Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sikkerhetsforum 8.februar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sikkerhetsforum 8.februar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sikkerhetsforum 8.februar 2018
Varsling Sikkerhetsforum 8.februar 2018 Utgangspunkt: arbeidsmiljøloven kapittel 2A om varsling – revisjon i 2017 FAFO-rapport 2016 viser at varslingsklimaeet er under press. Engenrapporten, som forarbeid til HMS-meldingen, har også tatt opp varsling i kap 3.5. Og bygger til dels på informasjon og tall fra Ptil. Kommer tilbake til oversikten i lysark 6, oppdatert for 2017. Ptil har en egen sektoroppgave på varsling i 2018, videreført fra Ei arbeidsgruppe med representanter fra ulike fagmiljø - arbeidsmiljø, juss og ramme, arkiv – jobber med utvikling av rutiner, opplæring og tilsynsmetode. Målet med oppgaven er å bidra til å styrke varslervernet gjennom tilsyn der vi fokuserer på sammenhengen mellom gode rutiner, åpenhet, godt partssamarbeid og trygghet ved varsling. Vi skal også tydeliggjøre roller og ansvar i varslingssaker gjennom å veilede partene. Vi skal også informere om myndighetenes rolle og ansvar. Presentasjon for Sikkerhetsforum med sikte på diskusjon om partenes posisjoner mht status for varsling av kritikkverdige forhold i p-virksomheten: erfaringer, utfordringer, gode eksempler, Presentasjon og diskusjon i andre relevante fora – KHVO-forum møter med fagforeninger

2 Arbeidsmiljøloven om varsling
Arbeidsmiljøloven regulerer arbeidstakers rett til å varsle og er ment til å styrke den reelle ytringsfriheten i et ansettelsesforhold. Eget kapittel i AML – kapittel 2 A Varsling (ikr juli 2017) Aml § 2 A-1 Gir arbeidstaker og innleide rett til å varsle om kritikkverdige forhold. krav til forsvarlig varsling. arbeidsgiver har bevisbyrde for at varsling har skjedd i strid med bestemmelsen Aml § 2 A-2 Vern mot gjengjeldelse ved varsling. Skal legges til grunn at gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiver sannsynliggjør noe annet. Aml § 2 A-3 Plikt til at arbeidsgiver skal ha rutiner for intern varsling. Aml § 2 A-4 Taushetsplikt ved varsling til offentlig myndighet. Link til lovdata § 2 A-1.Rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet. Innleid arbeidstaker har også rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten til innleier.(2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.(3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen. § 2 A-2.Vern mot gjengjeldelse ved varsling(1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2 A-1 er forbudt. Overfor innleid arbeidstaker gjelder forbudet både for arbeidsgiver og innleier. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første eller andre punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren eller innleieren sannsynliggjør noe annet. (2) Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2 A-1 vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger. (3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til skyld hos arbeidsgiver eller innleier. Oppreisningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige regler. § 2 A-3.Plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling(1) Dersom forholdene i virksomheten tilsier det, plikter arbeidsgiver å utarbeide rutiner for intern varsling i samsvar med § 2 A-1 i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. (2) Arbeidsgiver plikter alltid å utarbeide slike rutiner dersom virksomheten jevnlig sysselsetter minst 5 arbeidstakere. (3) Rutinene skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. (4) Rutinene skal ikke begrense arbeidstakers rett til å varsle etter § 2 A-1. (5) Rutinene skal være skriftlige og minst inneholde:a)oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold,b)fremgangsmåte for varsling,c)fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling.(6) Rutinene skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakere i virksomheten § 2 A-4.Taushetsplikt ved varsling til offentlig myndighet(1) Når tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter mottar varsel om kritikkverdige forhold, plikter enhver som utfører arbeid eller tjeneste for mottakerorganet å hindre at andre får kjennskap til arbeidstakers navn eller andre identifiserende opplysninger om arbeidstaker. (2) Taushetsplikten gjelder også overfor sakens parter og deres representanter. Forvaltningsloven §§ 13 til 13 e gjelder ellers tilsvarende.

3 Begrepet «varsling» Begrepene varsling eller varsler er ikke definert i norske eller internasjonale lover. Siden det ikke finnes en felles definisjon av varsling som norske myndigheter benytter mot offentlig ansatte, tilknyttede bedrifter eller samfunnet for øvrig, kan dette bidrar til å skape forvirring. Ptil bruker for eksempel «bekymringsmelding», «faglig spørsmål/avklaring», «regelverkstolking» på henvendelser vi får. Alle henvendelser blir journalført og saksbehandlet.

