Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 MER OM SÆRSKILT SPRÅKOPPLÆRING I GRUNNSKOLEN, VIDEREGÅENDE OPPLÆRING OG VOKSENOPPLÆRINGEN
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018 Ved Jannicke Haaland Haarr seniorrådgjevar, Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga

2 Disposisjon Litt om klagesaker og tilsyn
Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar jf. Opplæringslova § 2-8 Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar jf. Opplæringslova § 3-12 Rett til grunnskoleopplæring for vaksne jf. opplæringslova §§ 4A-1 Rett til vidaregåande opplæring for vaksne jf. § 4A-3 Saksbehandlingsregler Kilder

3 Opplæringsloven § 13-10 Kommunen skal ha et forsvarlig system!

4 LITT OM KLAGESAKER OG TILSYN
Få klagesaker Tilsyn Fylkesmannen har gjennomført Felles nasjonalt tilsyn (FNT) fra 2018

5 Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar, jf Opplæringslova § 2-8
Mye likt retten etter opplæringsloven § 3-12 videregående opplæring Plassere § 2-8 i en rettslig sammenheng § 2-8 og formål Særskilt språkopplæring: individuelle rettigheter!

6 Vilkår for rett etter § 2-8 + Hva får man rett til?
Særskilt norskopplæring: Vilkår for rett: ”Elevar i grunnskulen” ”med anna morsmål enn norsk og samisk” ”til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen” ”Innhold”: For elevar med rett til særskild norskopplæring er det gjeve eit unntak frå dei vanlege reglane om innhaldet i undervisninga i forskrift til opplæringslova. I § 1-1 bokstav e står det at ”Elevar som har rett til særskild norskopplæring etter opplæringslova § 2-8, skal få opplæring etter tilpassing til læreplanen i norsk eller opplæring etter læreplanen i grunnleggjande norsk for språklege minoritetar”

7 Organisering: Særskild norskopplæring skal tilbydast ved den skulen der eleven går til vanleg (Retten til nærskole § 8-1) Særskilt norskopplæring kan gis i annen gruppe enn klassen/ basisgruppa eller ved eneundervisning.

8 Morsmålsopplæring og/ eller tospråklig fagopplæring
Vilkår for rett: ”slike elevar”: altså: elever med rett til særskilt norskopplæring Det må videre være «nødvendig» med slik opplæring, jf. § 2-8 første ledd andre punktum Dessuten må morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring kunne givast av eigna undervisningspersonale. Dette vilkåret følger av § 2-8 tredje ledd som har reglar om kva som skal skje når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ”ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale”

9 Organisering av morsmålsopplæringa: ”Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved”, jf § 2-8 annet ledd Innhold, morsmålsopplæring: Eleven skal få opplæring etter læreplan i morsmål for språklige minoriteter Organisering av tospråklig fagopplæring: Tospråklig fagopplæring skal tilbys ved den skolen der eleven går til vanlig

10 ”anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane”
Hvis morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ”ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale” så kan eleven likevel ha rett til ”anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane”. Kommunen har da plikt til å ”så langt mogleg leggje til rette for” anna opplæring

11 Særskild innføringstilbod for nykomne elevar
”Vilkår”: Kommunen må ha valgt å organisere eit særskild opplæringstilbod for nykomne elevar Eleven må vera nykomen Vedtak om slik opplæring i særskild organisert tilbod kan berre gjerast «dersom dette er rekna for å vere til beste for eleven» Opplæring i særskilt organisert tilbod kan vara inntil to år Elev eller foresatte må ha samtykket

12 Organisering: Særskild opplæringstilbod kan organiserast i «eigne grupper, klassar eller skolar» Det særskilde opplæringstilbodet kan gjelde «heile eller delar av opplæringa», jf § 2-8 femte ledd andre punktum Innhold: Opplæring skal som hovudregel følgje Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Som del av eit innføringstilbod kan det likevel gjerast «avvik frå læreplanverket i den utstrekning dette er nødvendig for å vareta eleven sitt behov», jf § 2-8 femte ledd sjette punktum. Det er då mogleg å avvike frå fag- og timefordelinga og frå kompetansemåla i læreplanar for fag

13 Opphør av rett Retten til særskild språkopplæring opp høyrer når kartlegging viser at vilkåra for retten ikkje lenger er oppfylte.

