SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Videregående opplæring – mål og strategier
Advertisements

Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Rådgiversamling 2.november 2016
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Vurdering for læring.
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Rapport: Å ville utvikle skolen
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Aktuelt om rådgivertjenesten
Rådgiversamling 2. november 2016
Rusarbeid ved Romsdal videregående skole
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Velkommen!.
Strategi for Nord universitet 2020
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Fellesmøte Fellesmøte.
Tverrfaglig uke for LUT
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Høstrapport – tall og statistikk
Karrieresenter Hedmark
Trygt og godt skolemiljø
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Psykisk helse -Psykososialt team
Velkommen til Osloskolen
Læring på ungdomstrinnet
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Voksne på Oslo VO vokser
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Ida Large Utdanningsdirektoratet
KrFs skolepolitikk.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Montessori og teknologi
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Høstrapport – tall og statistikk
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock

Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis på skolenivå Alle nivå må jobbe med eierforholdet til målene Skolene må « omforme» målene slik at de gir god mening for alle ansatte. Felles mål ( Bedre Læring pkt 9)

Prof. V. Robinson five dimensions « Resoursing strategically» Etablert på skoleeiernivå: « Bedre læring», «Strategi for etter- og videreutdanning», « Strategi for voksenopplæring», «Prinsipper for fremtidig tilbudsstruktur» Alle skoler jobber nå med dette – litt ulikt takt, men mye bra. Dokumentene er ingenting verdt dersom de ikke fører til handlinger ! Styringsdokumenter knyttet til målene ( pkt 8+4)

To spor for skoleeiers involvering Individuell oppfølgning for en enkelt skole - støtte opp under skolebasert kompetanseutvikling / organisasjonsutvikling Fylkesdekkende tiltak / Nasjonale tiltak.

System for oppfølgning og dialog ( pkt 8+4) 2014: Opplæringskonferanse, regionale ledersamlinger, dialogmøter med skoleledelse og med opplæringskontor Tettere samarbeid med Opplæringskontorene Tilstandsrapportering på skoleeiernivå. 2015: Opplæringskonferanse, regionale ledersamlinger, skolebesøk. Tilstandsrapportering på skoleeiernivå …og skolenivå fra kommende skoleår System for oppfølgning og dialog på skolenivå

«Bedre Læring» - Kunnskapsgrunnlag for valg Ikke alt som det vises til i strategiene kan håndteres med en gang. Det må gjøres valg på skoleeiernivå og skolenivå – basert på kunnskaper. Kunnskapsgrunnlag skoleeiernivå :  Tilstandsrapport / annen resultatdata  Skolebesøk – samlerapport etter skolebesøk  Dialogmøter med Opplæringskontorene  Elevundersøkelsen/Lærlingeundersøkelsen  Personalundersøkelsen  Skolenes tilbakemeldinger ifbm regionale ledersamlinger og dialogmøter  Kompetansekartlegging- årlige

Skolen i samfunnet ( pkt 3) Tiltak på skoleeiernivå: Prosjekt om samhandlingen mellom skole/utdanning og arbeidsliv for å finne frem til gode strukturer, systemer som støtter opp under samhandlingen, herunder utvikling av digitalt støtteverktøy. ( jf også tiltak under profesjonell skoleledelse og profesjonell fag- og yrkesopplæring) Følge opp vedtak om mer regional samhandling- hvordan skal vi gripe dette an i praksis. FT sak om vg skole som regional utviklingsaktør

Profesjonell skoleledelse pkt 4 Prof V. Robinson: Ensuring quality teaching, Leading teachers learning and development Skoleeiers prioriterte tiltak Støtte knyttet skolebasert kompetanseutvikling eks SUN prosjekt Opplegg for ny tilsatte rektorer Kompetansetiltak analyseverktøy ( PULS) - Særskilt tilbud til 4 skoler - spredning til de øvrige

Profesjonell undervisning pkt 5 Prof Vivian Robinson 5 dimensions; Ensuring quality teaching, Leading teachers learning and development Skoleeiers prioriteringer FYR – prosjektet Grunnleggende ferdigheter Sette i gang fylkesdekkende prosjekt knyttet til klasseledelse ? Jobbe med vurdering for læring på fylkesnivå ? Ny strategi digital kompetanse

Profesjonell fag og yrkesopplæring jf pkt 6 Skoleeiers prioriteringer: Prosjekt fagopplæring - skolenes rolle i formidlingsprosessen fra prosjekt til fast tiltak pr 1.januar Prosjekt til fordypning Handlingsplan knyttet til samfunnskontrakten - flere læreplasser Jobbe videre med vekslingsmodeller Politisk sak om rådgivertjenesten desember 2014

Videreføring En bedre skole – NY GIV – pkt 7 Skoleeiers prioriteringer Skolene tildeles midler til « tett på tiltak», oppfølgning av lavt presterende … Overgang: Jobbe videre for å få på plass strukturert og forpliktende samarbeid med kommuner/grunnskoler. Fokus på grunnleggende ferdigheter. Oppfølgning : Få ned antall elever i OT ( forebyggende), målrettet bruk av tiltaksmidler, samhandling NAV, fokus på /kunnskap om alternative opplæringsmodeller

Elevenes psykiske og fysiske helse jf pkt 7 Skoleeiers prioriteringer Tiltaksliste knyttet til sak om «Helsefremmende videregående skoler». Følge opp informasjon fra Ungdata. Folkehelse jobber med et kritieriesett for «Helsefremmende videregående skoler». Høring Samarbeid med Folkehelseavdelinga « Verktøykiste» for oppfølgning av elever med psykiske utfordringer. Folkehelse planlegger en politisk sak om mat / kantinedrift ved våre skoler. Folkehelse planlegger en sak om selvmordsforebygging.

Rammene rundt oss Prof Robinson 5 dimensions: Insuring orderly and safe enviroment. Strukturer, rammebetingelser, trygge og gode omgivelser, godt arbeidsmiljø og godt læringsmiljø er også viktige element.

Det fantastisk viktige oppdraget «Åpne dører mot verden og fremtiden» « The main thing is to keep the main thing the main thing»