Seminar for oppgaveskrivende

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Kunsten og skrive Del I Introduksjon
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Dag Wiese Schartum, AFIN
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Lokal arbeidstidsavtale
Seminar for oppgaveskrivende
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Å skrive masteroppgave
Kapittel 2- Juridisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Seminar for oppgaveskrivende
Dag Wiese Schartum, AFIN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Seminar for oppgaveskrivende Lasse Simonsen

1 Innledning

http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR5030/#teachi

Undervisning: Seminar Forelesning 2. juni/5. jan Hvordan skrive en god masteroppgave Forelesning 18. august/6. jan Kildesøk og kildebruk 19, 20 og 27. august/ 6, 7, 13 og 14 jan Kurs i emnesøk Påbygging Straffeprosess Menneskerettigheter EU/EØS-rett 25. august – 2. september/ 26. jan - 6. februar Kurs i tekstbehandling Lasse Simonsen

Viktige dokumenter: Masteroppgave Reglement Kilde- henvisninger (informasjonshefte) Reglement Kilde- henvisninger Maldokument Elektronisk innlevering Veilednings- skjema Lasse Simonsen

Innleveringsfrister: 30 sp Vårsemesteret – 25. april Høstsemesteret – 25. november 60 sp Vårsemesteret – 10. april Høstsemesteret – 10. november Lasse Simonsen

2 Emnet

(de spesielle delen må settes inn i en overordnet sammenheng) Generell og spesiell del: Generell del (de spesielle delen må settes inn i en overordnet sammenheng) Spesiell del Lasse Simonsen

Arbeidstittel: «Det nytter ikke å gå fort hvis man ikke vet hvor man skal.» Lasse Simonsen

Krav til indre sammenheng: Tittel Avhandling Lasse Simonsen

3 Den innledende fasen

Begynn å skrive så fort som mulig! (Ung student) Tiden er knapp Resonnementene blir eksakte og håndgripelige Veiledningen kan bli effektiv Lasse Simonsen

Avhandlingstyper: Avhandling § 5 Individuell oppgave § 6 Gruppe- Maks to personer Kollektivt arbeid Redegjøre for sitt bidrag Lasse Simonsen

4 Framstillingen

4.1 Formelle krav

Ordgrensene: Bruk av elektronisk mal 30 studiepoeng 60 studiepoeng Ca 15 000 ord Maks 18 000 ord Maks 40 000 ord Oppgaver som overstiger maksimalgrensen, blir ikke sensurert! Lasse Simonsen

4.2 Inndelingen av stoffet - overskriftene

: Innledning Rettskildene Framstillingen Oppsummering Kort presentasjon Avgrensning Begrepsavklaring Det videre opplegget Innledning Rettskildene Framstillingen (80-90%) Oppsummering Lasse Simonsen

4.3 Innholdsmessig sammenheng

: Det skal være sammenheng mellom de ulike elementene i avhandlingen Eksempel: Mangel Ugyldighet Heving Lasse Simonsen

: Unngå at enkelte drøftelser blir hengende i løse luften! Lasse Simonsen

4.4 Tekstens ulike elementer

: (1) Overskrift (2) Hovedtekst (3) Avsnitt (4) Petit (5) Fotnoter Lasse Simonsen

Obligasjonsrett, 2 utg, Oslo 2011 Formalnoter kontra realnoter (unoter): Viggo Hagstrøm Obligasjonsrett, 2 utg, Oslo 2011 Side 532 og 533 Note 197 «Ot.prp. Nr. 80 (198687) s. 93.» Note 194: «Offentligrettslige regler innebærer at tingens fysiske tilstand er ulovlig uavhengig av den planlagte bruken. For …» Lasse Simonsen

5 Språket

Bombastiske påstander: Arbeidsspråket: Enkelt, men tilstrekkelig presist Det ferdige produkt: Bruk et nøkternt språk som harmonerer med kunnskapsnivået Nyanser språket Bombastiske påstander: Det er klart, åpenbart, utvilsomt, innlysende, selvfølgelig, opplagt, soleklart, osv. Lasse Simonsen

6 Drøftelsene

6.1 Innledning

Reglement for masteroppgaver i rettsvitenskap § 2 Læringsmål Målsettingen med det selvstendige arbeidet er å sikre det faglige nivået i høyere grads utdanning. Arbeidet med masteroppgaven skal lære studenten å skrive en selvstendig fremstilling av et juridisk eller delvis juridisk tema innenfor en passende ramme i omfang og tid. Masteroppgaven skal være skrevet for jurister uten spesiell kjennskap til vedkommende fagområde, og skal være vel dokumentert, ved at studenten har gjort seg kjent med og anvender de alminnelige reglene om kildehenvisninger og litteraturliste. Det legges vekt på evne til å formulere klare problemstillinger og å gjennomføre relevante drøftinger og resonnementer. Det er ikke nødvendig at masteroppgaven tilfører fagområdet ny faglig kunnskap.

