Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018
Skriving for web Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018

2 Atferd på nett Nettet er et pull-medium, og brukere kommer til nettsiden din for å dekke et behov de har Hvis de tror din nettside ikke kan hjelpe dem, navigerer de videre Brukerne skanner nettsider Brukerne leser nettsider også, men først hvis de tror teksten er relevant og kan løse et behov de har Det første avsnittet blir nesten alltid lest

3 Brukerbehov og brukeroppgaver er viktig
Innhold er ikke viktig Vi skriver for trafikkskilt, ikke prosa Brukerbehov og brukeroppgaver er viktig

4 Brukergrupper Når man skal identifisere brukergrupper utvikler man ofte Personas Personas er en person med navn, alder, interesser, kunnskap og en eller flere brukeroppgaver

5

6

7

8

9

10 Oppgave 1 Hvilke brukere har dere? Hvilke brukeroppgaver har de?
Beskriv de(n) i en Personas

11 Innholdsutvikling med kjernemodellen
Utviklet av Are Halland i Netlife Research Måte å tenke innhold på Vi lager ikke sider for navigering, men for kjerneinnholdet på nettstedet vårt En kjerneside skal ha Veier inn Innholdet Veier videre

12

13 Momenter å ta med når man skriver
Hver side skal ha en målsetning – hvorfor skriver du denne teksten Målsetning skal kunne måles i en konvertering – hva er handlingsdriveren på denne siden? Konvertering er måleenhet for suksess – hvordan måler man om noen har gjort en konvertering

14 Oppgave 2 Velg en side på ditt nettsted og utvikle det i kjernemodell-malen Husk: Veier inn Innholdet Veier videre

15 Hva undersøkelser viser oss
Vi leser fra toppen og ned Vi husker velredigerte tekster best Menyer blir lite brukt

16 Kilde: Effektiv nettskriving, Ove Dalen (http://nettskriving.no)

17

18 Eksempel fra nettet Brev til Voss kommune frå fylkesmannen om lovlegkontroll Voss kommune har motteke brev frå fylkesmannen i Hordaland om lovlegkontroll i samband med vedtaket om å innføringa av eigedomsskatt. Konklusjonen i brevet er: Fylkesmannen finn på denne bakgrunnen ikkje grunnlag for oppheving av kommunestyret sitt vedtak i sak 02/10 om eigedomsskatt, datert den

19 What’s in it for me? Fylkesmannen i Hordaland finner ingen brudd på lovligheten ved innføring av eiendomsskatt i Voss kommune, og kommunestyrets vedtak er består eller Du må fremdeles betale eiendomsskatt hvis du bor i Voss kommune, siden Fylkesmannen ikke går i mot kommunestyrets vedtak

20 Brukervennlighet blir målt ved
Tid man bruker på å løse en oppgave Antall feil man gjør underveis i prosessen Behov for å huske navigasjonen Tidsforbruket for å forstå navigasjonen Den subjektiv brukeropplevelse

21 Kjennetegn på en god tekst – K.O.S
Kort Objektiv Skannbar

22 Utgangspunktet Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).

23 Objektivt språk 27 % forbedring
Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places wereFort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the PrairiePioneer(60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 27 % forbedring

24 Skanbar Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge(86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47 % forbedring

25 Kort tekst 58 % forbedring
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. 58 % forbedring

26 Alle endringer samtidig: K.O.S
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124 % forbedring

27 Lukten av informasjon - finn de riktige ordene
Hvilke ord bruker leserne dine? På norsk kalles de «triggerord» Triggerordene kan Utløse handlinger Fange oppmerksomheten Gjøre siden synlig i søkemotorene Fortelle en historie

28 Kjennetegn på triggerord
Enkle Beskrivende Konkrete Substantiv Løsninger – ikke problemer Brukerens egne ord Ikke en beskrivelse av brukeren selv Etablerte, velkjente ord

29 Andre varianter Care-words (Gerry McGovern) Signalord Nøkkelord
Handlingsutløsende ord Kan være sammensatt av flere ord Signalord Ord som fanger oppmerksomheten Nøkkelord Viktige ord i teksten Brukes gjerne flere ganger i teksten

30 Hvordan finne de riktige ordene
Søkelogg Google Trends Google AdWords Googlesøk Spørre brukerne Spørreskjema med brukere med servicemedarbeidere

31 Del opp teksten i blokker
Teksten består av overskrifter, avsnitt, punktlister, bilder mm Hver blokk hører sammen Blokker av tekst øker lesbarheten Gjør det lettere for leseren å finne de delene som er interessant og relevant

32 Titler og mellomtitler
Er målgruppeorientert Viser tydelig fordeler for brukeren Er korte og har et poeng Bruker et aktivt språk Inneholder triggerord Er enkle og beskrivende Er selvforklarende Er formulert som en påstand og ikke som et spørsmål

