Historikk, lovverk og organisering Voksenopplæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Opplæringslova.
Opplæringslova.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Grunnskoleopplæring for voksne etter opplæringsloven kapittel 4a Hilde Austad og Kjersti Botnan Larsen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Informasjon om nytt regelverk og annen informasjon.
Første time: 14 av 24 elever er på plass Fraværsgrense 10 % fra høsten 2016.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
Innsyn og adgangsbegresning
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO
JOBCAF’E
Praksisbrev Torun Pedersen
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Eilert Sundt videregående skole
Elevenes skolemiljø.
Opplæringslova kapittel 9A
Nettverksledersamling
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Omlegging til produksjonsområder
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Endring i opplæringslova § 3-1
Fellesmøte Fellesmøte.
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Om opprykk til førstelektor
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Sentrale lover og regler
KrFs skolepolitikk.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Nå er vi spente!.
Om vurdering og nye eksamensformer
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Historikk, lovverk og organisering Voksenopplæring

Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte Etter introduksjonsloven (kommunen har ansvaret) Offentlig regi, med parallell i skolesystemet Arbeidsmarkedsretta kurs (NAV) Studieforbund Fjernundervisining Folkehøyskoler NKVS

Kjente voksenpedagoger Sokrates Jesus comenius Wergeland Grundtvig Hartvig Nissen NKVS

Minske utdanningsgapet Barn av opplysningstiden Kunnskap er en forutsetning for demokrati (1814) NKVS

Minske utdanningsgapet 1885: sidestille riksmål og landsmål 1889: lov om folkeskole 1920: sosialistiske dag. Kveldskoler Utdanningseksplosjon etter krigen, dyp utdanningskløft 1976: voksenopplæringsloven, verdens første(norge) 70-tallet. Stor innvandring: utdanningskløft Lov om introduksjonordning og norskopplæring for nyankommende innvandrere NKVS

Nytt paradigme_ livslang læring Kompetansereform 97-98: helhetlig etter og videreutdanningspolitikk for voksne. Voksnes rett til VGO innført år 2000 Voksnes rett til grunnskoleopplæring 2002 Kvalifikasjonsrammeverket: forventet læringsutbytte Likestille ikke-formelle og formelle utdanning Fleksibilitet og kunnskap har nytteverdi for samfunnet. NKVS

Nytt paradigme Med Stortings meld. nr. 16 …og ingen sto igjen ( ), ønsker Regjeringen å styrke satsingen på voksnes læring ved blant annet å: Utvikle et rammeverk og veileder som verktøy for opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne Gjøre det enklere å kombinere grunnskoleopplæring med videregående opplæring for voksne Oppheve bestemmelsen om at bare voksne født før 1978 har rett til videregående opplæring Utvikle informasjons- og motivasjonstiltak for å øke voksnes deltakelse i opplæringstilbud. Utvikle bedre tilpassede opplæringstilbud for voksne NKVS

Hvilke lover styrer voksenopplæring Voksenopplæringslov Opplæringslov (kap.4A) Introduksjonsloven NKVS

Antall elever i ulike voksenopplæring Grunnskole: 4100 VGO: Introduksjon: Studieforbund: (40000 kurs) Basiskompetanse i arb.livet : 4270 Nettskole: NKVS

Utdanningsforbundets medlemmer Aller fleste med opplæring etter introduksjonsloven og opplæringsloven. Kommunalt / fylkeskommunalt regi Studieforbund: ca 70 Privat: 1 (NKI) NKVS

Voksenopplæringsloven § 1. Formål Formålet med denne loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet NKVS

Voksenopplæringsloven Regler for godkjenning av studieforbund, nettskoler og tilbud gitt fra skoler som er godkjent etter privatskoleloven - tilskuddsordninger Inntak av elever Kompetansekrav Tilsyn og kontroll reaksjonsformer NKVS

Opplæringsloven § 1-2. Verkeområdet for lova Lova gjeld grunnskoleopplæring og vidaregåande opplæring i offentlege skolar og lærebedrifter dersom ikkje noko anna er særskilt fastsett. Lova gjeld også for grunnskoleopplæring i private grunnskolar som ikkje får statstilskott etter privatskolelova, og for privat heimeopplæring i grunnskolen. For opplæring som er spesielt organisert for vaksne, og som kommunen eller fylkeskommunen har ansvaret for, gjeld kapittel 4A. NKVS

Kapittel 4A. Opplæring spesielt organisert for vaksne Kap 4a regulerer: Voksnes rett til grunnskoleopplæring Voksnes rett til spesialundervisning på gr.skole område Voksnes rett til vgo Voksnes rett til realkompetansevurdering Kommunen og fylkeskommunen sine plikter NKVS

Kapittel 4A. Opplæring spesielt organisert for vaksne § 4A-5. Kompetansekrav for undervisningspersonell § 10-1 med tilhøyrande forskrift gjeld tilsvarande for opplæring etter dette kapitlet. Departementet kan gi forskrifter om at ein likevel kan tilsetje personell utan formell pedagogisk kompetanse. § Kompetansekrav for undervisningspersonell Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i grunnskolen og i den vidaregåande skolen, skal ha relevant fagleg og pedagogisk kompetanse. Departementet gir nærmare forskrifter om krav til utdanning og praksis for den som skal tilsetjast i undervisningsstillingar på ulike årssteg og i ulike skoleslag. For opplæring etter § 4A-2 andre leddet gjeld ikkje § 10-1 med tilhøyrande forskrift. Opplæringa skal likevel skje under fagleg og pedagogisk rettleiing og ansvar. NKVS

