1 Du Sensor. Tips til eksamen i norsk. Marita Aksnes og Åsmund Ådnøy, mai 2015. Orden. Flyt. Relevans.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
CV Curriculum Vitae.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
10 regler for å skrive for web
Signatur 3.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Resonnerende tekst.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Artikkel.
Matematikk i skole og hjem
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Sitering, referering og plagiering
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

1 Du Sensor

Tips til eksamen i norsk. Marita Aksnes og Åsmund Ådnøy, mai Orden. Flyt. Relevans.

«God tekst er som et vindu» «Good prose is like a windowpane.» (George Orwell ( ), i «Why I write») 2

Min tolkning av Orwell:  Tekster skal være klare og frie for rusk, ellers kan de ikke vise oss noe som helst. 4

1. Vis at du har kontroll  Unngå enkle feil:  Stor og liten forbokstav. Det heter ikke facebook, arbeiderpartiet, grunnloven eller stortinget. Det heter heller ikke September, Fransk, Onsdag, Kong Harald eller Dollar på norsk.  Unngå ord delings feil (særskriving). Er du i tvil, skriv ordet i ett. Det heter høstferie, problembarn, nasjonalromantikk og bussjåfør på norsk.  Ha kontroll på og/å, ifølge/i følge, et/ett, sin/hans, å være.  Ikke referer til kjente personer bare ved deres fornavn: «Lars sin mest kjente bok er Halvbroren….» 5

Vis at du har kontroll  Avsnitt er det viktigste skilletegnet i en tekst:  Velg én måte å sette avsnitt på, ikke flere: Enten med en tom linje for å markere avsnitt. Eller med ett linjeskift og deretter innrykk.  Markerer du avsnitt på mange ulike måter, forteller du sensor at du ikke har oversikt over innholdsmomentene dine. Da synes ikke sensor at du holder godt tak i hånden hennes. 6

2. Skap flyt i teksten. Sett punktum. Dropp de muntlige småordene.  Kan du si det samme med færre ord, så gjør det.  Norskeksamen er IKKE et norgesmesterskap i kunsten å lage lange setninger!  De fleste tekster har godt av flere punktum.  Korte setninger slår hardere. Hva sier du når du er sint? 7

Sjekk selv: Er språket ditt for tungt?  Lesbarhetsindeks sier noe om hvor tunglest en tekst er:  < 30: Veldig lettlest, som barnebøker 40–50: Middels vanskelig, som vanlig 50-60: Vanskelig  > 60: Veldig tunglest byråkratspråk.  Sjekk dine egne tekster på Har du en score over 50, bør du sette mer punktum. 8

Kan det skrives kortere?  (om graffiti og gatekunst):  «Byrådet vil nå etter valget komme med et forslag i bystyret om at det skal innføres en total nulltoleranse overfor graffiti i Oslo.» 9

Kan det skrives kortere?  (om hvorfor jenter gjør det bedre på skolen enn gutter):  «Bare så sent som på begynnelsen av 80-tallet var det meldt av i aviser om at guttene var det sterke kjønn når det kom til skolesammenheng, men bare utover 80-tallet og opp mot år 2000 har resultatene i norsk skole hatt en stor forandring.» 10

Flyt: Variér lengden på setningene. “Sommeren har vært lang, og den er ennå ikke over (10 ord). Den 26. juni ble jeg ferdig med første del av romanen, og siden da, i over en måned, har vi hatt Vanja og Heidi hjemme fra barnehagen, med alt hva det innebærer av intensivert hverdag (35 ord). Jeg har aldri forstått poenget med ferie, aldri hatt trang til det, alltid bare hatt lyst til å jobbe mer (20 ord). Men må jeg, så må jeg. (6 ord)” Karl Ove Knausgård, Min kamp 2 (2009) 11

 «En usedvanlig trivelig stund (4 ord). Festkledde i bunad og nyrenset dress står vi ute på terrassen og priser blomsterprakt, bjørkeløv, flagg – og oss selv (19 ord). Velvære (1 ord). Øyeblikket da du kjenner takknemlighet og glede over å være sammen med folk du er glad i (17 ord). Idyllen varer i anslagsvis tyve sekunder (6 ord). Da skjer det igjen: Smarttelefoner hentes resolutt opp av lommer og vesker, vi enser knapt hverandre før vi endelig er rigget til en overall-selfie (25 ord).»  (Torstein Hvattum, Aftenposten 19. mai 2015) 12

 «Vi trodde vi var selveiere, at pengene vi overførte til Amazon og Apple ga oss en vare som var vår, som vi kunne disponere etter eget forgodtbefinnende, slik vi kan med bøkene vi kjøpte på Libris og platene vi tok med hjem fra for lengst nedlagte platebutikker (47 ord). Slik er det ikke (4 ord). Vi er digitale leilendinger som aller nådigst får lov til å bruke andres litteratur, musikk, spill, filmer og serier (19 ord). Det står i kontrakten du aksepterte da du opprettet kontoen, og som du igjen aksepterte da du oppdaterte operativsystemet, og nok en gang aksepterte da det kom beskjed om at betingelsene var endret (33 ord). For du leste den vel – hver gang? (7 ord)»  Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad januar Mer flyt:

