Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når det har skjedd: Varsling
Advertisements

Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Ytringsfrihet og lojalitet
Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet Sør-Norge Park Hotell, Sandefjord 8. Mars Unni Seim Hans Blaafjell.
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Signe Louise Berthelsen
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Arbeidsrett – Den individuelle del Høst 2010 Universitetet i Oslo Arbeidsrettens grunnlag og tema Advokat (H) P.hD Jan Fougner.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Anne Brit Slettebø Advokat
Sykepleierforbundet i Østfold. Sarpsborg, 3. november 2016 Olav Molven
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
5 Marius Stub.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
Intern varsling Ekstern varsling Alt.D Alt.B Alt.A Alt.C Media
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Muntlig vurdering – å veilede andre
Masteroppgave i forvaltningsrett/miljørett?
Metoder og situasjoner Pluss situasjoner Minus situasjoner Pluss metoder Metoder for utvikling og forbedring Minus metoder Metoder for å håndtere.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
HMS © Caritas Norge..
I skvis mellom oppdrag og lojalitet?
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Sikkerhetsforum 8.februar 2018
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Sentrale lover og regler
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Hva er et varsel og hvordan håndtere det
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015

2 Ytringsfriheten gjelder for alle, med de grenser for ytringsfrihet som kan forsvares i et demokratisk samfunn – Men de generelle grensene for ytringsfriheten er ikke tema i dag Offentlig ansattes ytringsfrihet: – Emnet er relasjonen mellom offentlige ansatte og det offentlige som arbeidsgiver. – Spørsmålet er i hvilken utstrekning offentlige ansatte må tåle spesielle innskrenkninger i ytringsfriheten. – Sett fra det offentliges side er spørsmålet i hvilken utstrekning det er akseptabelt å reagere med arbeidsrettslige sanksjoner begrunnet i ansattes ytringer Offentlige organers ytringsfrihet: – Emnet er om det gjelder spesielle skranker for offentlige organers ytringsfrihet To ganske forskjellige emner Emnet

3 Kompetansegrunnlag kreves for å innskrenke ansattes ytringer – Arbeidsavtalen – Styringsretten – Lojalitetsplikten – Generell tilbørlighetsstandard? Ytringsfriheten som skranke for arbeidsgiver – Grl § 100 – EMK art 10 – Varslingsregler Offentlig ansattes ytringsfrihet Rettslige utgangspunkter:

4 Ytringer i arbeidsgivers navn/eget navn Forhåndssensur/etterfølgende ansvar Interne uttalelser/uttalelser til omverdenen "Private" ytringer/sosiale medier Offentlig ansattes ytringsfrihet Noen sondringer:

5 Lojalitet overfor virksomheten, ikke overordnede Arbeidsgivers legitime interesser Risiko for skade Kritikk i seg selv er ikke illojalt Meningsytringer Skadelige faktapåstander Ytringenes form Identifikasjonsfaren Fremgangsmåten ved offentliggjøring av ytringer Stillingens karakter Formålet med kritikken Offentlig ansattes ytringsfrihet Lojalitetsplikten:

6 Politisk virksomhet – politiske ytringer Legitime interessekonflikter mellom ansatte og arbeidsgiver Informasjon som fremgår av offentlig tilgjengelige dokumenter Varsling: Aml § 2-4 Rett til å varsle om kritikkverdige forhold Krav om forsvarlig varsling Krav om forsvarlig varsling gjelder ikke varsling i samsvar med virksomhetens rutiner for varsling eller til tilsynsmyndigheter Arbeidsgiver har bevisbyrden Vern mot gjengjeldelse Aml § 2-5 Offentlig ansattes ytringsfrihet Ytringsfriheten :

7 Svært vid ytringsfrihet for offentlige organer Også om det skulle være interessemotsetninger mellom offentlige organer Offentlige organers ytringsfrihet Ytringer i samfunnsdebatten

8 Varsel om vedtak, som blir gjort offentlig tilgjengelig. Tilsynsrapporter som blir gjort offentlig tilgjengelig. Kan være straffesanksjonerte bestemmelser Ofte stort skadepotensial ift aktører som er gjenstand for tilsyn og ofte manglende kontradiksjon Sakene har ofte betydelig allmenn interesse. Tilsynsorganer kan ha en egeninteresse av mediedekning. Men er saksbehandling i det offentlige rom på tidlige stadier av en sak hensiktsmessig? – Forsvarlig saksbehandling, kontradiksjon, utredningsplikt, unngå forhåndsdom, unngå å inhabilisere seg selv Illustrasjon: Kristiansand tingrett: Arbeidstilsynet v. Spetalen Offentlige organers ytringsfrihet Ytringer fra tilsynsorgan fremsatt under saksbehandling