14 Minstekrav og rettslige rammer

15 Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar, jf Opplæringslova § 3-12
Tilleggspoeng: Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid Dagsnytt 18, 23. oktober 2017: Problemstillinger knyttet til særskilt språkopplæring og språkproblematikk Mediasak: Hjemmel for egne klasser for minoritetsspråklige? Les på Udir.no: tolkingsbrev: Innføringstilbud- svar på spørsmål

16 Rett til grunnskoleopplæring for vaksne, jf opplæringslova § 4A-1
Retten til særskilt språkopplæring kan følgje av selve retten til grunnskoleopplæring for vaksne

17 Vilkår for rett til grunnskolopplæring for voksne er:
Søkeren må være «over opplæringspliktig alder», jf. opplæringslova § 4A-1 første ledd første punktum Han/ ho må som hovedregel «ikkje ha rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1», jf. opplæringslova § 4A-1 første ledd første punktum. Unntak: ny § 4A-1 annet ledd: «Kommunar og fylkeskommunar kan òg tilby grunnskoleopplæring etter første ledd til dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1, men som har behov for meir grunnskoleopplæring for å kunne fullføre vidaregåande opplæring.» Den vaksne må ha behov for grunnskuleopplæring, jf. «treng»

18 § 4A-1 4 ledd: «Det er eit vilkår for rett til grunnskoleopplæring at søkjaren har lovleg opphald i landet. Dei som er over opplæringspliktig alder, og som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, har likevel berre rett til grunnskoleopplæring etter denne paragrafen når dei er under 18 år og det er sannsynleg at dei skal vere i Noreg i meir enn tre månader. Dei som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, og som fyller 18 år i løpet av eit skoleår, har rett til å fullføre påbegynt skoleår. For dei som får avslag på søknaden om opphaldsløyve, gjeld retten til grunnskoleopplæring etter denne paragrafen fram til dato for endeleg vedtak.» Det må føreligge ein søknad frå den vaksne

19 Hvis oppfyller vilkår for rett til grunnskoleopplæring for voksne: virkning inkludert særskilt språkopplæring: kommer tilbake til det under saksbehandlingsregler

20 Rett til vidaregåande opplæring for vaksne jf. § 4A-3
Dersom den voksne oppfyller vilkårene for rett til videregående opplæring for voksne vil språklig tilrettelegging være noe som kan inngå i opplæringstilbudet

21 Vilkår for rett til videregående opplæring for voksne:
”…vaksne frå og med det året dei fyller 25 år.” men særregel i § 3-1 tiende ledd ”…fullført grunnskolen eller tilsvarande…”, ”… ikkje har fullført vidaregåande opplæring» men særregel: «Dei som har fullført vidaregåande opplæring i eit anna land, men som ikkje får godkjent opplæringa som studiekompetanse eller yrkeskompetanse i Noreg, har òg rett til vidaregåande opplæring for vaksne,» § 4A-3 åttende ledd: Det er eit vilkår for rett til vidaregåande opplæring at søkjaren har lovleg opphald i landet. Vaksne som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, har likevel ikkje rett til opplæring etter denne paragrafen. for at retten til videregående opplæring skal aktiveres, må den voksne søke fylkeskommunen om videregående opplæring.

22 Gjentar: Dersom den voksne oppfyller vilkårene for rett til videregående opplæring for voksne vil språklig tilrettelegging være noe som kan inngå i opplæringstilbudet Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid kan være aktuell

23 RETTIGHET…?

24 RETTIGHET !

25 7. Saksbehandlingsregler
Fire faser: Før enkeltvedtak (Underretning om) enkeltvedtak Gjennomføring Opphør/ bortfall

26 Litt generelt om saksbehandlingsregler:
Hvilke avgjørelser er enkeltvedtak? Forberedelse av enkeltvedtak: Forvaltningsloven § 17 om forvaltningens plikt til å sørge for sakens opplysning Forvaltningsloven § 16 om forhåndsvarsel Underretning om vedtak: Selve vedtaket: konklusjonen Begrunnelsen: hvorfor slik konklusjon Informasjon om klagerett mv

27 Saksbehandlingsregler i forhold til særskilt språkopplæring spesielt
Før enkeltvedtak: Informasjon om retten Rutiner for å fange opp elever som kan ha rett ”Kommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring,” jf § 2-8 fjerde ledd første punktum Forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16 Samtykke

28 Underretning om enkeltvedtak:
Når må det fattes enkeltvedtak? Krav til innhold i underretning om vedtak om særskilt språkopplæring

29 Gjennomføring: Gjennomføring Kartlegging underveis

30 Saksbehandlingsregler i forhold til rett til grunnskoleopplæring for voksne spesielt
Før enkeltvedtak: Veiledningsplikt-men informasjonsplikt? Opplæringsloven § 4A-8: voksne med rett til grunnskoleopplæring har også rett til rådgivning for å kartlegge hvilket tilbud den voksne har behov for Forvaltningsloven § 11 a har regler om saksbehandlingstid og foreløpig svar. Der slås det fast at kommunen skal forberede og avgjøre saker «uten ugrunnet opphold». Også særlig poeng i forhold til grunnskoleopplæring for voksne: Søknader om grunnskoleopplæring for voksne må behandles fortløpende. Kommunen kan ikke oppstille søknadsfrister. Kommunen kan heller ikke samle opp søknader og gjennomføre et slags «inntak» en gang i året.

