Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Advertisements

Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
IKT: normer og sjangrer
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Nyhetsartikkelen og klart språk Mette Korsbakken, 25. oktober 2012.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Veileder for gevinstrapportering
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Klart språk i Asker kommune
Grunnleggende opplæring i nettpublisering
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Muntlig vurdering – å veilede andre
Forelesning eksamensrettet skrivekurs
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Northwind traders Hvem vi er
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Forberedelse til praksis
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Undertittel (type produkt)
Utskrift av presentasjonen:

Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016

Utgangspunkt: Konklusjoner fra eyetracking Vi ser tekst først – ikke bilde Like mange leser og skanner Vi leser lenger på nett enn på papir Første avsnitt blir nesten alltid lest Vi husker velredigerte tekster best Vi leser fra toppen og nedover

Konklusjoner fra eyetracking Korte avsnitt fungerer bedre enn lange Punktliste sikrer oppmerksomhet Skriv svært korte forsidetekster Store bilder fungerer best – unngå dekorbilder. Øye søker øye

Generelt råd: Vær inkluderende! Vær konkret og informativ Hovedpoengene først, tenk tabloid. Nyhetssak Unngå klisjeer, fremmedord og moteord Hvem skriver du for? Skriv for målgruppen Få andre til å lese gjennom før publisering!

Aktivt språk Vær forsiktig med passiv form Unngå ”man”, ”vi” og ”dette” Bruk av sitat gjør teksten levende, og bidrar til å synliggjøre de som har en rolle i saken Beskriv mennesker som handler (aktivt språk)

Aktivt språk - eksempler Brudd på FNs våpenresolusjon ble funnet av våpeninspektørene Våpeninspektørene fant brudd på FNs våpenresolusjon Endringer i valgordningen forventes å bli iverksatt i løpet av 2012 Valgordningen blir trolig endret i løpet av 2012 Søkeren anses ikke å ha oppfylt kompetansekravet. Komiteen anser at søkeren ikke har oppfylt kompetansekravet. Vi mener at søkeren ikke har oppfylt kompetansekravet.

Ryddighet gir forståelse Skap oversikt i teksten Bruk ev. foto/illustrasjoner/infografikk. Bilder må ha relevans til tekst! Bruk avsnitt/mellomtitler – ett poeng i hvert avsnitt Bruk av sitat gjør teksten levende, og bidrar til å synliggjøre de som har en rolle i saken

Skrive for vertikal lesning Brukerne leser ikke nødvendigvis linje for linje på web. Gjør innholdet synlig for brukeren ved å bruke virkemidler for vertikal lesning: –Kulepunkter –Mellomtitler –Tydelig formaterte lenker

Bruk av punktliste - eksempel «Stadige forandringer i samfunnet og stadig mer vektlegging på effektivitet og på personale som den viktigste ressursen vår har gjort at vi ser nødvendigheten i et eget opplæringsprogram for kjøpmenn.» «Vi har et eget opplæringsprogram for våre kjøpmenn, fordi: samfunnet forandrer seg stadig det legges mer vekt på effektivitet enn før personalet er vår viktigste ressurs»

Inkluder relevante linker i teksten Gi linkene ordentlige titler slik at de forståes også av de som får teksten opplest Eksempel: Last ned den nye virksomhetsplanen for avdelingen her Her kan du laste ned avdelingens nye virksomhetsplan

”Lukten av informasjon” - triggerord

Triggerord Ordene brukere har i hodet som beskriver det de leter etter Klarer vi å bruke de rette triggerordene får vi flere lesere og mindre avstøting. Brukes både i tekst, menyer, linker, overskrifter

Kjennetegn på nyheter Aktuelt Vesentlig Nærhet Identifisering og personifisering Sensasjonelt Tydelige konflikter Elite/kjendiser

Hva skal nyhetsteksten fortelle? Hvem? Hva? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Konsekvenser?

Oppbygging av nyhetsteksten Overskrift –Kort, fengende –Forteller hva saken handler om Bilde –Vekke oppmerksomhet –Forteller noe Ingress –To-tre setninger, utdype overskriften –Hovedpoengene Brødtekst –Utdyping av saken. Viktigste først

Det viktigste først! Ingress: Hva handler saken om Overskrift: kortversjon av ingressen Linker til mer info Mellomtitler

Liks Lesbarhetsindeks (LIKS) kan brukes for å få en oppfatning av hvor lett eller vanskelig en tekst er å lese. LIKS er basert på antall ord per setning og andelen av disse ordene som er lange (det vil si har flere enn seks bokstaver). Liks = gjennomsnittlig setningslengde + andel ord med 6 eller flere bokstaver. Jo lavere lesbarhetsindeks, desto enklere språk. En tekst med lesbarhetsindeks under 30 tyder på lettlest tekst, verdier over 50 viser tungt språk. Liks-kalkulator:

Eksempler «Ved tid og på sted som beskrevet under post I forholdt hun seg som dertil beskrevet i påvirket tilstand, og kjørte nevnte personbil uten å være tilstrekkelig aktpågivende, idet hun ikke var tilstrekkelig aktsom eller feilfordelte sin oppmerksomhet i et kort øyeblikk uten å bremse ned og derfor støtte sammen med en annen bil slik at det oppstod skade på bilens karosseri.» Liks 85

På stedet og tidspunktet nevnt i post 1 var hun altså påvirket og kjørte bil uten å være tilstrekkelig aktpågivende. Dermed feilfordelte hun oppmerksomheten sin og bremset ikke da hun burde ha bremset. Det førte til at hun støtte sammen med en annen bil slik at den andre bilen(s karosseri) ble skadet. Liks 35

Liks - skalaen 60 – Veldig tunglest byråkratspråk.

Utfordringer i skrivearbeidet Kildesmitte: Man preges av tungt/akademisk språk i saksdokumenter/tekster Avveining nøktern språk/verdiladede ord Bommer på målgruppa Tidsklemma – fantastisk eller bra nok?