Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Varsling Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018

2

3 Hvorfor har vi et regelverk om varsling?
Varsling om kritikkverdige forhold kan bidra til å avdekke ulovlige og uønskede forhold som samfunnet har vurdert som uønskede. Korrupsjon, arbeidsmiljøkriminalitet, miljøkriminalitet, fare for pasienters liv og helse, farlige og/eller helseskadelige arbeidsforhold, brudd på regler om personvern- og informasjonssikkerhet, maktmisbruk mv. Bestemmelsene om varsling ble innført for å bidra til å styrke den reelle ytringsfriheten i ansettelsesforhold. En anså at ansattes rett til å varsle ble mer reell dersom det etableres et sterkt gjengjeldelsesvern for den som varsler

4 Fremvekst av regulering i Norge
Arbeidsmiljøloven av 1977 hadde ingen bestemmelser om varsling I 1996 ble det nedsatt en ytringsfrihetskommisjon som i 1999 leverte en NOU som het «Ytringsfrihet bør finde sted». Ytringsfrihetskommisjonen omtalte fenomenet whistle blowing og foreslo at whistle blowing ble lovregulert 1. januar 2007 fikk Norge for første ganger regler om varsling I 2013 og 2014 ble regelverket regulert 1. juli 2017 fikk vi nytt regelverk om varsling 15. mars 2018 kommer varslingsutvalget ut med en NOU om varsling

5 Arbeidsmiljøloven § 2 A § 2 A-1. Rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten § 2 A-2. Vern mot gjengjeldelse ved varsling § 2 A-3. Plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling § 2 A-4. Taushetsplikt ved varsling til offentlige myndigheter

6 Hva er varsling? Varsling er å si fra om noe man oppfatter som kritikkverdig, til noen som har mulighet til å gjøre noe med forholdet.

7 Oppsummering En ytring
Ytringen gjelder påstand(er) om mulige kritikkverdige forhold Ytringen er fremført av en arbeidstaker eller innleid arbeidstaker De kritikkverdige forholdene er knyttet til egen arbeidsgivers virksomhet.

8

9 Varslingsprosessen Et mulig kritikkverdig forhold observeres og vurderes Varsling Arbeidsgiver mottar et varsel Arbeidsgiver vurderer varselet Arbeidsgiver undersøker varselet Arbeidsgiver tar en beslutning Arbeidsgiver lukker saken Virksomheten etablerer/forbedrer rutiner for varsling

10 Virksomheten etablerer/forbedrer rutiner for varsling
§ 2 A-3.Plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling Arbeidsgiver plikter alltid å utarbeide slike rutiner dersom virksomheten jevnlig sysselsetter minst 5 arbeidstakere eller forhold i virksomheten tilsier det Rutinene skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. Rutinene skal ikke begrense arbeidstakers rett til å varsle etter § 2 A-1. Rutinene skal være skriftlige og minst inneholde: a) oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold, b) fremgangsmåte for varsling, c) fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling. Rutinene skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakere i virksomheten.

11 Arbeidstaker observerer et mulig kritikkverdig forhold og vurderer å varsle
Fordel at arbeidstaker: har kunnskap om hva som kan være et mulig kritikkverdig forhold søker råd der dette er hensiktsmessig kjenne til virksomhetens rutine for varsling har kunnskap om hvordan varsle forsvarlig

12 Arbeidstaker varsler Krav til innhold
arbeidstaker må være i aktsom god tro om at det faktisk foreligger et kritikkverdig forhold, og skal ikke gå ut med grunnløse eller svakt funderte påstander. Dersom arbeidstaker enkelt kan bekrefte/avkrefte en eventuell mistanke bør dette gjøres før en eventuelt varsler. Kritikkverdig forhold bør ha en viss allmenn interesse før arbeidstakeren går ut med dem. Kravet om allmenn interesse skal ikke vurderes strengt. Det som faller utenfor er varsling om forhold som kun er av intern eller personlig interesse, slik tilfellet normalt vil være ved for eksempel interne personkonflikter. Det kan likevel ikke utelukkes at også interne eller personlige konflikter kan ha allmenn interesse, avhengig av hvilke personer og hva slags virksomhet det er tale om. Krav til prosess arbeidstaker skal, der det er hensiktsmessig, ta opp saken internt før den bringes til offentligheten. Arbeidstaker må også ved valg av fremgangsmåte se på opplysningenes skadepotensiale og om varselet har allmenn interesse Husk: nesten alltid forsvarlig å varsle internt og alltid forsvarlig å varsle offentlige myndigheter

13 Arbeidsgiver mottar et varsel
Arbeidsgiver kan motta varsel på flere måter Et godt mottak vil ofte være avgjørende for om en konflikt og/eller situasjon eskalerer Dersom det stemmer det du sier, er dette alvorlig. Jeg skal tenke over hvordan dette best kan undersøkes nærmere og komme tilbake til deg snarest. Tusen takk for at du sier ifra Professor Stig Berge Matthisen «En vellykket håndtering av en varsling, der varsleren blir hørt, er ofte det samme som en vellykket håndtering av en krise for en organisasjon»

14 Arbeidsgiver vurderer varslet
Ulike momenter i vurderingen Er det et varsel om kritikkverdig forhold Tilbakemelding til varsler Konfidensialitet Habilitet Hvem er part i saken Omsorgsplikt Risikovurdering

15 Arbeidsgiver undersøker varselet
Et varsel er en mistanke om ett eller flere kritikkverdige forhold – det er ikke en konstatering av et kritikkverdig forhold Få saken opplyst så godt som mulig Ivareta prinsippet om kontradiksjon

16 Arbeidsgiver tar en beslutning
Er det et kritikkverdig forhold? Dersom ja, vurder hvilke sanksjoner som skal gis

17 Arbeidsgiver lukker saken
Vurder hvem som skal ha tilbakemelding om at saken er avsluttet Tilbakemeldingen bør inneholde en bekreftelse på at de påståtte kritikkverdige forholdene er undersøkt og konklusjonen

18 Til slutt Kritikkverdige forhold bør løsest på lavest mulig nivå. Det er ikke slik at varsling i seg selv innebærer at det er behov for å sette i gang en stor, komplisert og ressurskrevende prosess i virksomheten. Som på alle andre områder, vil det være nødvendig å dimensjonere oppfølgingen i tråd med hva saken krever. Mange virksomheter har gode systemer for å håndtere avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag på et lavt nivå. Dersom slike meldinger gjelder kritikkverdige forhold slik dette er definert i varslingsreglene, vil også slike meldinger etter sitt innhold også være varsling i arbeidsmiljølovens forstand. Dette er likevel ikke til hinder for at virksomhetene behandler sakene i de etablerte systemene. Tvert om vil nettopp dette kunne være en hensiktsmessig måte å håndtere sakene på lavest mulig nivå til lavest mulig prosesskostnader. Det er svært viktig at varsling ikke blir noe ekstraordinært som setter virksomhetens alminnelige håndtering ut av spil

19 Arbeidstilsynets svartjeneste
Åpningstider : 08: :30 Telefon:


Laste ned ppt "Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google