Forskrift til opplæringsloven § 14 § Krav til pedagogisk kompetanse Alle som skal tilsetjast i undervisningsstilling, må ha pedagogisk bakgrunn i samsvar med krava i rammeplanane for lærarutdanningane med forskrifter, jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 3-2 andre ledd, eller ha tilsvarande pedagogisk kompetanse. Til opplæring av vaksne etter opplæringslova kapittel 4A kan det også tilsetjast personar utan formell pedagogisk kompetanse etter første ledd. Føresetnaden er at vedkommande har vesentleg erfaring med opplæring av vaksne og er eigna til undervisning av vaksne. NKVS

Aktuelle paragrafer som ikke står i kap 4a Kapittel 10. Personalet i skolen m.m. § Kompetansekrav for undervisningspersonell Tariffavtalar om lønns- og arbeidsvilkår For stillingar som går inn under denne lova, blir lønns- og arbeidsvilkåra fastsette i tariffavtale. Kongen i statsråd fastset kven som skal forhandle med dei tenestemannsorganisasjonane som har rett til å forhandle om lønns- og arbeidsvilkår. Voksenopplæringsloven § 21 Lønns- arbeidsvilkår Styret fastsetter de ansattes lønns- arbeidsvilkår NKVS

Aktuelle paragrafer som ikke står i kap 4a 9-1. Leiing Kvar skole skal ha ei forsvarleg fagleg, pedagogisk og administrativ leiing. Opplæringa i skolen skal leiast av rektorar. Rektorane skal halde seg fortrulege med den daglege verksemda i skolane og arbeide for å vidareutvikle verksemda. Den som skal tilsetjast som rektor, må ha pedagogisk kompetanse og nødvendige leiareigenskapar. Rektorar kan tilsetjast på åremål. Departementet kan etter søknad gjere unntak frå reglane i andre ledd og gi høve til andre måtar å organisere leiinga på. (Det er relativt vanlig at vo-senter har egen rektor) NKVS

Aktuelle paragrafer som ikke står i kap 4a § 8-2. Organisering av elevane i klassar eller basisgrupper I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør. Klassane, basisgruppene og gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg. Klassen eller basisgruppa skal ha ein eller fleire lærarar (kontaktlærarar) som har særleg ansvar for dei praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjeremåla som gjeld klassen eller basisgruppa og dei elevane som er der, mellom anna kontakten med heimen NKVS

Voksenopplæring etter introduksjonslov Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven). Utdypes i rundskriv H-20/05 NKVS

Introduksjonslov - Formål § 1. Lovens formål Formålet med denne loven er å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet, og deres økonomiske selvstendighet NKVS

Hva regulerer introduksjonsloven Hvem som har rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap Kommunens ansvar for å legge til rette for disse aktivitetene Undervisning i omfang Kompetansekrav NKVS

§ 17. Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring i norsk og samfunnskunnskap i til sammen 600 timer gjelder for utlending mellom 16 og 55 år som har fått a) oppholdstillatelse etter utlendingsloven som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, eller b) kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon etter utlendingsloven § 34. Bare plikt: Arbeidsinnvandrere utenfor EFTA/EØS NKVS

omfang Introduksjonsprogrammet skal være helårlig og på full tid Fra : 550 timer norsk, 50 timer samfunnskunnskap Kommunene skal tilby ytterligere norskopplæring ved behov, inntil 3000 timer. Plikten gjelder i 5 år For å få statsborgerskap: må ha gjennomført. Ingen krav til å stå. § 8. Kravet om gjennomført norskopplæring For søkere mellom 18 og 55 år er det et krav å ha gjennomført 300 timer godkjent norskopplæring eller dokumentere tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller samisk. For søkere mellom 18 og 55 år som er omfattet av plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven, er det et krav at de må ha oppfylt sin plikt etter loven. Søknadstidspunktet er avgjørende for om 18-årsgrensen etter første og annet punktum er oppfylt. NKVS

H-20/ Kompetansekrav for den som skal undervise Annet ledd i § 19 fastsetter krav til kompetanse for den som skal undervise i norsk og samfunnskunnskap. Som hovedregel skal den som skal undervise, ha godkjent lærerutdanning. Det er å foretrekke at den som skal undervise etter Læreplan i norsk og samfunnskunnskap, i tillegg har norsk som andrespråk eller relevant migrasjonspedagogisk kompetanse. Den som skal undervise analfabeter, bør også ha kompetanse i lese- og skriveopplæring § 19 Den som skal undervise i norsk og samfunnskunnskap skal som hovedregel ha faglig og pedagogisk kompetanse NKVS

Voksenopplæringa organisert på grunnskolenivå ( ca 200 har svart) Voksenopplæringen på gr.skolenivå driver kommunalt (161) Bare 4 over 200 melder om privat Rundt 1/3 av kommunene samarbeider, interkommunalt eller ved kjøp av tjenster fra andre kommuner NKVS