De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Klasseregler.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
KLASSELEDELSE.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
: Øystein Gravrok NNK – Rus
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
7. Motivasjon i organisasjoner
Lek og begynneropplæring
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Prosjekt barn og unge i hedmark
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
MÅLRETTET MILJØARBEID
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Skole- hjem samarbeid.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series

DUÅ De utrolige årene (DUÅ) Carolyn Webster-Strattons har utviklet programmene. Programmene er laget for å fremme barn sin emosjonelle og sosiale kompetanse. DUÅ er samtidig en forebyggings- og behandlingstilnærming for barn med atferdsproblemer i alderen 0 til 12 år. DUÅ består av ulike programmer rettet mot foreldre, barn og personale i barnehage og skole/sfo.

De utrolige årene Programmene bygger på bred internasjonal og evidensbasert forskning. Helsedirektoratet har anbefalt dette som en støtte til utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.

Erfaringer fra Norge Skole/barnehageprogrammet ble første gang gjennomført i Norge i 2002 Programmet er hovedsakelig utprøvd i Nord-Norge,Trøndelag, Bergen og Oslo Deltakernes evaluering framhever at programmet har stor nytteverdi og er en støtte til å endre praksis Forskning startet i 2009

Programmets pedagogiske forankring Bygger på moderne atferdsanalyse, kognitiv tenkning, sosial læringsteori, utviklingspsykologisk teori og kunnskap om gruppeprosesser Velkjente pedagogiske prinsipper og utfordringer blir systematisert og diskutert på detaljnivå

Hovedmål med programmet Styrke forbindelsen mellom hjem og skole Styrke lærere/voksnes evne til effektiv klasseledelse/gruppeledelse Fremme sosialt kompetente og veltilpassede barn, hjemme og på skolen

Hovedtema på samlingene Å bygge positive relasjoner til barn - den proaktive voksne Den voksnes oppmerksomhet, coaching, oppmuntring og ros Å motivere barn ved å bruke belønningssystemer Å redusere uønsket atferd – ignorering og omdirigering Å redusere uakseptabel atferd – å gjennomføre konsekvenser Emosjonell regulering, sosiale ferdigheter og trening i problemløsning

Oppbygging av programmet Første halvdel av programmet fokuserer på å bygge barnets sosiale kompetanse og evne til samarbeid Siste halvdel av programmet vil vi fokusere på å redusere den uønskede atferden dere ønsker å se mindre av De ovenstående punktene kan forklares nærmere gjennom lærepyramiden

DUÅs SKOLE/ BARNEHAGEPROGRAM Styrker positive relasjoner til barna (lærer – barn, barn-barn) Styrker foreldre – lærer samarbeid. Øker involvering fra foreldrene. Fremmer betydningen av den voksnes oppmerksomhet, oppmuntring og ros. Forbygger problemer: pro-aktive strategier. Senker uønsket adferd. Fremmer positive sosiale og emosjonelle ferdigheter, og evne til problemløsning i klasserommet/barnehagen.

Viktigheten av å øve på sosiale og emosjonelle ferdigheter i tidlige barneår Barn som sliter med adferd og temperament har en betydelig risiko for underytelse, drop-ut i skolen, og for vedvarende aggressivitet og stoffmisbruk

Viktigheten av å styrke sosial og emosjonell kompetanse hos små barn. Barns evne til selvregulering og sosial kompetanse er prediktorer for å lykkes på skolen, selv etter at det er kontrollert for kognitivt nivå.

Definisjon: ”Læring” og ”Forsterker” Læring: Relativ permanent forandring av adferd som et resultat av øvelse (trening/repetisjoner). Forsterker: Hendelse som inntreffer (distribueres av noen) som påvirker sannsynligheten for gjentakelse under samme/liknende omstendighet, av den adferden som gikk umiddelbart forut før den forsterkende hendelsen inntraff/ble distribuert.

Positive og negative forsterkere Positiv forsterker: Et behagelig stimulus/en behagelig konsekvens som inntreffer rett etter en adferd, vil øke sannsynligheten for at den samme adferden blir gjentatt: ForløperAdferdKonsekvens Per ble bedt om Per rydderMamma gir ham en klem å rydde bort lekeneog sier takk! Negativ forsterker: Fjerning av ubehag/ et ubehagelig stimulus gjøres betinget av at en bestemt adferd skal forekomme, øker sannsynligheten for at adferden skal gjentas: ForløperAdferdKonsekvens Per vet at hvis han Per rydderUbehaget ved å ikke ikke rydder lekene når å få se barne tv mor sier han skal, så bortfaller får han ikke se barne tv. Mor ber ham rydde

OPPMERKSOMHETSPRINSIPPET Det er svært individuelt hva som virker forsterkende på det enkelte barn, men en forsterker synes å være (tilnærmet) universell – slik det er formulert i Forehand og Mahons (1981) ”oppmerksomhetsprinsipp”: Et barn vil jobbe for å få oppmerksomhet fra andre – spesielt fra foreldrene. Får ikke barnet oppmerksomhet etter å ha gjort noe positivt, griper det gjerne til negativ adferd for å få oppmerksomhet. Som regel får det da oppmerksomhet, og dette gjør at den negative adferden vedvarer og gjentar seg.

ROLLEMODELLPRINSIPPET Et barn vil ta etter og kopiere atferd som blir modellert av verdifulle voksne (foreldre og lærere), eller andre barn de ser opp til.