Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018
Skriving for web Trysilvassdragets skogeierlag Februar 2018
2
Atferd på nett Nettet er et pull-medium, og brukere kommer til nettsiden din for å dekke et behov de har Hvis de tror din nettside ikke kan hjelpe dem, navigerer de videre Brukerne skanner nettsider Brukerne leser nettsider også, men først hvis de tror teksten er relevant og kan løse et behov de har Det første avsnittet blir nesten alltid lest
3
Brukerbehov og brukeroppgaver er viktig
Innhold er ikke viktig Vi skriver for trafikkskilt, ikke prosa Brukerbehov og brukeroppgaver er viktig
4
Brukergrupper Når man skal identifisere brukergrupper utvikler man ofte Personas Personas er en person med navn, alder, interesser, kunnskap og en eller flere brukeroppgaver
10
Oppgave 1 Hvilke brukere har dere? Hvilke brukeroppgaver har de?
Beskriv de(n) i en Personas
11
Innholdsutvikling med kjernemodellen
Utviklet av Are Halland i Netlife Research Måte å tenke innhold på Vi lager ikke sider for navigering, men for kjerneinnholdet på nettstedet vårt En kjerneside skal ha Veier inn Innholdet Veier videre
13
Momenter å ta med når man skriver
Hver side skal ha en målsetning – hvorfor skriver du denne teksten Målsetning skal kunne måles i en konvertering – hva er handlingsdriveren på denne siden? Konvertering er måleenhet for suksess – hvordan måler man om noen har gjort en konvertering
14
Oppgave 2 Velg en side på ditt nettsted og utvikle det i kjernemodell-malen Husk: Veier inn Innholdet Veier videre
15
Hva undersøkelser viser oss
Vi leser fra toppen og ned Vi husker velredigerte tekster best Menyer blir lite brukt
16
Kilde: Effektiv nettskriving, Ove Dalen (http://nettskriving.no)
18
Eksempel fra nettet Brev til Voss kommune frå fylkesmannen om lovlegkontroll Voss kommune har motteke brev frå fylkesmannen i Hordaland om lovlegkontroll i samband med vedtaket om å innføringa av eigedomsskatt. Konklusjonen i brevet er: Fylkesmannen finn på denne bakgrunnen ikkje grunnlag for oppheving av kommunestyret sitt vedtak i sak 02/10 om eigedomsskatt, datert den
19
What’s in it for me? Fylkesmannen i Hordaland finner ingen brudd på lovligheten ved innføring av eiendomsskatt i Voss kommune, og kommunestyrets vedtak er består eller Du må fremdeles betale eiendomsskatt hvis du bor i Voss kommune, siden Fylkesmannen ikke går i mot kommunestyrets vedtak
20
Brukervennlighet blir målt ved
Tid man bruker på å løse en oppgave Antall feil man gjør underveis i prosessen Behov for å huske navigasjonen Tidsforbruket for å forstå navigasjonen Den subjektiv brukeropplevelse
21
Kjennetegn på en god tekst – K.O.S
Kort Objektiv Skannbar
22
Utgangspunktet Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).
23
Objektivt språk 27 % forbedring
Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places wereFort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the PrairiePioneer(60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 27 % forbedring
24
Skanbar Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge(86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47 % forbedring
25
Kort tekst 58 % forbedring
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. 58 % forbedring
26
Alle endringer samtidig: K.O.S
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124 % forbedring
27
Lukten av informasjon - finn de riktige ordene
Hvilke ord bruker leserne dine? På norsk kalles de «triggerord» Triggerordene kan Utløse handlinger Fange oppmerksomheten Gjøre siden synlig i søkemotorene Fortelle en historie
28
Kjennetegn på triggerord
Enkle Beskrivende Konkrete Substantiv Løsninger – ikke problemer Brukerens egne ord Ikke en beskrivelse av brukeren selv Etablerte, velkjente ord
29
Andre varianter Care-words (Gerry McGovern) Signalord Nøkkelord
Handlingsutløsende ord Kan være sammensatt av flere ord Signalord Ord som fanger oppmerksomheten Nøkkelord Viktige ord i teksten Brukes gjerne flere ganger i teksten
30
Hvordan finne de riktige ordene
Søkelogg Google Trends Google AdWords Googlesøk Spørre brukerne Spørreskjema med brukere med servicemedarbeidere
31
Del opp teksten i blokker
Teksten består av overskrifter, avsnitt, punktlister, bilder mm Hver blokk hører sammen Blokker av tekst øker lesbarheten Gjør det lettere for leseren å finne de delene som er interessant og relevant
