Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Advertisements

NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Dagsorden for møtet 1.Bakgrunnen for møterunden 2.Hva skjer framover 3.Kort om kvalitetssystemet ved HiST – Kvalitetskartet – Ansvarsforhold – Roller 4.De.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
SKU-møte _arnulf 1 Kvalitetssystem og lederrollen 1.Mål for økten 2.Kort presentasjon av HiSTs kvalitetssystem 3.De 6 bud for HiST-ledere om utdanningskvalitet.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Undervisnings- og vurderingsformer
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
SU – Mortenstua skole skoleåret
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Omorganisering av samarbeidsorganene
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Statssekretær Jens Revold
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Karin Helle og Gro Beate Vige
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
NOKUT kommer!.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen

Bakgrunnen for systemrevisjonen Nye og endrede rammebetingelser: 1.Oppfølging av NOKUT sin evaluering av kvalitetssikringssystem ved HiST (NOKUT januar 2007). 2. Nytt kriteriegrunnlag for vurdering av lærestedenes kvalitetssikringssystemer. 3. Ny strategisk plan HiST. 4. Ny Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning.

Kvalitetssirkelen

Fra Total kvalitetsledelse… TQM: Total Quality Management –Kvalitetssikre alle små og store prosesser

…til Kvalitetssystem for utdanning og læringsmiljø Nytt studiekvalitetsbegrep: Læringsutbytte Inntakskvalitet Undervisningskvalitet Ressurser og læringsmiljø

Måling av kvalitet Opplevd kvalitet”Produksjons”kvalitet DefinisjonBrukerne/kundens subjektive vurdering og oppfatning av kvaliteten på tjenesten. Her: Studentens oppfatning av undervisningen/åpningsarrangementet. Det som kan registreres, telles og måles uten å spørre om noens vurdering. Hva måler viUtvalgte prosesser og aktiviteter, undervisning. Utvalgte måltall (måltavla). Evt. egne kvalitetsindikatorer (integreres i måltavla?) Hvordan måler vi det (hvor hentes data) Spørreundersøkelser. (Avvikssystem) FS, DBH... RapporteringAnalyser, tiltaksplaner. Kvalitetsrapporten. Enkeltindikatorer inn i måltavla. Avdelingsrapporter, Rapport og planer, Kvalitetsrapporten. KvalitetsmålStrategisk plan: Høy tilfredshet. Definisjon av ’høy’. Strategisk plan: Høy gjennomføringsgrad ifht avtalt utdanningsplan. Definisjon av ’høy’.

Måling av læringsutbytte Opplevd kvalitetProduksjonskvalitetLæringsutbytte DefinisjonBrukerne/kundens subjektive vurdering og oppfatning av kvaliteten på tjenesten. Det som kan registreres, telles og måles uten å spørre om noens vurdering. Kandidatens sluttkompetanse i form av kunnskaper, ferdigheter (anvende/reflektere) og generell kompetanse (planlegge/formidle). Hva måler viUtvalgte prosesser og aktiviteter, undervisning. Utvalgte måltall (måltavla). Evt. egne kvalitetsindikatorer (integreres i måltavla?) Samsvar mellom beskrevet læringsmål og faktisk læringsutbytte(?) Hvordan måler vi detSpørreundersøkelser, Avvikssystem. FS, DBH, Tilstandsrapport for sektoren. Studieplansarbeid, karakterer, kandidatundersøkelser? RapporteringAnalyser, tiltaksplaner. Enkeltindikatorer inn i måltavla. Avdelingsrapporter, Rapport og planer, Kvalitetsrapporten. ? MålStrategisk plan: Høy tilfredshet. Strategisk plan: Høy gjennomføringsgrad ifht avtalt utdanningsplan. Strategisk plan: La [læringsmål] styre arbeids – og vurderingsformer i alle studier.

