har deltatt på et eller flere kurs i båtbygging eller restaurering

KURS OG BRUK 71% svarer at det ikke tilbys det kurs eller opplæring i å bygge eller restaurere tradisjonsbåter i nærområdet Av de som svarer ja, er det mest kystlag som tilbyr slik opplæring 75% svarer at det finnes et miljø for vedlikehold, bevaring og restaurering av trebåter i nærmiljøet Også her er det mest kystlag 61 % svarer at det er et miljø for bruk av båt, først og fremst i regi av ulike kystlag

VIKTIGE LOKALE MILJØER Respondentene bor spredt, er lite på kurs, men er aktive lokalt. Vanligere å jobbe med båt i fellesskap enn å bruker den i fellesskap Stor kjennskap til lokale båter og båtbyggere Et aktivt miljø, ikke veldig organisert, men finnes mye å bygge videre på når vi skal sikre og styrke kunnskapsoverføringen Vi må: Støtte opp om kunnskapsoverføring i lokale miljø, både kurs og arbeidsfellesskap Sikre dyktige håndverkere over et stort område

HVILKE MULIGHETER HAR VI? Kurs Fagbrev Yrkesutøvelse/næring Stipend

84% ER INTERESSERTE I KURS

VIKTIG AT NOEN ANDRE LÆRER? To mulige måter å lese resultatet: enten Noen må gjøre noe slik at ikke kunnskapen går tapt eller De aktive er med og skaper læringsarenaer lokalt Mange har skrevet at de holder kurs, de er voksne menn med mye kunnskap. De er kunnskapsformidlere, ikke kunnskapssøkere. Det er høy bevissthet og ønske om bevaring og formidling. De ser sin rolle i et samfunnsperspektiv.

KORTE OG LOKALE KURS

SMÅ, MEN VIKTIGE MILJØ Et ønske om læring i, for og med de lokale miljøene Ser seg selv i et større perspektiv og diskuterer den lokale aktiviteten i lys av UNESCO og verdensarv UNESCOs arbeid med immateriell kulturarv anbefaler også at denne type videreføring og bruk av tradisjonen foregår lokalt og i opprinnelig miljø Må vi prioritere noen få lokale miljøer for å lykkes?

FAGBREV FOR DE FÅ 27 som har fagbrev, 58 som sier de kunne tenkt seg det Alder, økonomi og liten mulighet for å tjene penger som båtbygger er årsak til at ikke flere gjør det Fagbrev er ikke en løsning for mange, men en viktig mulighet for de få som vil Derfor jobber vi videre med et modulbasert tilbud rettet mot fagbrev i trebåtbyggerfaget

FAGBREV ER VIKTIG, MEN IKKE NOK Fagbrev gir oss ikke år gamle menn med 40 års erfaring Det er et ”hull” i kunnskapsoverføringen mellom de grunnleggende ferdighetene/fagbrev og ekspert-nivået Vi må sikre kunnskap og mulighet til fordypning ut over dagens kurs og fagbrev De lokale miljøene er helt avgjørende for å videreføre og bruke tradisjonen

FORDYPNING OG LANGSOM LÆRING Det er i miljøet en sterk ideologi som baserer seg på langsom læring Målet er ikke at mange skal bygge sin egen båt, men at noen vet hvordan gode båter skal bygges Stipend og arbeidsvilkår for forskning, fordypning og utvikling av faget er viktig for å utvikle nye fagfolk og ny innsikt Ikke bare noen få prioriterte miljøer og båttyper, men støtteordninger slik at miljøene selv kan utvikle seg, uavhengig av hvor i landet de befinner seg