6.2 Oppbygningen av resonnementer

Problemformuleringen: Klar og presis problemstilling Lasse Simonsen, Prekontraktuelt ansvar, Oslo 1997, side 5: «Spørsmålet som reises i avhandlingen, er om skuffede forventninger i den prekontraktuelle fasen nyter et erstatningsrettslig vern.» Lasse Simonsen

Rettskildebasert argumentasjon: Norges Høyesterett Høyesterett bruker typisk en rettskildebasert argumentasjon i sine dommer: Lasse Simonsen

Eksempel – Rt-2013-865 Rustskadedommen (HR-2013-1261-A): Saken gjelder krav til reklamasjon etter mislykket utbedring av mangel og foreldelse av utbedringskravet Lovens ordlyd (ordlydsfortolkning) De tyngste rettskildene først! Forarbeider (aktuelle lov og andre lover) Dommer (ikke aktuelt i saken) Rettslitteratur Reelle hensyn (noe spredt) Lasse Simonsen

(lov, avtale, alm prinsipp) Avveininger: «Vesentlig mislighold» Skjønnstema (lov, avtale, alm prinsipp) For Mot 1 2 3 4 5 Sammenfatning Pek på avgjørende momenter Presiser momentets relevans Hvilken retning trekker momentet Med hvilken vekt Lasse Simonsen

6.3 Respekt for rettskildene

Ikke bli for frirettslig: Jeg finner det høyst urimelig at …. Lasse Simonsen

Ikke strekk rettskildene: Dom Lasse Simonsen

Forfattere av juridisk teori: Lasse Simonsen

6.4 Faren for ensidighet

Vis balanse i drøftelsene: Lasse Simonsen

7 Refererende deler av avhandlingen

7.1 Referatteknikken

: Referanser Sitater Figurer og bilder Pedagogiske hjelpemidler Lasse Simonsen

Henvisninger: http://www.ub.uio.no/skrive-referere/ Bøker Artikler Lover Dommer Osv Lasse Simonsen

Sitater: Sitater Direkte sitater Indirekte sitater Skal stå i «sitattegn» Gjengis ordrett, også med feil Optisk gjengivelse Skal angis med kildehenvisning og stå i litteraturlisten Hvis ikke kildehenvisning, glidende overgang mot fusk!! Lasse Simonsen

7.2 Omfanget

Egne drøftelser må ikke drukne i refererende deler i avhandlingen: Selvstendig drøftelse (målet) Gjengivelser av andre kilder (midlet) Lasse Simonsen

7.3 Autoritative kilder – og andre kilder

: «Rettskilder» Argumenter Formalkilder Ingen formell kildetilknytning (reelle hensyn) Ingen formell kildetilknytning Kan kombineres med kilder Argumentets relevans og vekt Autoritative Andre Lov Forarbeider Høyesterett, EMD, EU/EØS-D Underrettsdommer Teori Nemndspraksis Osv Hvordan benytte disse: Illustrerende. Levende materiale Derivative Svake rettskilder Lasse Simonsen

er nødvendige for resultatet Obiteruttalelser – Rt1998-656 Ullerudåsen borettslag (direktekrav): «Jeg er etter dette kommet til at borettslaget må ha adgang til å fremsette sitt erstatningskrav direkte overfor Veidekke.» Avgjørelse (decidendi) Alternative begrunnelser Domspremisser (ratio) Obiter (foreldelse) «…legger jeg avgjørende vekt på den særlige stilling som Veidekke hadde …» Uttalelser som ikke er nødvendige for resultatet Side 662: «For avgjørelsen i vår sak er det … ikke nødvendig å ta standpunkt til spørsmålet om det eksisterer en mer generell adgang … Jeg tilføyer at det ved et eventuelt bekreftende svar på dette spørsmål vil være behov for en nærmere begrensning…». Lasse Simonsen

8 Veiledningen

: Praktiske forhold Opplegget Reglement § 4 Veiledning Finne veileder Veiledningsskjema Veiledningstimer. 15 timer Eksterne veiledere Skifte av veileder Praktiske forhold Opplegget I P M1 M2 M3 Innledende møte Veiledningen Møteplan Lasse Simonsen

Sensur - karaktermål: Veileder er ikke lenger en av sensorene S1 V S2 Legger fram innstilling først V Forslag S kan i særlige tilfelle kontakte V S2 Én ekstern, én intern To eksterne Lasse Simonsen

Statestikk: Lasse Simonsen