LMU i kvalitetssystemet: ”LMU er hjemlet i Lov om universiteter og høgskoler § 4-3. Mandat og sammensetning ble vedtatt av Høgskolestyret (HS-sak 062/2003.) LMU består av ledere, tilsatte og studentrepresentanter. Studentsamskipnaden har observatørstatus. Ledelsen veksler mellom studenter og tilsatte. LMU skal ta opp saker som angår studentenes totale læringsmiljø som ligger innenfor institusjonens kontrollsfære. Enkeltstudenter/-ansatte eller enheter ved høgskolen kan be om å få tatt opp saker i LMU. Utvalget har et spesielt ansvar for å påse fysiske forhold, psykososiale forhold i den tiden studentene er knyttet til institusjonene, og velferds- og studentsosiale forhold. LMU har en særlig rådgivende funksjon ved gjennomføring av institusjonelle undersøkelser av studiekvalitet. LMU årlige rapport legges fram for Høgskolestyret.”

Implementering: Prosjekt Kvalitetsrevisjon AugustSeptemberOktoberNovemberDesember Innhold på kvalitetsportal Etablering av kvalitetsportal på nett Prosedyrebeskrivelser m/ arbeidsgrupper Høring og vedtak

Prosedyrebeskrivelser som skal utarbeides høst 2010 ProsedyreHvem utarbeider Mal for fag- og studieplanerArbeidsgruppe Kvalitetsindikatorer og -rapporteringArbeidsgruppe Studieevalueringer på avd.Arbeidsgruppe Mandat ASKUSKB + utredere på avdeling Retningslinjer for bruk av tilsynssensorSKB + utredere på avdeling Registrering av studenter som slutterSKB-gruppe Prosedyrer for avvikshåndteringSKB-gruppe Studieevalueringer institusjonelleSKB Evaluering av nye studierSKB

Avvikshåndtering Fra ”Kvalitetssystem for læringsmiljø og utdanning ved HiST: ”… følgende forhold [vil] normalt registreres som avvik og utløse aksjoner fra ansvarlig leder: klagesaker fra studenter eller fra representanter for praksisfeltet (unntatt klage på sensur) særskilte påpekninger fra høgskolens Læringsmiljøutvalg, Klagenemnd og Skikkethetsnemnd markerte endringer i karakterfordeling i et emne eller program markerte endringer av frafall/gjennomføringsgrad i et studium fra et til et annet år særskilte påpekninger fra ekstern sensor/tilsynssensor i skriftlig form særskilte påpekninger fra NOKUT. Studentene kan melde avvik/klager på utdanningskvalitet og læringsmiljø via enkle prosedyrer på høgskolens intranettsider. Og høgskolen vil ha systematiske ordninger for tilbakemelding til informantene om hva opplysningene har ført til.” Hvem samler inn data, hvordan følges dette opp i linja, hvordan og når rapporteres / dokumenteres.

Avvikshåndtering på nett – ”Si din mening” Hvordan organisere en slik tjeneste? –Hvem får meldingene? –Hvordan fordele meldingene til rette vedkommende? –Hvilke løfter om svar og tidsfrist for å få svar? –Hvem svarer? Hvordan sikre evt oppfølging? –Personvern –Ansvarsfordeling? –Dele inn i kategorier? For eksempel: Drift – studentvelferd – undervisning og læring.

Kvalitetsarbeid høst 2010 HvaHvordanNår Opplæring studenttillitsvalgte Tillitsvalgt- konferansen september Selvevaluering Utpeke evalueringsgruppe September 2010 Revidere rutine for selvevaluering Sept /okt Selvevaluering audiofradutdanning. Forberedelse Institusjonelle studieevalueringer Inntaksundersøkelsen Høst 2010 Sept / oktober Utvikle ny studiekvalitetsunders økelse Innføring av NKR Arb.gr. normering studieplaner Ferdigstilling september 2010 Pilotprosjekt Høst 2010 og vår 2011

Studiekvalitetsundersøkelsen ”Den årlige studiekvalitetsundersøkelsen vil inneholde spørsmål om ressurser og læringsmiljø. Tilsvarende synspunkter vil også komme fram i avdelingsvise studieevalueringer på program- og emnenivå. Helse- og trivselsundersøkelsen i Trondheim vil gi viktige innspill til studentenes helhetlige studiesituasjon ved høgskolen. Dokumentasjonen som bringes fram gjennom undersøkelsene vil blant annet danne bakgrunn for et årlig fellesmøte om studiekvalitet med særskilt fokus på ressurser og læringsmiljø, mellom Læringsmiljøutvalget, Studie- og kvalitetsutvalget og høgskolens ledergruppe (rektorat, dekanat, direktører og studieledere).”