Kognitive endringer ved Alzheimers sykdom i tidlig fase Per Kristian Haugen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

- en nyttig test i demensutredningen?
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Demensutredning hos innvandrere
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Trym Nordstrand Jacobsen
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger
Norsk som fremmedspråk Side 131
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Demensutredning hos innvandrere
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Medarbeiderundersøkelsen UiS 2009 Rapport for Fellesressurssenter
Modernismens poetiske provokasjon
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Velkommen til foreldremøte
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Hvordan SKRIVE en god CV?
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Kognitive endringer ved Alzheimers sykdom i tidlig fase Per Kristian Haugen

Kognitive utfall en tar sikte på å undersøke i demensutredning Hukommelse Oppmerksomhet Språk Visuospatiale funksjoner Persepsjon

Oppmerksomhet - Våkenhetsnivå (bevissthetsnivå) - Fokusert oppmerksomhet (evnen til å holde oppmerksomheten rettet mot én ting over tid) - Delt oppmerksomhet (evnen til å rette oppmerksomheten mot flere ting samtidig)

Fokusert oppmerksomhet - Årvåkenhet - søke informasjon - hindre forstyrrende stimuli

Årvåkenhet I tidlig fase er det ingen kvalitative endring i årvåkenhet mellom kontrollgrupper og personer i tidlig fase av Alzheimer demens på lette oppgaver (Balota & Faust, 2001) Men når oppgavene blir mer tvetydige er det moderate forskjeller – som når en minsker størrelsen på test materialet (Berardi o.a. 1994) Søke opp informasjon Komplisert stimulering øker forskjellene – lengere tid og flere feil (Duchec o.a., 1998).

Hvor god er TMT-A til å fange opp fokusert opp- merksomhet? Fanger opp tempo?

L L L L L L L L L L L L LL LL L L T L T L L L L L T L T T L L L TL LT L

Hindre forstyrrende stimuli Ved DAT store problemer når det er infererende materiale som ligger nært opp til testmateriale (avstand, fysisk likhet og språklig likhet (Duchek o.a.; 1998; Spieler 1996,)

Blå Grønn Blå Rød The Stroop Task bygger på at vi ord leses raskere enn vi kan benevne farger. Vi sier ordet Grønt raskere enn vi kan benevne fargen grønt. Personer med Alzheimers sykdom bruker lengre tid og kommer med feil svar (greier ikke å stoppe det som direkte fanger - directed attention)

Delt oppmerksomhet. Entydig funn i litteraturen viser reduksjon i tidlig fase av DAT, for eksempel personer med demens begynner å gå saktere når en får en kognitive oppgave – kanskje årsak til at folk faller (Nakamuru o.a., 1996)

Oppmerksomhet Neglekt –svekket oppmerksomhet for stimulering fra den ene siden av kroppen –ofte venstre side –kroppsneglekt –visuell neglekt Ikke rapportert utfall i tidlig fase av Alzheimers sykdom

Hukommelse (Tulving, 1994) Prosedural hukommelse: utføre automatiserte handlinger (sykle, gå fra stua til postkassa) Korttidshukommelse Semantisk hukommelse – kunnskap som er en del av kulturen, ikke knyttet til konkrete situasjoner (ikke bade etter spist, pi er lik 3,14 osv) Episodisk hukommelse – hukommelse av konkrete situasjoner, spesifikke i tid og sted. Mest sårbar for endring hos normale eldre. Hopkins verbal lærings test (både gjenkjenning og gjenkalling)

Korttidshukommelse Informasjon som ikke nødvendigvis lagres i langtidshukommelsen, og som kan bli glemt i neste øyeblikk. Kan deles opp i: - primær hukommelse – passiv holding av informasjon (telefonnummer, digit span) - arbeidshukommelse – både holde på og å jobber med informasjon (utfører matematiske oppgaver i flere trinn, huske seteplass på flyet)

Hukommelse (Tulving, 1994) Prosedural hukommelse: utføre automatiserte handlinger (sykle, gå fra stua til postkassa) Korttidshukommelse Semantisk hukommelse – kunnskap som er en del av kulturen, ikke knyttet til konkrete situasjoner (ikke bade etter spist, pi er lik 3,14 osv) Episodisk hukommelse – hukommelse av konkrete situasjoner, spesifikke i tid og sted. Mest sårbar for endring hos normale eldre.

Hukommelse (Tulving, 1994) Prosedural hukommelse: utføre automatiserte handlinger (sykle, gå fra stua til postkassa) Korttidshukommelse Semantisk hukommelse – kunnskap som er en del av kulturen, ikke knyttet til konkrete situasjoner (ikke bade etter spist, pi er lik 3,14 osv) Episodisk hukommelse – hukommelse av konkrete situasjoner, spesifikke i tid og sted. Mest sårbar for endring hos normale eldre. Hopkins verbal lærings test (både gjenkjenning og gjenkalling)

Prosedural hukommelse Både på motoriske og kognitive ferdigheter er er det Ingen forskjell mellom lett Alzheimer og normalgruppen (et eksempel er å beregne vekt på lodd (Heindel o.a. 1990). Korttidshukommelse Ved Alzheimers sykdom ingen forskjell i primær hukommelse sammenlignet med normalgrupper. Økende forskjeller i arbeidshukommelse med økt kompleksitet (Laukka, 2006)

Semantisk hukommelse - Personer med demens har lettere å benevne ved bruk av verb enn å benevne gjenstander (Fung o.a. 2000). Ikke forskjeller mellom normalgrupper og personer med Alzheimer i tidlig fase når det gjelder benevning av verb. - Personer med demens har større vansker med å klassifisere, gjenkjenne og benevne levende ting sammenlignet med ”døde” ting (Barba & Rieu, 2001).