31 utredningsplikt når de forbereder enkeltvedtak, jf fvl § 17
utredningsplikt når de forbereder enkeltvedtak, jf fvl § 17. Forvaltningen skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes Hvilke spørsmål må vi i denne veilednings, utrednings, kartleggingsfasen for eksempel finne svar på for å kunne konkludere mht om Miriam har rett til grunnskoleopplæring for voksne?

32 Hvis Miriam etter dette oppfyller vilkårene for rett til grunnskoleopplæring for voksne må kommunen også finne svar på spørsmål av betydning for innholdet i opplæringstilbudet. Om innhaldet i opplæringa står det i opplæringslova § 4A-1 første ledd andre punktum: «Retten til opplæring omfattar til vanleg dei faga ein treng for å få vitnemål for fullført grunnskoleopplæring for vaksne.» De fagene man trenger for å få slikt vitnemål er norsk, engelsk og matematikk samt to av fagene matematikk muntlig, naturfag, samfunnsfag og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), jf. forskrifta § 4-33. Den vaksne må ikkje sikte mot vitnemål. Opplæringstilbudet til den vaksne kan være i maksimalt alle vitnemålsfagene, noen av vitnemålsfagene, deler av et eller flere fag eller opplæring i en eller flere av de grunnleggende ferdighetene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

33 Opplæringstilbudet til Miriam må tilpasses individuelt.
Oppll § 4A-1 første ledd tredje punktum: ”Opplæringa skal tilpassast behovet til den enkelte”. Minner også om at Oppll § 4A-12 viser til § 1-3 om at opplæringen også skal ”tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte…”

34 Innebærer: Opplæringstilbudet må tilpasses på grunnlag av realkompetansen til den voksne. Må kartlegge den voksnes behov og realkompetanse. Realkompetansevurdering må gjøres. Opplæringen må tilpasses den voksnes livssituasjon: Kommunen må da bl.a. finne ut om det er behov for samordning med introduksjonsprogram etter introduksjonsloven Opplæringen må også tilpasses den voksnes eventuelle særlige behov. Kommunen må da bla finne ut om Miriam har rett til særskilt språkopplæring. (herunder morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring) Den må finne ut hvilke ferdigheter hun har i norsk. Voksne med annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt språkopplæring dersom dette er nødvendig for at den voksne skal kunne få forsvarlig opplæring. Retten til særskilt språkopplæring vil gjelde til den voksne har tilstrekkelige ferdigheter til å følge den ordinære grunnskoleopplæringen for voksne.

35 Vedtaksfasen: Vedtak om bla rett til grunnskoleopplæring for voksne – både ved avslag og tildeling Selve vedtaket (konklusjonen): Må ta stilling til om Miriam har rett – dersom hun har det: må også ta stilling til: Hva slags opplæring hun skal få: Vedtaket må da si noe om: Innholdet i opplæringen, bl.a: hvilke fag og nivåplassering i de ulike fagene Eventuell rett til særskilt språkopplæring. Hvilken læreplan skal i såfall benyttes i norsk: den ordinære eller norsk for minoritetsspråklige? Organisering av opplæringen– opplæringssted, tidspunkt for opplæringen m.v. Omfanget av opplæringen – lengden på opplæringen, antall timer i uken m.v.

36 Gjennomføring: Skal gjennomføres iht vedtaket Tilbudet skal gis innen rimelig tid (Udir 3/2012) Bortfall av rett: Vilkår ikke lenger oppfylte

37 Kilder Lovdata: Barnekonvensjonen, Forvaltningsloven, opplæringsloven med forskrift, barnelov, vergemålslov  Udir.no/regelverk Bl.a: Veileder og eksempelsamling: Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever Rundskriv Udir : Voksnes rett til grunnskoleopplæring etter opplæringsloven kapittel 4A Rundskriv: Udir : Voksnes rett til videregående opplæring Tolkningsuttalelser Fylkesmannen.no-kan abonnere på nyheter! Litteratur: Geir Helgeland: Opplæringslova med kommentarer Gode bøker om forvaltningsrett

38 Bare Egil: Sangen om særskilt språkopplæring 
Tusen takk for meg !


Laste ned ppt "Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google