Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetansebehov i NAV og utdanningene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetansebehov i NAV og utdanningene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetansebehov i NAV og utdanningene
Kunnskapsavdelingen v/ Per Inge Langeng Gardermoen

2 «Spenninger» mellom sosialt arbeid og NAV
«Faget konstitueres med utgangspunkt i sin kontekst» Når de samfunnsmessig betingelsene for praksis endres må dette få følger for faget Sosiale tjenester operer i dag under en ny kontekst, med ny formålsparagraf og nye bestemmelser (KVP, aktivitetsplikt) NAV er noe mer enn den kommunale sosialtjenesten fagets mandat er å bekjempe fattigdom, og fattige ikke lengre kun langtidsmottakere på sosialhjelp, men også på AAP og uføretrygd «Arbeid som velferdspolitisk virkemiddel» - NAVs viktigste samfunsoppdrag Bistå med arbeidsinkludering utfordrer tradisjonelle og rådende oppfatninger («behandlingslinja») Oppslutningen om arbeidslinja blant sosialarbeidere i Nav er stor Arbeid er den viktigste enkeltfaktoren som bekjemper fattigdom

3 NAVs omverdensanalyse
Befolkningsvekst gir flere NAV-brukere Brukerne forventer sømløse og tilpassede tjenester Teknologisk utvikling gir NAV nye muligheter Befolkningsvekst gir flere NAV-brukere Brukerne forventer sømløse og tilpassede tjenester Teknologisk utvikling gir NAV nye muligheter Raskere omstillingstakt i arbeidsmarkedet, vanskeligere for utsatte grupper Unge voksne og innvandrere er mest utsatt for lavinntekt Dreining mot økt bruk av helserelaterte trygdeytelser Omstilling i arbeidsmarkedet og utfordringer med å finansiere velferdsstaten vil prege arbeids- og velferdspolitikken Raskere omstillingstakt i arbeidsmarkedet Enkelte grupper utsatt for lavinntekt Økt bruk av helse- relaterte trygdeytelser Omstilling for å finansiere velferdsstaten

4 NAVs førstelinje - både kommunal og statlig
Formidling/rekruttering/ bistand arbeidsgivere overfor ordinære arbeidssøkere Markedskompetanse, karriereveiledning og permitteringer Sykefraværsoppfølging Dialogmøter med sykemeldt, arbeidsgiver og lege Aktivitetskravet etter 8 uker Oppfølging av mennesker med nedsatt arbeids- og funksjonsevne AAP, KVP, uføretrygd (psykisk helse, unge, funksjonshemmede, innvandrere mv…) Fattigdom og marginalisering langtidsmottakere, innvandrere, unge, barnefattigdom Hjelpemiddelsentralen Tilrettelegging for deltakelse i samfunnet (hverdagsliv og arbeidsliv) Tolketjeneste

5 Meld.St.33 (2015/16): Nav i en ny tid – for arbeid og aktivitet
Digitalisering – frigjøre ressurser til arbeidsrettet oppfølging Bedre kunnskap om arbeidsmarkedet - tettere kontakt med arbeidsgivere Vekt på kvalitet og resultater, mindre telling av aktiviteter Styrke mulighet for å gjennomføre tiltak i egen regi Bedre individtilpasset oppfølging Prioritering av unge under 30 år – ny garantiordning Krav til brukers aktivitet og medvirkning – «ingen beslutning om meg uten meg» Mindre standardisering og økt grad av skjønnsutøvelse Økt myndighet til NAV-kontorene – større handlefrihet Mindre detaljstyring og mer vekt på ledelse Utnytte mulighetene i partnerskapet – mer felles styringslogikk Vil i betydelig grad skjerpe kravene til kunnskap og kompetanse – tjenesteutvikling og praksis må i større grad baseres på kunnskapsbasert praksis!

6 Kompetansesituasjonen i NAV
De fleste selv-rapporterer relativt god kompetanse, men at rammene ikke gir dem anledning til å bruke kompetansen (HKI 2015), men…… OHI 2014: Skårer lavere på kategoriene «Kompetanse» og særlig «innovasjon og læring» Lavest: «Nav sørger for at jeg har tilstrekkelig kompetanse og ressurser til å spille en rolle i en endringsprosess» Lederne rapporterer høyere kompetanse hos de ansatte, enn de ansatte selv Mange roper etter arbeidsmarkedskompetanse, mangler kompetanse i arbeidsrettet oppfølging Kunnskapsgrunnlaget for metodikk i NAV mangelfull (standarder/ arbeidsenevurdering). Kompetanseutfordringer i arbeidsrettet oppfølging NAV-ansatte har ikke god nok faglig tyngde og trygghet for å møte legekompetanse og arbeidsgiverposisjonen – tryggere å bli forvaltningsorientert, fremfor å se muligheter og mestring NAV-ansatte god på saksveiledning, men svakere på prosessveiledning Skulder ved skulder ikke tilstrekkelig for å heve kompetanse – «taket nådd» Egne kompetansetiltak mangelfulle og dårlig organisert – ønsker mer formalisert læring (videreutdanning) Mindre kompetanseutvikling i dag (2014), enn i 2010 – halvert (!!)

7 Vi oppretter strategisk samarbeid med utvalgte UH, herunder sosialfaget, fordi
UH-sektorens samfunnsmandat er å sørge for relevant kunnskap og kompetanse til samfunnet gjennom utdanningsprogrammer og forskning NAV har selv ikke et tilstrekkelig kunnskaps- eller kompetansenivå innenfor våre egne systemer til selv å utvikle og løfte organisasjonen videre langsiktig og kontinuerlig investering - rekruttere kvalifiserte medarbeidere og å utvikle sektoren gjennom økt tilførsel av kompetanse (utdanning) og kunnskap (forskning) Skape synergi mellom forskning, utdanning og tjenesteutvikling Får tilgang på tverrfaglige miljøer For å styrke kunnskapsgrunnlaget trenger vi sterke og robuste kunnskapsmiljøer som bistår med forskning av høy kvalitet

8 Tematiske satsingsområder (2015 – 2018)
Arbeidsinkludering Sentrale elementer er jobbmatch og formidling, tett brukeroppfølging og arbeidsgiverkontakt – «place train» resultater av NAVs virkemidler for arbeidsinkludering for ulike brukergrupper Helse og arbeid arbeidsmåter og tiltak som kombinerer et arbeids- og helseperspektiv, og/eller innebærer et konkret samvirke mellom medarbeidere/tjenester fra de to sektorene Interaksjon med brukerne NAVs brukermøter og arbeidsmetoder om å få flere i arbeid, og hvilke tilnærminger som er mest hensiktsmessige for de ulike brukergruppene. faktorer som fremmer brukermedvirkning og aktive brukere Samhandling med andre tjenester og aktører Innovasjon og læring helhetlig kunnskapsbasert tilnærming til temaet innovasjon og læring og for forskning som undersøker hvordan et mer systematisk lærings- og innovasjonsarbeid kan inngå som et ledd i organisasjonens generelle strategi – og utviklingsarbeid

9 Nok å gjøre for sosialt arbeid i NAV


Laste ned ppt "Kompetansebehov i NAV og utdanningene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google