EM avdelingen, Bergenhus barneverntjeneste: * Byomfattende for mottak og oppfølging av enslige mindreårige flyktninger * Oppfølging gjennom Lov om Barneverntjenester.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Bosetting av enslige mindreårige
Deltaking, inkludering og velferd
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Velkommen.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Fra forvaring til frihet
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Organisering av flyktningarbeidet
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Praktiske erfaringer fra arbeidet med omsorgstjenester til innvandrere med etniske minoriteter. Grünerløkka Sykehjem 115September 2008.
Boligløsninger for enslige mindreårige
Joachim Bjerkvik
Levanger - en trivelig by
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Drammen kommune Anne Bøhm
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Barneverntjenesten ISK
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Om familiens prosesser ved flytting og bosetting i en ny kultur.
Ulikheter og variasjoner
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Seminar om bosetting av flyktninger
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hvem er de og hva trenger de? Seminar om enslige mindreårige asylsøkere, Hvalstad Asylmottak Kjell Erik Øie Statssekretær
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Fagteam Flyktninghelse v/Oddny Igland Barn i mottak - om situasjonen i Nord-Norge.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Barneverntjenesten Tjenesten har 39 årsverk. Består av 36 fagstillinger- to merkantile og barnevernleder Fra er barnevernet omorganisert internt.
2005 til 2015 Svanhild Alver ny stilling sakkyndig pålegg.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
SOS-BARNEBYER BARN PÅ FLUKT. ET TRYGT HJEM 134 LAND.
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
OPPSTART AV EM TILTAK I FJELL KOMMUNE. Busetjing av 5 einslige mindreårige 2015 Hus Vedtak kommunestyret.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kjell Erik Øie Statssekretær
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Klubben for alle.
Hvordan håndterer kommunene enslige mindreårige flyktninger?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Psykisk helse.
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
God praksis i trondheim kommune
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Bufetats bistandsplikt
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

EM avdelingen, Bergenhus barneverntjeneste: * Byomfattende for mottak og oppfølging av enslige mindreårige flyktninger * Oppfølging gjennom Lov om Barneverntjenester

Antall EM – bosettinger i Bergen 2009: : : : : : : : 160!

Bystyrevedtak, bosetting fra 2016 og intensjon Barneverntjenesten Bergenhus Ute1Ute2OMAEM-avd EMBO bofelleskapene EMFO institusjonsplassene Merkantil avdeling Barneverntjenesten EM-tiltak EMBOEMFO Hybeloppfølging og miljø DUE Merkantil avdeling

EM bosettinger i Bergen kommune Bosatt i kommunen fra 70-tallet (vietnamesiske båtflyktninger) Ca. 270 barn/ungdommer siden 1999 etter barneverntjeneste loven. Mellom 3-17 år gamle (flest mellom 15-17) De som har fylt 18 år: Introduksjonssenter Fra drøye 25 land, ulike etniske grupper. Ca. 80% gutter, 20% jenter Svært varierte bakgrunner og behov.

bofellesskap m. miljøarbeidere Møhlenpris bofellesskap m. miljøarbeidere Møhlenpris bofellesskap m. miljøarbeidere Nye S.vei 2 bofellesskap m. miljøarbeidere Nye S.vei 2 bofellesskap m. miljøarbeidere Nye S.vei 1 bofellesskap m. miljøarbeidere Nye S.vei 1 EM-tiltak Blekenberg EM-tiltak Blekenberg STAT v/ IMDI BUFetat _________ STAT v/ IMDI BUFetat _________ BERGEN KOMMUNE BARNEVERN- TJENESTEN BERGENHUS BARNEVERN- TJENESTEN BERGENHUS EM-tiltaket Møhlenpris BSM EM-tiltaket Møhlenpris BSM bofellesskap m. miljøarbeidere klosteret bofellesskap m. miljøarbeidere klosteret Hybler EM-tiltak Ibsensgt. EM-tiltak Ibsensgt. Fosterhjem Klubb, tur og leksegrupper Klubb, tur og leksegrupper Statlige institusjoner Statlige institusjoner private institusjoner EM-tiltak Storhaugen EM-tiltak Storhaugen bofellesskap m. miljøarbeidere Åsane bofellesskap m. miljøarbeidere Åsane

Bosetting gjennom barneverntjenesten -Styrker barne- og ungdomsfokuset -Styrker rettssikkerheten, kontroll, tilsyn og etterprøvbarhet -Må kombineres med flyktningfaglig kompetanse -Økonomiske incentiver til kommunene (egen refusjonsordning)

