Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark"— Utskrift av presentasjonen:

1 Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Brukerutvalget for NAV Telemark Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark Heidi Tamminen Egge

2 Hvorfor en stilling som innvandringskoordinator i NAV Telemark?
Skal koordinere og styrke NAV-kontorenes arbeid med innvandrere Behov for styrket innsats Det er grunn til bekymring når det gjelder utviklingen på arbeidsmarkedet for mange innvandrere og flyktninger I Telemark og i landet for øvrig Utfordringer: - Mange nye flyktninger og familiegjenforente har ingen eller svært mangelfull utdanning og relevant arbeidserfaring. Mange er analfabeter, og har dermed vanskelige forutsetninger for å lykkes på det norske arbeidsmarkedet. - Blant innvandrere med lang botid kan det også være et gap mellom den enkeltes kompetanse og språknivå og de kravene som arbeidsmarkedet stiller. - Mange har behov for langvarig grunnleggende kvalifisering for å få innpass i og fotfeste på arbeidsmarkedet, men har ikke rett til livsoppholdsytelser mens de tar nødvendig utdanning, for eksempel grunnskole. Arbeidsinnvandrere har ikke rett til gratis kommunal norskopplæring, og har ofte mangelfulle norskkunnskaper. De kan ofte ha rett til dagpenger, men rask formidling til nytt arbeid er vanskelig i og med at språkutfordringene er så store. Innvandrere med medbrakt kompetanse og overkvalifisering

3 Hva er gjort så langt? Steg 1, februar/mars 2014: Kartlegging av kommunenes arbeid med nyankomne innvandrere: Innledning: Hvilke innvandrere har rettigheter, hva er kommunens ansvar og hva er NAVs ansvar? Hva er utfordringene? Dagens situasjon Ønsket situasjon

4 I alt innvandret i 2011: Økning til i 2012, 45 % av disse pga arb (25500pers), 32 % pga familie(18100 pers), 12,5 % pga flukt (7100 pers = 1900 flere enn 2011), 9,5 % pga utd. Gruppen av nyankomne innvandrere som har rett og plikt til introduksjonsprogram er betydelig mindre enn den gruppen som har rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Ca (2012) vs personer (skoleåret 2011/12). F. eks: Ved Porsgrunn VO er det i dag ca 70 programdeltakere, totalt er det 250 elever som følger opplæring i norsk og samfunnskunnskap. 50 minoritetsspråklige elever følger grunnskolen for voksne. Totalt: innvandrere i Norge, norskfødte med innvandrerforeldre (2013). : Kragerø: Flest pga flukt, familie, arbeid. Porsgrunn, Skien og Notodden, flest pga familie, flukt og arbeid. Sier noe om hvilke innvandrere som kommer til fylket, personer som normalt sett vil trenge tid før de er klare for å delta i arbeidslivet. - 2013: 4,2 % av den totale befolkningen i Telemark har innvandrerbakgrunn fra ikke-OECD land (7162 av pers) av 7385 (alle ikke-OECD) var regnet som flyktninger: 83 %. Ca. 42 % av innvandrerne ikke-OECD i T er bosatt i Skien, ca 21 % i Porsgrunn. 2013: 9 % av den totale befolkningen i Telemark har innvandrerbakgrunn (både i og utenfor OECD) (15425 av ). 12 % har innvandrerbakgrunn på landsbasis (2012).

5 Utfordringer - introduksjonsordningen
Kun 31 % av flyktningene som avsluttet introduksjonsprogram i Telemark i 2013 gikk over til arbeid/utdanning svakeste resultat av samtlige fylker Det nasjonale målet er minst 55 % Nyankomne innvandrere mottar ikke det kvalifiseringstilbudet de har krav på (etter lov og forskrifter); hverken i innhold eller omfang Potensialet som ligger i introduksjonsordningen utnyttes ikke Det oppstår kritiske overganger mellom introduksjonsordningen og NAV (kommunale vs. statlige tiltak)

