Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet Hva handler det om
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Balansert omstilling for utvikling
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Internkontroll Pilotnettverk
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Rammer for og organisering av eForvaltningen
montessoriforbundet, februar 2018
USITs Målbilde og prioriteringer
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
E-handel.
Målbildet Stab/støtte
Den matematiske samtalen
Innledning om KFF-KSS.
Matematikk på ungdomstrinnet
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
fremtidig organisering av norsk idrett
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Lederutviklingsprogrammet Økonomiavdelingen
Fullmaktstruktur på NHH
Kurs for brukere av KFF-KSS
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Studieledernettverket 15. februar 2019
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Navn og dato slik: Navn Navnesen, 2. mars 2011
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD

2 Norwegian Ministry of Education and Research Et positivt tilbakeblikk Hva har vi oppnådd? –Systematisk og oppdatert dokumentasjon av økonomifunksjonen(økonomihåndbok) –Gode gjennomførings- og oppfølgingsplaner i økonomiforvaltningen –Bruk av excelerator og standardiserte krysskoblinger –Mer bruk av forsystemer på innkjøpsområdet og BOA-området gir bedre sporbarhet og dokumentasjon –Større oppmerksomhet og utvikling av økonomistyringsrollen

3 Norwegian Ministry of Education and Research -God kontroll i økonomistyringen. Økonomiske utfordringer blir raskt korrigert -Godt samarbeid i felles organer og møteplasser -God utvikling av det kollegiale nettverket -Økende oppmerksomhet mot internkontroll og internrevisjonsutfordringer

4 Norwegian Ministry of Education and Research Hvor må vi bli bedre? 1.Formell organisering –Prosesskart –Rutinebeskrivelser –Interne regler –Fullmakter delegasjoner 2.Internkontroll –Risikovurdering –Kontrollaktiviteter –Kontrollmiljøet (spesielt ledere) 3.Feil klassifisering 4.Dokumentasjon

5 Norwegian Ministry of Education and Research Budsjettering og intern økonomistyring Hovedinstruksen 3.2 Langsiktig plan Styret skal planlegge med både ettårig og flerårig perspektiv tilpasset institusjonens egenart. Styret skal fastsette en langsiktig plan og planperiodens lengde, samt fastsette retningslinjer for planarbeidet ved institusjonen. 3.3 Årsplan Styret skal hvert år fastsette en årsplan for institusjonen. Styret fastsetter nærmere retningslinjer for utformingen av institusjonens årsplaner.

6 Norwegian Ministry of Education and Research Budsjettering og intern økonomistyring Det er lagt opp til at institusjonen skal lage en langsiktig plan som gjelder for en nærmere bestemt periode og årsplan for det enkelte budsjettår. Det er lagt opp til at styret fastsetter hvor lang planperioden for den langsiktige planen skal være og ellers nærmere retningslinjer for planarbeidet. 3.4 Disponeringsplan I tilknytning til årsplanen skal styret utarbeide en disponeringsplan. Disponeringsplanen bør periodiseres på en hensiktsmessig måte og innrettes slik at det kan føres løpende kontroll med kostnader og inntekter.

7 Norwegian Ministry of Education and Research Budsjettering og intern styring 3.5 Intern styringsdialog Styret skal fastsette retningslinjer for den interne styring ved institusjonen.

8 Norwegian Ministry of Education and Research Resultater av BØK-prosjektet Stor grad av rammebudsjettering av fakulteter/avdelinger, delegerte fullmakter De fleste institusjonene viderefører en delvis resultatbasert finansiering internt og ca halvparten av institusjonene har innført egne insentiver Ca en tredjedel har utarbeidet langtidsbudsjetter og flere institusjoner arbeider med dette Flere av institusjonene har med analyse og annen måloppnåelse sammen med den finansielle rapporteringen til styret

9 Norwegian Ministry of Education and Research Resultater BØK forts. Rullerende langtidsbudsjetter ble vurdert som viktig styringsverktøy for institusjonene vi hadde samtaler med –Forutsigbarhet, budsjettbalansen, sammenheng plan og budsjett Styring og oppfølging av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet er utfordrende –Mindre forutsigbart, klassifiserings- og føringsutfordringer –Viktig med aksept for regelverk, gode rutiner, avklarte roller og ansvar, prosjektstyringsverktøy, kompetanse

10 Norwegian Ministry of Education and Research KDs oppfølging av BØK-prosjektet Forventninger til langsiktig økonomisk styring Standardiserte rapporteringskrav til departementet Formelle krav i BOA-reglementet Veiledere, eksempelsamlinger, kurs Utredning og utvikling av digitale løsninger

11 Norwegian Ministry of Education and Research Bedre systemløsninger Datafangst –Vesentlig gjennom forsystemene på lønn, innkjøp, fakturabehandling og prosjekt Arbeidsflyt –ERP grensenitt –Saksbehandlingsfunksjonalitet tilpasset arbeidsprosessene Automatiserte rapporteringsløsninger Ledelsesinformasjon

12 Norwegian Ministry of Education and Research Hovedprosesser i økonomi- og personal-administrasjon PBO-prosessen, Plan, Budsjett, Oppfølging BtB-prosessen, Bestilling til betaling Prosjektprosessen, Gjennomføring av bidrags- og oppdrags aktivitet Lønnsprosessen HR-prosessen

13 Norwegian Ministry of Education and Research Hovedelementer Fremtidig løsning Standardisering –Kontoplan –Krysskoblinger –Rapportering –Systemer Tjenestesentre Utvidete felles databaser Internkontrollkonsept Etablering av internkontrolløsninger