4 Ptils rolle Håndtere henvendelser (bekymringsmeldinger) om forhold som er i strid med arbeidsmiljø- eller sikkerhetslovgivningen Føre tilsyn med at kravene i AML om varslingsrutiner (§ 2 A-3) blir etterlevd Veilede arbeidstakere og arbeidsgivere om arbeidsmiljølovens varslingsregler Etter aml § 18-6 kan ikke Ptil gi pålegg eller treffe enkeltvedtak vedrørende § 2 A-1: rett til å varsle om kritikkverdige forhold § 2 A-2: forbud mot gjengjeldelse overfor varsler Understreke at dette gjelder eksterne bekymringsmeldinger – kan være fra hvem helst i selskap i petroleumsvirksomheten. SE AML 18-6 Kjerneområdet for varslingsreglene er retten til å varsle om straffbare og ulovlige forhold. Varsling om straffbare og ulovlige forhold favner vidt, fra grove straffbare forhold til mindre lovovertredelser og «avviksrapportering». Foruten korrupsjon og økonomiske misligheter, vil varsling om brudd på arbeidsmiljø- og HMS regler være innenfor kjerneområdet av varslingsinstituttet. PLIKT: Arbeidstaker har etter arbeidsmiljøloven § 2-3 andre ledd bokstav b) og d) plikt til å melde fra om ”feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse” og ”trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen.” Også andre aktører, slik som verneombud, vil i en viss utstrekning ha plikt til å melde fra til arbeidsgiver om kritikkverdige forhold, jf. arbeidsmiljøloven § 6-2

5 Varsling til Ptil Arbeidstaker i petroleumsnæringen kan varsle Petroleumstilsynet om forhold de mener er i strid med arbeidsmiljøloven sikkerhetsregelverket Egen arbeidsprosess under styrende dokumenter Hovedelementer i retningslinjen mottak av bekymringsmelding registrering og håndtering i ePhorte saksbehandling av bekymringsmelding Ptil har intern retningslinje for håndtering av bekymringsmeldinger Tema det varsles om: Under arbeidsmiljøloven: Arbeidsmiljøsaker, teknisk sikkerhet, tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning, opplæring, risiko i forbindelse med endringer og nedbemanning, Behandling av varsler om kritikkverdige forhold i petroleumsnæringen Formål Dette dokumentet beskriver framgangsmåte for behandling av meldinger som Petroleumstilsynet (Ptil) mottar fra arbeidstakere i næringen om kritikkverdige forhold eller forhold de mener er brudd på lov- og regelverk. Disse meldingene kalles gjerne bekymringsmeldinger eller varslingssaker. Saksbehandlingen er den samme i Ptil uavhengig av hva meldingen er kalt av den som sender den.

6 Bekymringsmeldinger til Ptil – etter tema
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 SUM Beredskap 4 % 6 % 8 % 0 % 5 % 3 % Fysisk arbeidsmiljø 13 % 7 % Organisatorisk arbeidsmiljø 43 % 78 % 38 % 50 % 70 % 47 % 53 % Psykososialt arbeidsmiljø Teknisk sikkerhet 22 % 11 % 33 % 15 % 19 % 41 % 25 % Annet Totalsum 100 % (23) 100 % (18) 100 % (13) 100 % (12) 100 % (20) 100 % (32) 100 % (32 100 % (150) Petroleumstilsynet har fått innmeldt et stigende antall varsler og bekymringsmeldinger de siste årene. Nesten halvparten av bekymringsmeldingene kommer fra fagforeninger eller vernetjenesten. 80 prosent av meldingene er knyttet til aktivitet offshore. Petroleumstilsynet mottar flest bekymringsmeldinger innenfor organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø etterfulgt av bekymringsmeldinger knyttet til teknisk sikkerhet Sammenligner man perioden 2015 til april 2017 med perioden 2011 til 2014, synes det å være en trend i retning av flere bekymringsmeldinger på manglende samsvar mellom oppgaver og ressurser, svak/manglende arbeidstakermedvirkning, press på arbeidstidsordninger, manglende rapporteringskultur og utfordringer innen opplæring/kompetanse har økt i omfang. Denne typen bekymringsmeldinger utgjør vel 80 prosent av bekymringsmeldinger innenfor psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø. Et fellestrekk er at de fleste bekymringsmeldingene er knyttet til omstillings- og effektiviseringsprosesser.

