Basert på Brandsford et. Al. 2000.   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Digital kompetanse i Mat og helse
Tallknuserne og de fire regnearter
Dialogen som pedagogisk verktøy
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Den autentiske læringsdialogen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Differensiering fordi…
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Cafédialog – elevmedvirkning
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Cafédialog – elevmedvirkning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Pedagogikk og elevkunnskap
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Matematikk på mellomtrinnet
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
NY VRI Nina og Ingvild.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
«Utviklende læring i matematikk»
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.

Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Basert på Brandsford et. Al. 2000

  Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering  Kunnskapsentrering  Tilbakemelding og dialog om egen kunnskap og læring Et eklektisk blikk inn i nyere forskning om læring Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 2

  Læring er alltid en videreføring av læringsprosesser som allerede er i gang  Etablert forståelse må aktiveres  Ny informasjon må forbindes med allerede etablerte kunnskapskonstruksjoner  HVORDAN? Elevsentrering Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 3

  Trygt læringsmiljø – autentiske spørsmål – skape forståelse ift hverdagen – relevans. Særlig i oppstart: hva kan du bruke det til senere  Bevisstgjøre sin egen læring f.eks. Summe i grupper, stille spørsmål, tankekart (2&2 summe i grupper, komme m forslag på tavla)  Bygge opp en klassekultur der ”feil” svar er viktig, det å ikke skjønne er bra – avklare misforståelser. Alle har noe å bidra med i fellesskapet.  Slå hardt ned på uro/latter/negativ holdning til det andre bidrar med fra første stund  Forvente fokus – tydelige beskjeder – kan styre klassen  Bevisst hvilket emne du tar utgangspunkt (kunne ingen ting fra før av – hva tenker du, hva tror du – god erfaring)  Starte med tankekart – avslutte med tankekart der du stryker det som ikke var riktig og beholde det som var viktig  Eureka – lesing (før – under – etter) individuell metode for å beherkse lesestrategier som var innøvd – mange ulike lesestrategier Studentrefleksjoner

  Helhet, tradisjon og historie knyttet til fagområdet/emnet  Fakta må inngå i en sammenheng  Dybdeforståelse stimuleres når elevene får anledning til å jobbe grundig med et tema over tid  Etablere sammenhenger mellom teori og praksis  HVORDAN? Kunnskapssentrering Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 5

  Eks. Brøk (alle 4 regnearter)  Prosjektbasert undervisning gir dybde, kontinuitet, dypdykk i et emne, tverrfaglighet.  Grunnleggende ferdigheter inngår i alle fag er relevant/fundament for undervisning  Eks miljøkonferanse (naturfag, norsk, matte, samf fag, engelsk) tema som resirkulering, oljeutslipp. Overhengende forståelse og dypdykk  Prosjektbasert innebærer også at du får innsikt i alle tema, men fordyper deg i ett tema  Variasjon. Feks brøk der elevene kommer med sine eksempler for å få opp mange ulike innfallsvinkler  Boka kilde til info ikke hva du MÅ lære. Ved å holde fokus på LK 06, kan du lettere unngå å bli ”fanget av læreboka”. Men noen hevder at læreboka følger LK 06 så da har jeg alt klart. Det er viktig å lage noen ”gode opplegg”, men også legge lista på et nivå som er å leve med der det å bruke læreboka også er greit. Man må ikke ”finne opp” nytt tema til hver time – vi må dele mellom lærere og team. Kultur der lærere deler  Autentiske spørsmål – knytte det til det elevene er opptatt av Studentrefleksjoner

  Aktivere egen bakgrunnsforståelse  Stimulere metakognisjon  Formativ vurdering – begrunnelse - oppsummering  Systematisk arbeid med å forstå hvilke kvalitetskriterier man arbeider mot  Involvere andre i sin tenkning  HVORDAN? Tilbakemelding og dialog om kunnskap om egen læring Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 7

  Introduksjon  Elaborering  Konsolidering  Studentsentrering  Tilbakemelding og dialog om kunnskap og egen læring  Kunnskapssentrering Implikasjoner for undervisning Line Wittek, Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Vestfold 8

  Lag en skisse til et ”reelt” undervisningsopplegg.  Hvordan vil dere jobbe med  Introduksjon  Elaborering  Konsolidering ? Oppgave (praksisgruppene)