Flyt: Innledning og avslutning.  Prøv å skrive en innledning som sier mer enn bare hvilken oppgave du har valgt. Da får du sensor på kroken.  Ydmykhet er bra. Men ikke oppsummer med bla-bla-formuleringer som «dette spørsmålet er opp til hver enkelt å avgjøre» i en drøftingsoppgave. 14

Flyt: Sirkelkomposisjon  Still et retorisk spørsmål i innledningen, svar i avslutningen:  Innledning: Hvor var du da guttegjengen din døde? (…) Uken var en sammenhengende fest og nachspielet tilhørte han med fungerende cd-spiller og en halv flaske Havana Club.  Avslutning: En eller annen gang vil jeg ønske å dra på nachspiel igjen. Da krysser jeg fingrene for at jeg fortsatt kjenner en fyr som har en halv flaske Havana Club å avse.  (Jon Niklas Rønning, VG Helg april 2015) 15

Oppsummert:  Unngå dumme skrivefeil.  Lag tydelige avsnitt.  Ikke gå deg vill i lange setninger. Sett punktum.  Varierende setningslengde = flyt.  Fang leseren i begynnelsen.  Ikke avslutt med selvfølgeligheter. 16

Kunsten å svare på oppgaven 17

Still forberedt!  Rydd i dokumenter på PC-en og lag en eksamensmappe.  Les gjennom tekster du har skrevet i løpet av skoleåret. Noter råd fra læreren.  Skaff deg oversikt over pensum. Repeter viktige perioder, sentrale sjangre og faglige begrep.  Ha klart for deg hva som er dine typiske feil. Vær obs på disse når du skriver.  Sjekk at PCen er i orden og husk laderen…

Test: Plasser disse periodene i riktig rekkefølge  Modernismen  Romantikken  Naturalismen  Nasjonalromantikken  Barokken  Realismen  Nyromantikken  Opplysningstiden  Nyrealisme/etisk realisme  Postmodernismen  Middelalderen 19

Hvordan ser eksamen ut?  Kortsvar: Sammenhengende, men kort og presist.  Langsvar: Lengre, sammenhengende tekst med struktur og sammenheng. Du skal vise tekstforståelse og skrivekompetanse. NB! Det er obligatorisk å svare på kortsvar + én av langsvarsoppgavene. 20

Kortsvar  Presenter kort teksten du skal skrive om kort.  Vær poengtert. Skriv presist.  Svar på det oppgaven spør om, verken mer eller mindre. 21

Langsvar  Les oppgaven.  Les vedleggene godt.  Lag en disposisjon: Hva er det jeg skal gjøre?  Svar på oppgaven. 22

Eksempel: 2014-eksamen  «De vedlagte tekstene i oppgavesettet uttrykker samfunnsengasjement på ulike måter. Velg minst tre av tekstene, og gjør greie for hvordan engasjementet kommer til uttrykk. Reflekter over hvilken betydning du mener slike tekster kan ha.» 23

Forstår du disse begrepene?  Presentere  Gjør greie for  Informere  Sammenligne  Analysere  Forklare  Tolke  Argumentere  Drøfte 24

Eksempel: 2014-eksamen  «Tolk og sammenlign «For trykkefriheten» og «Lagnad sa vi». Vurder om disse tekstene er aktuelle i dag.» 25

Informative, argumenterende og resonnerende tekster  Informere: presentere, forklare eller gjøre rede for et faglig emne  Argumentere: grunngi og forsvare synspunkter og meninger  Resonnere: drøfte ulike sider ved en sak for å kunne ta stilling til, eller reflektere over et emne eller en problemstilling 26

Vær kreativ, men svar på oppgaven!  Kreative tekster er ikke bundet av sjangerkrav. Skriv i en sjanger likevel. Da gjør du det lettere for deg selv.  Ikke bli så kreativ at du glemmer å svare på oppgaven! Eller glemmer å bruke tekstvedleggene. 27

Kildebruk  Det er ikke et krav at du bruker kilder.  Hvis du bruker kilder, må kildene oppgis:  Referanse i hovedteksten eller som fotnoter underveis.  Litteraturliste til slutt. 28

 Ukritisk kildebruk vil trekke ned:  Avskrift fra læreboka uten at læreboka oppgis som kilde.  Klipp og lim fra en tekst uten at den oppgis som kilde. NB! Du trenger ikke oppgi kilder hvis det er allmenn kunnskap, for eksempel at Norge fikk grunnlov i 1814, at Erna Solberg er statsminister osv. 29

Kilder Utdanningsdirektoratet 2015: Eksamensveiledning – om vurdering av eksamenssvar. 30

Oppsummert: 1. Orden: Unngå enkle språkfeil. Mye feil = lav troverdighet. Lag skikkelige avsnitt for å skille elementer. 2. Flyt: Sett punktum. Varier setningslengden. Kutt småpraten. Ikke drep sensor med graut. Jobb med innledning og avslutning av langsvaret ditt. 3. Relevans: Ingenting slår gode forberedelser. Sørg for å ha med deg kilder og utstyr du trenger på dagen. Vær gjerne kreativ i teksten din, men svar på oppgaven.

32 Du Sensor