Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Helse og sykdomsbegrepet
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Ulikheter og variasjoner
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
TIDLIG ALKOHOLDEBUT?. Forskning er forenkling av virkeligheten. Viktig å sette sammen ulik type kunnskap for å forstå.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
Foreldremøte Kristianslyst skole høsten 2016 Velkommen til 8D.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Alkoholbruk blant unge i Agder
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
En introduksjon.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Ny kurve for symfyse-fundus mål
Helsesøster Revheim skole
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Jomfrusjekk.
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Hygieniske barrierer Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal
1 Egenomsorg og helse.
(Parent Management Training - Oregon)
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Presentasjon av Kine Vålbekk
Den matematiske samtalen
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tverrfaglige tema.
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilpasset opplæring Kurs 5
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no

Om TtiT l Tidlig trygg i Trondheim (TtiT) – Barn født i 2003 og 2004 – 1000 barn og deres familier – Undersøkelser hvert andre år – Foreldre, barn, barnehageansatte, lærere – 2016: 5. runde, med 12-åringer Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Foto: colourbox.no

Om TtiT ll Hva driver vi med akkurat nå?  Spising og vekt  «feeding practices» og barns spiseatferd  Spiseatferd og vektøkning hos barn med risiko for fedme  Kresenhet hos barn, bl.a validering av måleinstrument  Etc.  Internettspilling  Hvor utbredt er avhengighet? Hva predikerer avhengighet?  Forholdet mellom spilling og sosial kompetanse  Sosial kompetanse  Beskytter det mot utvikling av psykiske vansker? Evt. hvilke?  Tilknytning  Tilknytning og selvregulering – morderering av kjønn, genetikk?  Hva predikerer endring av tilknytning?  Nevropsykologi, spiseforstyrrelser, -vansker og overvekt  Foreldre og deres innvirkning på barns utvikling av konsentrasjon, selvregulering og impulshemming  Foreholdet mellom foreldre-barn relasjon og lærer-barn relasjon – og betydningen av genetikk  Fysisk aktivitet og depresjon Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Foto: colourbox.no

Spesialundervisning Finnes det forhold utenom det som vedrører evnen til å nyttiggjøre seg ordinær undervisning som påvirker bruken av spesialundervisning? Hvem får det? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no

Bakgrunn I: Hvem får SU? Litteraturen (USA, Australia, England, Skandinavia, Europa generelt) viser at enkelte grupper er overrepresentert i spesialundervisningen sett i forhold til øvrig populasjon: -Lav sosioøkonomisk status (SES) -Gutter -Etniske minoriteter I Norge: 70% gutter i spesialundervisningen, overvekt av minoriteter Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no

Bakgrunn II: Hvem får SU? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Hva kan forklaringen være? 1.Sammenfall av diagnose og vanske med tilhørighet i gruppe? Kjønn/SES Diagnose/vanske SU

Bakgrunn III: Hvem får SU? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Hva kan forklaringen være? 2. En skjevhet mtp. hvordan man vurderer noen til å ha en vanske som kvalifiserer til SU Får man SU på grunn av kjønn eller SES? Kjønn/SES SU

Metodiske utfordringer og mangler i litteraturen Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no 1.Flest krysseksjonelle studier 2.Ved longitudinelle studier, mangler kontroll av tidligere SU - I hvilken grad er det tidligere SU versus andre faktorer som bestemmer seleksjon til SU? 3. Registerdata - Hva betyr f.eks. kategorien atferdsproblemer? - data er avhengig av hverandre – e.g. diagnose og SU (USA) 4. Studier mangler kontroll av atferdsproblemer 5. Betydningen av lærerens opplevelse av hjelpesløshet?

Hva gjorde vi? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no -SU fra klasse – kontroll av tidligere SU - Skolefaglige prestasjoner – kartleggingsprøver -Atferdsproblemer (ADHD, ODD/CD) -Lærerens hjelpesløshet -Kjønn og SES

Resultater I Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Table 4 Logistic Regression model on the influence of third grade (T1) academic -, social -, and learning- difficulties (T1), and demographic factors to fifth grade special education (T2) Bivariate comparisons Bivariate comparisons controlling for T1 special education OR(95% CI)p-valueOR(95% CI)p-value Special education T1 (C)196.84( to )< Reading test scores (C)0.92(0.89 to 0.94)< (0.88 to 0.96)<.001 Math test scores (C)0.91(0.88 to 0.93)< (0.88 to 0.94)<.001 Helplessness (T)2.85(2.06 to 3.94)< (2.23 to 4.78)<.001 ADHD (C)1.43(1.34 to 1.54)< (1.33 to 1.59)<.001 ODD/CD (C)1.43(1.27 to 1.62)< (1.27 to 1.76) <.001 Gender (C)0.68(0.49 to 0.93) (0.54 to 1.32).46 SES (P)*0.87(0.64 to 1.19) (0.58 to 1.41).657

Resultater II Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no Table 5 Multivariable Logistic Regression model on the influence of demographic and academic-, social-, and learning- difficulties (T1) and demographic factors to fifth grade special education (T2) OR (95% CI)p-value Special education T1 (C) (8.83 to )<.001 Reading test scores (C)0.99 (0.94 to 1.04).753 Math test scores (C)0.93 (0.89 to 0.97)<.001 Helplessness (T)2.11 (1.21 to 3.70).009 ADHD (C)1.17 (0.10 to 1.37).054 ODD/CD (C)1.17 (0.83 to 1.64).494 Gender (C)1.11 (0.27 to 4.53).885 Socioeconomic status (SES) (P)*1.09 (0.62 to 1.89).771

Prosjektets trinn 2 1.Har spesialundervisning slik det normalt gis, noen effekt på elevens skoleprestasjoner, deres kognitive, atferdsmessige, følelsesmessige eller sosiale ferdigheter og tilpasning? Hjelper det? Besøksadresse: Dragvoll Allé 38B | Post: 7491 Trondheim | Telefon: | E-post: | Web: samforsk.no