7 Eksempel på hvordan saker blir registrert i vårt journalsystem.
Informasjon som kan identifisere varsler blir sladdet/ikke gitt innsyn i

8 Slik kan det se ut i OEP når opplysninger som kan identifirsere varsler er sladdet.

9 Tilsyn 2018 Postalt tilsyn i samarbeid med Atil rettet mot et utvalg av selskap (inkl landanlegg)– ca 20 – der vi spør a. om de har rutine for varsling av kritikkverdige forhold b. om rutinen er oppdatert etter nytt kap i aml (2A) c. etter innholdsliste/få rutinen tilsendt d. om hvem som har deltatt i utforming (krav til medvirkning) e. om hvordan rutinen er gjort kjent i virksomheten Det postale tilsynet følges opp med møte hos noen av tilsynsobjektene for nærmere veiledning og utdypende spørsmål samt avklaring av roller og ansvar. I oppgave i 2018 inngår en omfattende tilsynsoppgave i samarbeid med Arbeidstilsynet. Planlegging har akkurat startet. I tillegg: Med utgangspunkt i gjentatte varsler/bekymringsmeldinger fra ansatte i ett selskap: spørre etter rutiner for varsling, inkl innhold, medvirkning etc som dokumentasjon og/eller på agenda til oppstartsmøte ved aktuelle tilsyn. Følges opp ute om arbeidstakerne er kjent med rutinen, har brukt/fulgt den. Lage formulering til bruk i slike varselbrev/agendapunkt. Gjennomføres som del av gebyroppgaver ved relevante bekymringsmeldinger, resultat meldes tilbake til sektoroppgaveleder. Varsling av kritikkverdige forhold tas også opp som tema i tilsyn med styring av arbeidsmiljø – i brev om varsel om tilsyn be om rutiner for varsling, innhold, medvirkning og hvordan rutiner er gjort kjent, følges opp i revisjonen. Gjennomføres som del av gebyroppgaver, resultat meldes tilbake til oppgaveleder for sektoroppgaven. 2019: hensiktsmessig oppfølging av det postale tilsynet gjennom statusmøter, for eksempel korte møter med repr. fra ansvarlig ledelse og HVO.

10 Prosjekt for bedre samhandling
Tiltak 1: Forankring av prosjektet Prosjekt for bedre samhandling Aktivitet Målgruppe Beskrivelse av aktiviteten Tidspunkt Arbeidstilsynets ansvar Den enkelte myndighets ansvar Forankringsmøter Ledelsen i den enkelte myndighet Gjennomføre forankringsmøter for å sikre felles forståelse av samhandlingsprosjektet, gjennomgang av handlingsplanen, informasjonsdeling og innspill til videre forankringsaktiviteter Februar- mars 2018 Arbeidstilsynet kontakter medlemmene i prosjektgruppen og gjennomfører møtene Vurdere behov for forankringstiltak i egen organisasjon Treffpunkt for prosjektgruppen Kontaktpersoner i prosjektet For å sikre en løpende utvikling vil Arbeidstilsynet legge til rette for treffpunkt for kompetanseutvikling og erfaringsutveksling Februar 2018 til desember 2019 Arbeidstilsynet iverksetter nødvendige aktiviteter Den enkelte myndighet deltar med relevante personer og sender innspill til tema som bør belyses Tildelingsbrev Departementene Noen myndigheter har signalisert at det er behov for at oppgaven med varsling må gjenspeiles i tildelingsbrev/oppdragsbrev evt. presiseres i brevs form fra ulike myndigheters departement Løpende Arbeidstilsynet signaliserer behovet videre Ptil har i 2017 deltatt i et prosjekt i regi av Arbeidstilsynet – på bestilling fra ASD – med sikte på bedre samhandling og samordning av tilsynsmyndighetenes håndtering av varsler fra (eksterne) virksomheter. Utenom Ptil og Arbeidstilsynet har for eksempel Datatilsynet, Mattilsynet, Finanstilsynet, Konkurransetilsynet – i alt 10 myndigheter – deltatt. Utdrag fra handlingsplan - offentlig myndigheter og bedre samhandling om varsling Handlingsplanen inneholder videre oppgaver som opplæring for dem som skal håndter varsling hos myndighetene, tilrettelegging for ekstern informasjon til brukere og samfunnet for øvrig og utarbeidig av veiledningsdokumenter. Ptils ledelse har forpliktet seg til å følge opp / delta i aktuelle aktiviteter i handlingsplanen Overordnet mål Varslere i norsk arbeidsliv skal melde fra om kritikkverdige forhold uten risiko for gjengjeldelse.


Laste ned ppt "Sikkerhetsforum 8.februar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google