Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
LeseUtviklingsSkjemaet
2 Leseferdigheter og lesevaner
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
8 Skumlesing.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Lesestrategier og leseforståelse
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Velkommen til klasse- foreldrene
Evaluering av november på Blå avdeling:
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Tekster, lesing og læring. Hva støtter læring? Positive holdninger til læring Tro på å lykkes (selvoppfattelse) Klare mål – hva og hvorfor skal det læres.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Photodisc/Rayman/Getty Images
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Studieteknikk for meir effektiv læring
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images

Hvor ofte leser du? a.Mange ganger hver dag. b.En gang hver dag. c.Hver uke. d.En gang i måneden. e.(Nesten) aldri.

skjønnlitteratur? aviser? nettaviser? Facebook? sms? lærebøker? bruksanvisninger? blogger? undertekster på film? bilder? skilt? plakater? film? tegneserier? spill? e-post?

Lesing: 1.oppfatte formål 2.avkoding 3.skape mening poba/E+/Getty Images

1 Lesingens ulike formål fordi vi må fordi vi har lyst for å oppdage/finne ut/lære for å oppleve for å unngå straff/få belønning

1 Ulike formål Interesse: sminke.biler.romantikk.sport.hester.dataspill.hist orie.helse.klær.venner.kjendiser.politikk.nyhet er.penger.teknologi.film.litteratur.mote.mat.tr ening.hunder.friluftsliv.reising.fantasy.musikk. matematikk

1 Ulike formål Gjenkjennelse: «I eit år har ho måla munnen raud for hans skuld. No seier ho at det er slutt. Ho har ikkje lyst på han lenger. Han er meir ein god ven.» Fra Selma Lønning Aarøs novelle «Den grøne kommoden», Signaler, 1995.

1 Ulike formål Underholdning: «SUKK. Førstepersons skytespill går det 63 på dusinet av nå for tida, og da skal det sannelig min flosshatt være noe eksepsjonelt med et skytespill for at jeg i det hele tatt skal gidde å løfte et øyebryn i interesse.» Erik Fossum, «Jeg ville heller hatt førti curlingsteiner mot bjellene», spillanmeldelse, Dagbladet 21. november 2012.

1 Ulike formål Alternativ verden: « En gutt og en jente fra hver provins skal kjempe med kløkt og våpen mot hverandre til det står igjen en vinner.» Fra Einar Aarvigs anmeldelse av The Hunger Games, filmmagasinet, 21. mars Michael Sohn/AP Photo/NTB scanpix

1 Ulike formål Hva formålet med lesingen er, påvirker hvilken måte man bør lese på. Ulike formål krever ulike strategier.

2 Avkoding Hjreen pvreør å ofppttea tgen som noe den kan frtoså. (Hjernen prøver å oppfatte tegn som noe den kan forstå.)

2 Avkoding Hva tror du dette betyr? Þeir komu seint heim úr ferðinni. = De kom seint hjem fra turen. Vi gjenkjenner mønstre, vi avkoder.

2 Avkoding Avkodingen blir bedre av å lese mye - da kjenner vi lettere igjen ord. Ulrich Baumgarten/Getty Images

3 Skape mening Både hvilket formål lesingen har og evnen vår til å avkode, påvirker om vi klarer å skape mening. Lesestrategier hjelper oss med avkodingen og å forstå teksten.

3 Skape mening Førlesing: Kartlegging o hvilke forventninger har du til teksten? o hva kan du om temaet fra før? o hva slags tekst er det? Oversikt o skumlese o BISON-blikket

3 Skape mening Lese for å finne: Søkelese o gjenkjenne det du leter etter o bruke spor i teksten o bruke strukturen i teksten

3 Skape mening Lese for å huske/lære/forstå: Stoppe opp underveis o gjenfortelle o sjekke at du har fått med deg innholdet Aktiv lesing o markere o notere o skrive spørsmål til teksten

3 Skape mening Lese for å huske/lære/forstå: Tankekart Serge Kozak/Corbis/NTB scanpix Michael Haegele/Corbis/NTB scanpix

3 Skape mening Lese for å huske/lære/forstå: Venn-diagram

3 Skape mening Etterlesing Oppgaver Repetere Gjenfortelle Oppsummere Se over det du har uthevet/notert

3 Skape mening Formål → valg av strategier → bedre avkoding → bedre utbytte. Ulrich Baumgarten/Getty Images

Lesing Vi leser ofte, men ikke alltid bevisst Lesing er alle typer avkoding av tegn for å skape mening Kjennetegn på dyktige lesere: o har lest mye o overvåker egen lesing

Ordforråd Passivt ordforråd: alle ordene vi forstår Aktivt ordforråd: alle ordene vi selv kan bruke korrekt Ved å jobbe aktivt med ordforrådet, vil lesingen din bli mer effektiv: du forstår mer og raskere.