Bo- og omsorgstiltak Individuell tilrettelegging Flere bosettinger = variert tiltakskjede, rett tiltak til rett ungdom Matching og sammensetning av ungdommer kan være viktig Overganger er sårbare – trygghet og tilknytning. Traumefokusert omsorg, med profesjonalitet og kjærlighet

Ulik bakgrunn – ulike behov God basis, god omsorg – gode indre arbeidsmodeller Omorgssvikt God oppvekst, men ting endret seg (krig, endret livssituasjon, traumer og flukt)

En heterogen gruppe – mange ulikheter Et spenn fra god omsorg til overgrep og traumer De fleste kommer fra krigsherjede land Relasjon til familien i dag varierer Bakgrunnen for flukten varierer Selve fluktsituasjonen og reisen, direkte – eller via andre steder Ulike behov, også avhengig av alder.

Migrasjonen betyr også likheter Tap av hjemland og kultur – identitetskrise? Ny identitet? Brudd med, eller stor avstand til, nær familie og slekt Ny tilværelse i ukjent miljø, krav om tilpasning Andre rollekrav og tap av status Illusjoner og forventninger – ting tar lengre tid og er vanskeligere enn ventet

Forståelsesrammer og tilnærming Individuelt tilrettelagt og differensiert tilbud, basert på ”barnets beste” og god omsorg Tilknytningsteori og utviklingspsykologi Trygghet, stabilitet og gjenkjennelse (inkl. bl.a. god planlegging og bruk av minoritets-etniske miljøarbeidere) Tilgjengelighet på nok voksne Balanse mellom tydelighet på rammer, og anerkjennelse av selvstendighet og autonomi

Forståelsesrammer og tilnærming Traumebasert Omsorg Kollektivistiske familiesystem eller Individorienterte familiesystemer? Ulike oppdragerstiler -ingen universell pedagogisk modell for barneoppdragelse (Korbin, i Hagen/Qureshi) Resiliens – hvilke deler kan vi støtte og kompensere for? (Helmen Borge, 2003) Pragmatisk forhold til hemmeligheter og bakgrunnsinformasjon

Flere felles problemstillinger for enslige mindreårige (EM) Ofte svært skolemotivert, men frustrert over innplasseringer og skole opplegget Lite rusbruk Lang prosess å motivere til bearbeiding av traumer/individual-terapi – trenger andre tilnærminger? Trenger tettere oppfølging enn det de selv «bestiller».

Hva vi synes vi lykkes med A)Får til individuelt tilpassede tilbud med utgangspunkt i hva barnet trenger B)God kartleggingsmodell, som har gitt riktig plassering fra starten av. Lite utilsiktede flyttinger. C)Kontinuitet i relasjoner og oppfølging. Stabilt og kompetent personale, som baserer arbeidet sitt på lite irettesetting, og mer på emosjonell støtte. Traumebasert omsorg. D)Fokus på enslige mindreårige som barn, mer enn ”utenlandske” barn

Fort. Hva lykkes vi med? E) En elles multikulturell forankring. Personalsammensetning og ideologi er preget av åpenhet og gjensidig integrasjon. F) Tilhørighet og elles gruppe-identitet - gjennom tette relasjoner, felles aktiviteter, felles markeringer og ritualer osv. G) En tydelig faglig og ideologisk forankring. H) Godt samarbeid internt og med nærmeste samarbeidspartnere. I) Forankring i barnevernet kombinert med flyktningefaglig kompetanse.

Utfordringer i kø Nettverksbygging og integrering -Mange av ungdommene har få arenaer der de treffer etnisk norske ungdommer -Skolen blir i mindre grad en nettverksbyggende arena -Ungdommene synes det er vanskelig å få norske venner, søker tilbake til eget eksilmiljø etter en tid. -Gjensidige sosiale konstruksjoner om ”de norske” og «de andre». -Utfordringer ved å bli/være minoritet.

Flere utfordringer - Det psykiske helsetilbudet treffer ofte ikke. Formen og timingen kan være dårlig -Barnevernet har svak tilknytning til arbeidslivet og til frivillig sektor -Barnevernfokuset kan overfokusere på den psykososiale situasjon til den enkelte. -Særomsorg. -Samarbeid med biologisk familie er komplisert. Både når det gjelder hemmeligheter, åpenhet og kommunikasjon.