SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock
Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis på skolenivå Alle nivå må jobbe med eierforholdet til målene Skolene må « omforme» målene slik at de gir god mening for alle ansatte. Felles mål ( Bedre Læring pkt 9)
Prof. V. Robinson five dimensions « Resoursing strategically» Etablert på skoleeiernivå: « Bedre læring», «Strategi for etter- og videreutdanning», « Strategi for voksenopplæring», «Prinsipper for fremtidig tilbudsstruktur» Alle skoler jobber nå med dette – litt ulikt takt, men mye bra. Dokumentene er ingenting verdt dersom de ikke fører til handlinger ! Styringsdokumenter knyttet til målene ( pkt 8+4)
To spor for skoleeiers involvering Individuell oppfølgning for en enkelt skole - støtte opp under skolebasert kompetanseutvikling / organisasjonsutvikling Fylkesdekkende tiltak / Nasjonale tiltak.
System for oppfølgning og dialog ( pkt 8+4) 2014: Opplæringskonferanse, regionale ledersamlinger, dialogmøter med skoleledelse og med opplæringskontor Tettere samarbeid med Opplæringskontorene Tilstandsrapportering på skoleeiernivå. 2015: Opplæringskonferanse, regionale ledersamlinger, skolebesøk. Tilstandsrapportering på skoleeiernivå …og skolenivå fra kommende skoleår System for oppfølgning og dialog på skolenivå
«Bedre Læring» - Kunnskapsgrunnlag for valg Ikke alt som det vises til i strategiene kan håndteres med en gang. Det må gjøres valg på skoleeiernivå og skolenivå – basert på kunnskaper. Kunnskapsgrunnlag skoleeiernivå : Tilstandsrapport / annen resultatdata Skolebesøk – samlerapport etter skolebesøk Dialogmøter med Opplæringskontorene Elevundersøkelsen/Lærlingeundersøkelsen Personalundersøkelsen Skolenes tilbakemeldinger ifbm regionale ledersamlinger og dialogmøter Kompetansekartlegging- årlige
Skolen i samfunnet ( pkt 3) Tiltak på skoleeiernivå: Prosjekt om samhandlingen mellom skole/utdanning og arbeidsliv for å finne frem til gode strukturer, systemer som støtter opp under samhandlingen, herunder utvikling av digitalt støtteverktøy. ( jf også tiltak under profesjonell skoleledelse og profesjonell fag- og yrkesopplæring) Følge opp vedtak om mer regional samhandling- hvordan skal vi gripe dette an i praksis. FT sak om vg skole som regional utviklingsaktør
Profesjonell skoleledelse pkt 4 Prof V. Robinson: Ensuring quality teaching, Leading teachers learning and development Skoleeiers prioriterte tiltak Støtte knyttet skolebasert kompetanseutvikling eks SUN prosjekt Opplegg for ny tilsatte rektorer Kompetansetiltak analyseverktøy ( PULS) - Særskilt tilbud til 4 skoler - spredning til de øvrige
Profesjonell undervisning pkt 5 Prof Vivian Robinson 5 dimensions; Ensuring quality teaching, Leading teachers learning and development Skoleeiers prioriteringer FYR – prosjektet Grunnleggende ferdigheter Sette i gang fylkesdekkende prosjekt knyttet til klasseledelse ? Jobbe med vurdering for læring på fylkesnivå ? Ny strategi digital kompetanse
Profesjonell fag og yrkesopplæring jf pkt 6 Skoleeiers prioriteringer: Prosjekt fagopplæring - skolenes rolle i formidlingsprosessen fra prosjekt til fast tiltak pr 1.januar Prosjekt til fordypning Handlingsplan knyttet til samfunnskontrakten - flere læreplasser Jobbe videre med vekslingsmodeller Politisk sak om rådgivertjenesten desember 2014
Videreføring En bedre skole – NY GIV – pkt 7 Skoleeiers prioriteringer Skolene tildeles midler til « tett på tiltak», oppfølgning av lavt presterende … Overgang: Jobbe videre for å få på plass strukturert og forpliktende samarbeid med kommuner/grunnskoler. Fokus på grunnleggende ferdigheter. Oppfølgning : Få ned antall elever i OT ( forebyggende), målrettet bruk av tiltaksmidler, samhandling NAV, fokus på /kunnskap om alternative opplæringsmodeller
Elevenes psykiske og fysiske helse jf pkt 7 Skoleeiers prioriteringer Tiltaksliste knyttet til sak om «Helsefremmende videregående skoler». Følge opp informasjon fra Ungdata. Folkehelse jobber med et kritieriesett for «Helsefremmende videregående skoler». Høring Samarbeid med Folkehelseavdelinga « Verktøykiste» for oppfølgning av elever med psykiske utfordringer. Folkehelse planlegger en politisk sak om mat / kantinedrift ved våre skoler. Folkehelse planlegger en sak om selvmordsforebygging.
Rammene rundt oss Prof Robinson 5 dimensions: Insuring orderly and safe enviroment. Strukturer, rammebetingelser, trygge og gode omgivelser, godt arbeidsmiljø og godt læringsmiljø er også viktige element.
Det fantastisk viktige oppdraget «Åpne dører mot verden og fremtiden» « The main thing is to keep the main thing the main thing»