Episodisk hukommelse Mest utslag i forhold til Alzheimers demens i tidlig fase. Entydig i alle undersøkelser, og endringer fremtrer i flere kvaliteter: Det mest typiske er hvor raskt informasjon blir glemsk (derfor tester som ost, sykkel bok). Pussig nok er samtidig den såkalte recent-effekten normal (husker relativt sett siste ord bedre i ordlister), men ikke primacy effekt – huske bedre de første ordene.

Ikke bare vansker med å huske episoder, men også at en husker feil (tar feil av at en har spist eller hentet avisen, betaler to ganger). Blander sammen episoder og testmateriell – tar feil av avtale med fysioterapeut med avtale hos legen. I gjenkjenning skiller normalgrupper seg fra Alzheimer-grupper ved at de kan forbinde det som gjenkjennes med foregående konkrete hendelser (remember-response). Alzheimer-grupper med demens i tidlig fase forbinder mindre det en faktisk gjenkjenner med konkrete hendelser (know- response) (Barba & Rieu, 2001).

Språk Første tegn på språkendringer er benevning – her spørsmål hvor mye dette er mer et utslag av svikt i semantisk hukommelse (Cummings and Benson, 1992). Tidlig i demensutviklingen er det også vansker med språkforståelse og taleflyt (Ramage og Holland, 2000; Laukka, 2006). Metodisk spørsmål: Er det hukommelse som svikter eller forståelse av språk og relasjoner som i oppgaver av typen (Legg den røde firkanten under den gule trekanten, nevn flest mulig ord på s eller varer i en kolonialforretning)

Visuospatial funksjoner Vansker med å orientere seg i omgivelsene; å plassere seg selv i forhold til omgivelsene, beregne avstander og å lese kart. Plassere steder i forhold til hverandre. Vansker med konstruering. Det er høy korrelasjon mellom klokketest, WAIS- terningmønster, kopiere kompliserte figurer og svikt i evne til å løse praktiske oppgaver i dagliglivet som snekring og reparasjoner (Cronin-Golomb o.a., 2001).

Klokketest-skåren måler ikke en enkelt psykologisk funksjon: -Spatsial evne -Hukommelse (men begrenset) -Planlegging -Språkforståelse -Tallbehandling

Januar, 2002, Januar, 2003 Januar 2004 MMS= 27 MMS= 24MMS= 20 7 poeng 5 poeng3 poeng Januar, 2005 MMS= 12 1 poeng 69 år gammel kvinne Alzheimerdiagnose i Juni 2003

Persepsjon Vansker med fargediskriminering, kontrast- diskriminering, registrere om noe er i bevegelse og hvor fort gjenstander beveger seg, figur/grunn og tredimensjonal oppfatning (Cronin-Golomb, 2000). Luktesans kan reduseres ved DAT, men sannsynligvis store individuelle forskjeller. Både når det gjelder å fange opp lukt, skille ulike lukter fra hverandre og å huske lukter. Konsekvens kan være at en ikke registrerer at mat er fordervet, røyk, svidd matlukt fra komfyren eller mister gleden med mat (Libberini, 2001).

Agnosi Manglende evne til å gjenkjenne eller identifisere objekter til tross for intakt sensorisk funksjon Visuell agnosi - problemer med å gjenkjenne gjenstander Hørselsagnosi - manglende evne til å gjenkjenne lyder Ikke rapportert utfall i tidlig fase av Alzheimers sykdom

Kognitive endringer fram mot diagnosen Alzheimers sykdom stilles (Bäckman o.a. 2005, Laukka, 2006) Betydelig Endring Middels Endring Liten endring

Viktig å være klar over at litteraturen i mindre grad har vært opptatt av individuelle forskjeller (Ramange og Holland, 2000). Undersøkelsene som er fortatt bygger i stor grad på sammenligninger av gjennomsnitt mellom ulike grupper med demens og normalgrupper En tredjedel av personer med Alzheimers sykdom i tidlig fase har ikke bare bilaterale utfall på Spect temporal/parietal, men frontale eller unilaterale endringer (Waldermar o.a. 1994; Black, 1999).

På diagnosetidspunktet: Andel med ulike kognitive utfall hos en gruppe med Alzheimers sykdom (n= 34)

På diagnosetidspunktet: Grad av benevningsproblemer hos en gruppe med Alzheimers sykdom (n= 34)

Intellektuell svikt ved Alzheimers sykdom i tidlig fase - konsekvenser i dagliglivet: -Blir mer avhenging av det som oppleves og sanses her og nå -Redusert evne til å utføre kompliserte handlinger i det daglige -Redusert evne til å ha oversikt når en må forholde seg til mange ting samtidig