NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien 02.10.14 ”Flere i JOBB”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Deltaking, inkludering og velferd
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attføringsmessa 18. januar 2012
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Larvik – der det gode liv lever!
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Foto: Ernst Furuhatt Arbeidslivets behov for kompetanse Hanne Østerdal 23. mai 2016.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Brukerutvalget i NAV Telemark
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Personbrukerundersøkelse 2017
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
NAV og brukere med nedsatt arbeidsevne
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Arbeidsmarkedet i Telemark Christine Vatne
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Arbeidsrettede virkemidler
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
NAV i tall og fakta 2016.
Riktig hjelp på riktig sted
Arbeidsmarkedssituasjonen i Vestfold
Nettverksmøte den
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Møte med MS-foreningene Fredrikstad og Sarpsborg 21.januar 2015
Kompetansebehov i NAV og utdanningene
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Kompetanseutvalget (2017- )
Mer arbeid med ny uføretrygd?
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
NAV ANDØY.
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Rekruttering og inkludering FROKOSTMØTE 15.februar 2019
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”

NAV, Side 2

NAV, Side 3 Flere brukere og flere eldre stiller nye krav til NAV  Flere brukere, økning i antall mottakere av stønader og økt fokus på effektivisering som følge av befolkningsvekst  Aldersgruppen 67+ vil øke med 35 prosent  stor økning i antall alderspensjonister og brukere av hjelpemidler  Venter færre med arbeidsavklaringspenger – kan isolert sett gi færre brukere med behov for oppfølging  I regioner med høy andel av over 67 år vil NAV kunne få utfordringer knyttet til å finne arbeidstakere til ledige stillinger.  Gjennomføre og informere om kommende endringer i pensjonsordninger og tilstøtende regelverk for å holde arbeidstakere lenger i arbeid. Konsekvenser for NAV Noe høyere befolkningsvekst fremover Befolkningsutviklingen i Norge med fremskrivning til 2025 i tre alternativer. Middelbefolkning for året i millioner 40 % prosent flere alderspensjonister i 2025 Befolkningen 67 år og over målt som prosentandel av befolkningen i alderen 20–66 år

NAV, Side 4 Mindre etterspørsel etter arbeidskraft uten fullført utdanning Konsekvenser for NAV  Større forskjeller i arbeidsmarkedet: – Høyere andel med høyere utdanning – Samtidig: 3 av 10 avslutter studiene før fullført videregående utdanning  Brukere uten videregående utdanning gir større behov for samarbeid med andre sektorer (utdanning, helse, kommunale tjenester utenfor NAV-kontoret, arbeidsgivere)  Behov for å endre tiltak og virkemidler rettet mot brukere uten fullført utdanning og/eller med sammensatte problemer vil ikke være etterspurt Framskriving av tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft med ulike utdanningsnivå, personer

NAV, Side 5 En større innvandrerbefolkning som ikke mestrer norsk  Arbeidslivet og tjenestene fra NAV må håndtere en større brukergruppe med mangelfulle norskkunnskaper – Større behov for tolketjenester og for tilby informasjon på flere språk – Behov for flere ansatte med språkkunnskaper  Stor økning i utlandssaker – NAV bruker anslagsvis 15 prosent av ressursene til saksbehandling til utlandssaker i dag – Kan øke til minst 25 prosent i 2025  Fortsatt høy arbeidsinnvandring gir økt konkurranse om arbeidsplasser som NAV tidligere kunne tilby brukere med begrenset kompetanse Konsekvenser for NAV 70 prosent økning i innvandrerbefolkningen til 2025 Utviklingen i innvandrerbefolkningen og fremskrivning til 2025, etter landbakgrunn Men lavere innvandring Innvandring i følge SSBs befolkningsfremskrivninger, mellomalternativet InnvandringEstimert arbeidsinnvandring

NAV, Side 6 Unge voksne og innvandrere mest utsatt for lavinntekt Konsekvenser for NAV  Hovedstrategien for å bekjempe lavinntekt er å få flest mulig inn i betalt arbeid. – Kan kreve nye og endrede tiltak rettet mot overgang til arbeid spesielt for disse gruppene. – Behov for samordnet bistand fra både NAV og andre hjelpeinstanser. – Behov for konkrete og forutsigbare samarbeidsmodeller mot skoleverk, helsesektor og den enkelte tiltaksarrangør og arbeidsgiver. Høyest forekomst av lavinntekt blant unge voksne Andel personer med vedvarende lavinntekt  Innvandrere overrepresentert pga. lavere yrkestilknytning og flere husholdninger med bare én inntekt.  Økende inntektsforskjeller i de fleste land som følge av globalisering og teknologisk utvikling

NAV, Side 7 NAV må holde tritt med den teknologiske utviklingen Konsekvenser for NAV  Forventning om flere automatiserte, selv- betjente og «skreddersydde» tjenester  Fra dagens «ordflom» til visuell formidling og kommunikasjon – Kan gjøre komplekse budskap enklere ved å integrere video- og bildeteknologi  Økte utfordringer og muligheter pga. teknologiske nyvinninger – Mer tilpassede og tilgjengelige hjelpemidler – Flere brukermøter uten fysisk møte, f.eks. gjennom videosamtale  Større mangfold blant brukerne – f. eks. flere med manglende norskkunnskaper og uten fullført utdanning – Økende gruppe som fortsatt trenger å møte NAV gjennom personlig kontakt Fire krefter vil påvirke den teknologiske utviklingen

Utvikling, trender og konsekvenser fremover KOMMUNEKOMMUNE STYRINGSTYRING

NAV, Side 9 STRATEGI -> Flere i JOBB !  Formidling, Rekruttering, Inkludering og Integrering  Tiltaksgjennomføringen  Ungdomssatsingen «Talenter for Framtida» – SKOLE/UTDANNING  Brukeropplevelsen

NAV, Side 10 Ny uføretrygd

NAV, Side 11.. uførereformen trer i kraft den 1. januar SeptemberOktoberNovemberDesemberJanuar Akseptansetest Produksjonssette reformkritisk funksjonalitet i Pesys Sentrale samlinger og opplæring i egen enhet Uførepensjon omregnes til uføretrygd Omregningsbrev sendes til bruker Saksbehandlere fatter nye vedtak om uføretrygd Bruker melder forventet inntekt Restkonvertering Saksbehandlere fatter nye vedtak om uføretrygd Inntektsavkortning Lese inn skatt- og trekkgrunnlag Saksbehandlere fatter nye vedtak om uføretrygd Utbetale rett ytelse til bruker Skatteberegning 27. – 28. september Leveranse UFR Reformtidspunkt 20. januar: Første utbetaling ny uføretrygd Omregningsbrev/ Kommer i uke oktober Selvbetjenings- løsning for uføre lanseres

Informasjonsmøte Uke 45, Skien  informere om regelverk for ny uføretrygd  informere om nye muligheter til å kombinere arbeid med uføretrygd  vise frem den nye nettjenesten på nav.no nav.no