6 Utfordringer- arbeidsledighet
Arbeidsledighet blant innvandrere: Juli: 3,7 % arbeidsledige Telemark, 3 % på landsbasis. Undersøkelser viser at arbeidsledigheten blant innvandrere er omtrent tre ganger så høy som befolkningen for øvrig. Utgangen feb 2014: Hele landet: 7,2 % De 5 fylkene med de svakeste resultatene: Østfold: 10,9% Aust-Agder: 10,1 % Nord-Trøndelag: 9,6 % Hedmark: 9,3 % Telemark: 9,2 % De 4 fylkene med de sterkeste resultatene: Troms: 4,6 % Rogaland: 5,4 % Møre og Romsdal: 5,9 % Hordaland: 5,9 %

7 Utfordringer - fremtidsbildet
Til 2025: Antall NAV-brukere øker trolig i takt med befolkningsveksten og sammensetningen av NAV-brukerne vil endre seg Flere eldre, flere innvandrere og flere som har en psykisk diagnose blant NAVs brukere Framskrivinger fra SSB viser at innvandrerbefolkningen vil øke til 1,3 million i 2050 NAV vil få flere brukere med mangelfulle norskkunnskaper og behovet for tolkehjelp og norskopplæring vil øke I en ny analyse ser NAV på hvilke konsekvenser ulike trender og utviklingstrekk fram mot 2025 kan få for samfunnet, NAV, og NAVs brukere. I NAVs analyse sies det at innvandrerbefolkningen vil øke til 1 mill i 2025. Uten gode norskkunnskaper er det vanskelig å få jobb og det er vanskelig å dra nytte av våre arbeidsrettede tiltak. Norge har høy befolkningsvekst og mye av veksten skyldes innvandring. SSBs befolkningsframskrivinger viser at fram mot 2020 vil det til enhver tid være rundt innvandrere med mindre enn fem års botid i Norge. Omtrent halvparten antas å være fra land utenfor EØS. SSBs framskrivinger er usikre og derfor opererer man med ulike alternative modeller. Her refereres til mellomalternativet.

8 Hva er gjort så langt? Steg 2, våren 2014: Iverksetting av tiltak
Særskilt innsats i Skien og Porsgrunn Beste praksis studie av introduksjonsordningen  Særlig fokus på hvordan lykkes i å arbeidsrette introduksjonsprogrammet? Gjennomgang av AMO-kurs for minoritetsspråklige Prosjekt: Innvandrere med høyere utdanning

9 Beste praksis studie av introduksjonsordningen
En studie av: Grimstad Drammen Suksesskriterier, bl.a.: Arbeidsrettet programtilbud Kvalifisering til lokalt arbeidskraftbehov NAV bidrar aktivt inn, tidlig i programperioden Individuelt tilrettelagt program Full uke, helårig program Tydelighet om rett og plikt fra starten av Felles løp/tett samarbeid NAV og voksenopplæring Adm. og politisk ledelse prioriterer intro og kvalifisering av nyankomne innvandrere

10 AMO-kurs for minoritetsspråklige
De aktuelle kursene: Mangfoldsløft Elementær Mangfoldsløft Spor 1 Tospråklig assistent skole og barnehage Pleieassistent med norskopplæring Styrker Svakheter Anbefalinger for videre arbeid

11 Innvandrere med høyere utdanning
Igangsetting av et prosjekt med mål: I løpet av ett år skal deltakerne inn i relevant arbeid Målgruppe: Arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn, utenfor OECD, med en høyere utdanning på minimum bachelornivå Organisering: Arbeidet omfatter involvering fra arbeidssøkere, arbeidsgivere, fagforeninger og kollegaer Antall deltakere: 25 Basert på en gjennomgang av eksisterende arbeidssøkere ved NAV Porsgrunn og Skien Gjennomgangen baseres på tilgjengelige registre og kompetansesamtaler Prosjektleder: Ansatt i NAV Telemark Prosjektgruppe: Ledere NAV Porsgrunn og Skien, og prosjektleder Porsgrunn: Ikke-OECD: 59 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 29 personer er registrert med høyere utdanning Skien: Ikke-OECD: 103 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 40 personer er registrert med høyere utdanning Bamble: Ikke-OECD: 8 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 11 personer er registrert med høyere utdanning Telemark for øvrig: Ikke- OECD: 59 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 36 personer er registrert med høyere utdanning NB: Tallene inkluderer kun personer med standard eller situasjonsbestemt innsats


Laste ned ppt "Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google