32
Titler og mellomtitler
Er målgruppeorientert Viser tydelig fordeler for brukeren Er korte og har et poeng Bruker et aktivt språk Inneholder triggerord Er enkle og beskrivende Er selvforklarende Er formulert som en påstand og ikke som et spørsmål
33
Har et poeng Viser tydlig fordeler for brukeren Bruker et aktivt språk Inneholder triggerord Enkle og beskrivende Selvforklarende Formulert som en påstand – ikke spørsmål Korte målgruppeorientert
34
Lenker Meningsbærende Kontektsuavhengig Inneholder triggerord
Du kan se oversikt over min platesamling her vs Du kan se oversikt over min platesamling
35
Hvordan øke konverteringen
Bruk handlingsdrivere i lenker Lag argumentasjonsstier What’s in it for me… igjen
36
Bruk av bilder og illustrasjoner
Et bilde kan si mer enn 1000 ord, men bilder uten merverdi bør fjernes Bruk ekte bilder og unngå dekorbilder Husk samtykkeerklæring før publisering av gjenkjennbare personer Biler av mennesker fenger. Du kan beskjære ved behov uten å miste vesentlig informasjon Store bilder er bedre enn miniatyrbilder Unngå tekst i bilder Husk lastetid og bildestørrelse
37
Retningslinjer for bilder
Du må ha lov til å bruke de bildene du publiserer Fotograf har alltid opphavsrett til bilder så fremt disse ikke eksplisitt overføres til ny eier Selv ved kjøp av bilder må man kreditere fotograf Det finnes mange kilder til gratis-bilder på nettet Sjekk ut Creative commons-lisenser
38
Universell utforming av tekster
Som Difi sier: nødvendig for noen, bra for alle Universell utforming (uu) har en teknisk side og en redaksjonell side Den redaksjonelle siden innebærer Å bruke overskrifter og mellomoverskrifter, punktlister og avsnitt der det skal være Å lage overskrifter som forteller noe om det som kommer i påfølgende avsnitt Å beskrive bilder eller grafikk med ord (alternativ tekst) Å lage gode lenker som er meningsbærende, kontekstuavhengig og inneholder triggerord Å skrive teksten i et klart og enkelt språk, med få fremmedord og fagsjargong
39
Oppgave 3: skriv en tekst hvor elementene fra kurset er med
Ta utgangspunkt i kjernemodell-malen som du laget i oppgave 2 Skriv tekst med Overskrift, mellomoverskrifter Avsnitt Lenker (ved behov) Punktlister (hvis det er nødvendig) Bilder (ved behov) Hvor du bruker den omvendte pyramiden som mal
40
Sjekkliste for tekster
Er innholdet og virkemidler er tilpasset målgruppen? Kommer poenget klart frem? Har siden en klar målsetning? Er språket forståelig? Er teksten lesbar på mobile flater? Kan teksten kortes ned? Er teksten korrekturlest? Stemmer fakta?
41
Mikrotesting av tekster: verktøy for å sjekke tekstkvalitet
Skriv ut teksten du vil ha testet Bruk et ark til å dekke over alt unntatt overskrift og ingress Spør en forbipasserende om å fortelle 3-4 spørsmål han forventer å få svar på - kun ved å lese overskrift og ingress La de så lese hele teksten og spør om de fikk svar på spørsmålene Hvis ja – teksten er nærmere publisering Hvis nei – jobb mer med overskrift og ingress
42
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering har en teknisk side og en redaksjonell side Google bruker lenker og lenkekvalitet på å avgjøre plassering – nesten som stemmegivning Du blir likevel funnet på søkeord Du avgjør hvilke søkeord du vil bli funnet på Det er smart å la disse søkeordene være sammenfallende med de brukerne dine bruker
43
Hvordan bruke søkeord til SEO
Formateringer Lenkeutforming til innhold Nøkkelord som merkevare I Wordpress: I titler, mellomtitler, brødtekst, metabeskrivelse, SEO-title, alternativ tekst til bilder, bildetekst
44
Yoast i innlegg/side Yoast er en plugin i Wordpress som bidrar til bedre finnbarhet fra søkemotorene Innstillingene til Yoast finnes i hovedmenyen, under SEO
47
Endre SEO-tittel Sidetittel vises øverst i nettleseren og når siden bokmerkes er det denne tittelen som vises Noen ganger må tittel på siden være ulik tittel på artikkelen Disse redigeres under SEO->tools->Bulk editing
48
Endre SEO-tittel
49
Merk følgende etter SEO-tittelen - %%sitename%%
50
Oppgave 4: lag SEO-tekst for teksten din
51
Ressurser Språkrådets nettkurs i klart språk
gylne-pennen/ Kjernemodellen, Are Halland effektivt-tankeverkt%C3%B8y-for-web-prosjekter/
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.