Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra ord til liv Mars 2011.
Advertisements

Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Mestring og forebygging av depresjon
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Erikson og Freuds stadier
1 Jeg og samfunnet.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Psykodynamisk perspektiv
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Allmennlærerutdanningen 1
Kognito ergo sum.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Barns utvikling og psykiske symptomer Overlege Dagrun Breirem-de Beer St. Olavs Hospital / RKBU, NTNU.
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Behov og utviklingsfaser
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Selvbilde og identitet
Grupper.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Læring.
Holdninger.
Samhandling med ungdom
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
«Utviklende læring i matematikk»
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet Det tankemessige utviklingsområdet Det emosjonelle utviklingsområdet (kap. 5)

Det sosiale utviklingsområdet Forholdet vårt til andre mennesker Hvordan vi utvikler sosial atferd i samspill med andre mennesker

Det sosiale utviklingsområdet Sosial læring: vi lærer hvordan vi skal oppføre oss gjennom kontakt med andre Læringen kan skje gjennom etterlikning av andre personer som er viktige for oss – modellæring Små barn kan imitere det de sanser, og lærer utfra reaksjonene de får på atferden sin

Faser i den sosiale utviklingen – Erik H. Eriksons teori

Eriksons faser Tillit eller mistillit – fra 0 til 1.5 år Grunnleggende selvstendighet eller skam og tvil – fra 1, 5 til 3 år Initiativ eller skyldfølelse – fra 3 til 6 år Arbeidsiver eller underlegenhet – fra 6 til 12 år

Eriksons faser Identitet eller rollekonflikt – ungdomstida Nærhet eller isolasjon – tidlig voksenalder Produktivitet eller stillstand – midtveis i livet Jeg-integritet og fortvilelse – mot og i alderdommen

Det tankemessige utviklingsområdet (den kognitive utviklingen) Handler om menneskets tenkning og evnen til å løse problemer Erfaringer og kunnskap blir nyttige redskap i daglige gjøremål

Det kognitive kartet Kognitiv – det som har med oppfatning (sansning), tenkning og fornuft å gjøre En modell som viser viktige elementer i den tankemessige utviklingen

Perioder i den tankemessige utviklingen (Jean Piagets teori)

Den sansemotoriske perioden (0-2 år) Stor og rask utvikling Barnet begynner med noen få reflekser Lærer å oppfatte ting som virkelige selv om det ikke ser dem Begynnende språk

Den preoperasjonelle perioden (2-6 år) Økt evne til abstraksjon Utvikling av språk og begrepsforståelse Egosentrisk tenkning Begrenset evne til reversibel tenkning

Den konkretoperasjonelle perioden Tenkningen er fortsatt knyttet til konkrete handlinger med ting Etter hvert lærer barnet seg å knytte tenkning til handlinger andre har gjort Logisk og målbevisst tenkning, og logiske handlinger kan utføres i tankene

Den formaloperasjonelle perioden (fra ca. 12 år) Evnen til å tenke logisk om abstrakte (tenkte) situasjoner utvikles Muligheter og teorier kan tas med i betraktningen når en situasjon skal vurderes Viktig fase for dannelse av personlighet