33 Har et poeng Viser tydlig fordeler for brukeren Bruker et aktivt språk Inneholder triggerord Enkle og beskrivende Selvforklarende Formulert som en påstand – ikke spørsmål Korte målgruppeorientert

34 Lenker Meningsbærende Kontektsuavhengig Inneholder triggerord
Du kan se oversikt over min platesamling her vs Du kan se oversikt over min platesamling

35 Hvordan øke konverteringen
Bruk handlingsdrivere i lenker Lag argumentasjonsstier What’s in it for me… igjen

36 Bruk av bilder og illustrasjoner
Et bilde kan si mer enn 1000 ord, men bilder uten merverdi bør fjernes Bruk ekte bilder og unngå dekorbilder Husk samtykkeerklæring før publisering av gjenkjennbare personer Biler av mennesker fenger. Du kan beskjære ved behov uten å miste vesentlig informasjon Store bilder er bedre enn miniatyrbilder Unngå tekst i bilder Husk lastetid og bildestørrelse

37 Retningslinjer for bilder
Du må ha lov til å bruke de bildene du publiserer Fotograf har alltid opphavsrett til bilder så fremt disse ikke eksplisitt overføres til ny eier Selv ved kjøp av bilder må man kreditere fotograf Det finnes mange kilder til gratis-bilder på nettet Sjekk ut Creative commons-lisenser

38 Universell utforming av tekster
Som Difi sier: nødvendig for noen, bra for alle Universell utforming (uu) har en teknisk side og en redaksjonell side Den redaksjonelle siden innebærer Å bruke overskrifter og mellomoverskrifter, punktlister og avsnitt der det skal være Å lage overskrifter som forteller noe om det som kommer i påfølgende avsnitt Å beskrive bilder eller grafikk med ord (alternativ tekst) Å lage gode lenker som er meningsbærende, kontekstuavhengig og inneholder triggerord Å skrive teksten i et klart og enkelt språk, med få fremmedord og fagsjargong

39 Oppgave 3: skriv en tekst hvor elementene fra kurset er med
Ta utgangspunkt i kjernemodell-malen som du laget i oppgave 2 Skriv tekst med Overskrift, mellomoverskrifter Avsnitt Lenker (ved behov) Punktlister (hvis det er nødvendig) Bilder (ved behov) Hvor du bruker den omvendte pyramiden som mal

40 Sjekkliste for tekster
Er innholdet og virkemidler er tilpasset målgruppen? Kommer poenget klart frem? Har siden en klar målsetning? Er språket forståelig? Er teksten lesbar på mobile flater? Kan teksten kortes ned? Er teksten korrekturlest? Stemmer fakta?

41 Mikrotesting av tekster: verktøy for å sjekke tekstkvalitet
Skriv ut teksten du vil ha testet Bruk et ark til å dekke over alt unntatt overskrift og ingress Spør en forbipasserende om å fortelle 3-4 spørsmål han forventer å få svar på - kun ved å lese overskrift og ingress La de så lese hele teksten og spør om de fikk svar på spørsmålene Hvis ja – teksten er nærmere publisering Hvis nei – jobb mer med overskrift og ingress

42 Søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering har en teknisk side og en redaksjonell side Google bruker lenker og lenkekvalitet på å avgjøre plassering – nesten som stemmegivning Du blir likevel funnet på søkeord Du avgjør hvilke søkeord du vil bli funnet på Det er smart å la disse søkeordene være sammenfallende med de brukerne dine bruker

43 Hvordan bruke søkeord til SEO
Formateringer Lenkeutforming til innhold Nøkkelord som merkevare I Wordpress: I titler, mellomtitler, brødtekst, metabeskrivelse, SEO-title, alternativ tekst til bilder, bildetekst

44 Yoast i innlegg/side Yoast er en plugin i Wordpress som bidrar til bedre finnbarhet fra søkemotorene Innstillingene til Yoast finnes i hovedmenyen, under SEO

45

46

47 Endre SEO-tittel Sidetittel vises øverst i nettleseren og når siden bokmerkes er det denne tittelen som vises Noen ganger må tittel på siden være ulik tittel på artikkelen Disse redigeres under SEO->tools->Bulk editing

48 Endre SEO-tittel

49 Merk følgende etter SEO-tittelen - %%sitename%%

50 Oppgave 4: lag SEO-tekst for teksten din

51 Ressurser Språkrådets nettkurs i klart språk
gylne-pennen/ Kjernemodellen, Are Halland effektivt-tankeverkt%C3%B8y-for-web-prosjekter/


Laste ned ppt "Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google