Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny kurve for symfyse-fundus mål

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny kurve for symfyse-fundus mål"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny kurve for symfyse-fundus mål
Aase Devold Pay¹², Håkon K. Gjessing², Annetine Staff¹, Bo Jacobsson³ og Frederik Frøen² ¹Avdeling for obstetrikk og gynekologi, Oslo universitetssykehus HF/Ullevål, Oslo, NORGE, ²Divisjon for epidemiologi, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo, NORGE, ³Avdeling for obstetrikk og gynekologi, Sahlgrenska universitetssykehus/Østra, Gøteborg, SVERIGE. Introduksjon Veksthemming hos fosteret forekommer i 3-10% av alle svangerskap. Tilstanden medfører økt risiko for skadelige virkninger på fosteret, på barnet under oppveksten og som voksen. Prenatal identifikasjon av veksthemming forbedrer perinatalt utkomme. Screening i Skandinavia er i hovedsak basert på symfyse-fundus (SF) mål. Eksisterende SF-kurver har lave eller ukjente screeningegenskaper og enkelte er foreldet. Vi mangler oppdaterte populasjonsbaserte referansekurver for SF-mål til bruk i en skandinavisk populasjon Symfyse-fundus (SF) mål Et screening verktøy som brukes i svangerskapsomsorgen for å identifisere veksthemming hos fosteret. Måles fra toppen av symfysen til toppen av livmoren. Målet plottes inn i referansekurven i ”Helsekort for gravide” og sammenlignes med en referansepopulasjon, dersom målet er lavere enn forventet i forhold til referansekurven henvises kvinnen til videre utredning. Den norske SF-kurven ble utledet på 70- tallet og baserer seg på 100 ”normale” svangerskap. Dagens gravidepopulasjon er langt mer heterogen med større etnisk variasjon og økende KMI (kroppsmasseindeks). Begge disse faktorene påvirker brukbarheten av SF-målet. Sumfyse-fundus kurven som er i bruk i Norge (Westin et al) Fig.1. Ny populasjonsbasert referansekurve for SF-mål Mål å konstruere nye, populasjonsbaserte referansekurver for SF-mål med persentiler basert på en skandinavisk populasjon. å vurdere maternelle og føtale faktorers effekt på referansekurven. Metode Vi inkluderte alle ultralyddaterte svangerskap med ett foster som fødte på Sahlgrenska universitetssykehus, Gøteborg, i perioden januar september 2010 (n=42 018). SF-målene la grunnlag for en ny referansekurve. Effekt av maternelle faktorer; høyde, vekt, paritet, alder og røykevaner samt føtale faktorer; fosterets kjønn ble vurdert. SF-kurven ble også sammenlignet med andre aktuelle skandinaviske referansekurver. Resultater Ny populasjonsbasert referansekurve for SF-mål viser en tilnærmet lineær stigning gjennom hele svangerskapet (Fig. 1). Maternelle faktorer har effekt på SF-målet. Ved å justere for disse effektene kan individuelt justerte kurver utarbeides for det enkelte svangerskapet. Vi presenterer tabeller for å kunne gjøre slike individuelle tilpasninger (Tab. 1). Tab. 1. Covariat effekter. Konklusjon En ny populasjonsbasert skandinavisk referansekurve for SF-mål indikerer at dagens screeningverktøy for veksthemming er foreldet for vår populasjon. Den nye populasjonsbaserte referansekurven for SF-mål ligger høyere enn eksisterende referanser for SF-mål i Skandinavia. Maternell høyde og vekt har effekt på SF-målet. Videre studier er nødvendig for å vurdere den kliniske nytteverdien av referansekurven og vurdere hvorvidt justering for maternelle faktorer eventuelt kan øke referansekurvens evne til å identifisere veksthemming hos foster. Fig. 2. Den nye SF-kurven sammenlignet med referansekurven som i dag brukes i Norge. Den nye SF-kurven har en markert høyere median sammenlignet med de SF-kurvene som i dag brukes i Norge (Fig. 2). Den nye SF-kurven skiller seg også klart fra eksisterende kurver når det gjelder høye og lave verdier som definerer normalområdet. Referanser Westin B. Gravidogram and fetal growth. Comparison with biochemical supervision. Acta Obstet Gynecol Scand 1977;56: Pay AD, Gjessing Hk, Staff AC, Jacobsson B, Frøen F. A new population-based referencecurve for fundal height measures. Submitert


Laste ned ppt "Ny kurve for symfyse-fundus mål"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google