Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnskunnskap - Makt
Advertisements

Utfordringer på arbeidsplassen
Sosiologi i barnehagen
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Utdanningsforbundet Trondheim
Kommunejordmorkontaktene 2009
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Mennesker i arbeid. Arbeidsdeling er et prinsipp som innebærer at det arbeid som må utføres for at et samfunn skal bestå, blir oppdelt i forskjellige.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Kultur og hverdagsledelse
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Samarbeid og konflikt.
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Definisjon av begrepet ”makt”
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Arbeidskultur i Drammen kommune
Individuell jobbstøtte (IPS)
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Klar ferdig gå….part three!
Velkommen til foreldremøte
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Montessori og teknologi
HVA SKAL FAGBEVEGELSE MED FREDSPLIKT ?
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Konflikthåndtering

Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor, men håndteres ikke konflikter, kan det vokse til et arbeidsmiljøproblem og i verste fall psykososiale problemer for de involverte.

Definisjon på en konflikt Prosessen som settes i gang når en part føler at en annen part har forhindret eller ødelagt, eller kan komme til å forhindre eller ødelegge noe som betyr noe for han eller henne.

Hva er en konflikt? Tradisjonelt syn - Konflikt er negativt og uønsket ”rusk i maskineriet” Moderne syn - inkluderende, mangfoldig og endringsvillig arbeidsliv Med konflikt menes det i denne sammenheng en mellommenneskelig uoverensstemmelse mellom enkeltpersoner eller grupper på en arbeidsplass hvor det utvikler seg et sterkt motsetningsforhold

Hva skaper konflikter Organisering og struktur Forhold som kjennetegner arbeidsgruppen eller avdelingen Kjennetegn ved arbeidsmiljøet og måten arbeidet fordeles på Forholdet mellom enkeltpersoner Situasjoner den enkelte person befinner seg i

Organisering og struktur Formelle og fysiske strukturer -Er arbeidslagene/gruppene hensiktsmessig organisert, rapporteringsplikt, byråkrati, (unødige nivåer), lokalisering, fellesarenaer osv. Begrensede ressurser som skal fordeles -Konkurranse om ressurser, makt, anerkjennelse. Ikke klare retningslinjer, fører til uklarheter om forhold, rettigheter og plikter Uklarhet rundt ansvar og myndighet -Hvem har ansvar for hva, uklarhet rundt dette kan for føre til forsuring av arbeidsmiljøet - spisse albuer, sprikende interesser, baksnakking osv. Uheldige belønningssystemer -bonuslønn, frynsegoder og lignende kan skape konkurranse mellom medarbeidere og en følelse av urettferdighet og mangel på anerkjennelse

Arbeidsgruppen eller avdelingen Mellommenneskelige relasjoner Dårlig kjemi, dårlig eller fraværende ledelse, dårlig kommunikasjon, kritikk som ikke er Konstruktiv, baksnakking, ekskluderende. Samarbeidskonflikt Verdigrunnlag og kultur/subkultur Forskjellig verdigrunnlag (politisk, religion, arbeidsmoral, lojalitet, etikk og moral, Grupperinger (røykere) Verdikonflikt Kompetansenivå Forskjellig bakgrunn med tanke på utdannelse og praksis, evne til å ta i bruk ny teknologi, endringsvilje osv. Interessemotsetning, strategi

Arbeidsmiljø og arbeidsfordeling Bedriftskultur Avhengighet av hverandre og liten mulighet til å styre egne arbeidsoppgaver Jobbrotasjon og utviklingsmuligheter

Egenskaper ved konflikten En konflikt kan være fastlåst og vanskelig å håndtere Eller.. den kan føre til en løsning på et underliggende problem som gir ny motivasjon og drivkraft

Konfliktnivåer

Konflikthåndtering Verktøy Forbygge konflikter Søke en løsning på konflikten Finne en måte å leve med konflikten på Undertrykke eller overse konflikten Forsøke å skape et kompromiss Dempe motsetningene og frustrasjonene til et akseptabelt nivå

For å få det til En konstruktiv holdning til fenomenet konflikt En god forståelse av hva konflikt er og hvordan de utvikles Gode kommunikasjonsferdigheter En klar holdning til at utilbørlig adferd uansett grunn ikke er akseptabelt En god forståelse av lovverk og avtaler (Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter )

Ulike modeller for konflikthåndtering Autoritær Megling Juridisk Demokratisk Forhandling Ignorering

Det beste verktøyet Kommunikasjon Åpent og direkte Empati og realitetsorientering

Gruppeoppgaver Diskuter konflikter dere har opplevd. Del opplevelsene med de andre i gruppen. Hvordan ble disse konfliktene løst? Positive og negative erfaringer Presentasjon fra de ulike gruppene