Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Maja Michelsen Norsk november 2010
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
Læreplanen Historie Vg2.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Strategier og kompetanse
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Tverrfaglige prosjekt
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Sammensatte tekster ?.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Samfunnsfag.
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tverrfaglige tema.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap 2008-09 Høgskolen i Vestfold

Mediedidaktikk Didaktikk: Refleksjoner om læringens * mål og innhold * gjennomføring og evaluering Noen faktorer som virker inn på didaktikken: * Læreplanverket - de fagspesifikke læreplanene: http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103 - den generelle læreplanen: http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=533 - læringsplakaten: http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2112 * Materielle rammebetingelser tilgang til utstyr og ulike læringsressurser * Sosiale faktorer elevgruppen og dens sammensetning og forutsetninger * Våre kunnskaper og erfaringer om læringsprosesser

Fra læreplanen til Mediekunnskap (60 stp, HiVe): Studentene skal: Tilegne seg et teoretisk og praktisk innsikt for å forstå den rolle mediene spiller i samfunnet og i  enkeltmenneskets liv. Tilegne seg innsikt i medias rolle i lærings- og sosialiseringsprosesser Tilegne seg innsikt i hvordan media fungerer som kulturformidler og kulturskaper Gi et kritisk analytisk perspektiv på massemediene ved å øve opp evnen til kritisk vurdering av medienes form, innhold og funksjon. Tilegne seg grunnleggende praktisk kunnskap i å lage egne medieprodukt. Tilegne seg innsikt i hvordan man kan legge til rette for mediedidaktisk arbeid i og utenfor skolen

Mediefagets plass i skolen Grunnskolen: Mediekunnskap ikke noe eget fag mediefaglige emner inngår i andre fag, særlig norsk og samfunnsfag Videregående skole: Medie- og informasjonskunnskap - eget programfag innenfor studiespesialiserende utdanningsprogram (”allmennfag”) Medier og kommunikasjon - et yrkesfaglig utdanningsprogram Mediefaglige emner inngår i andre fag, som norsk og samfunnsfag, markedsføring, IKT, kultur- og kommunikasjon, formgivningsfag/design m.m.

Hva skal elevene lære om medier ? Læreplanen i norsk (gjennomgående fag for hele grunnopplæringen; gr.skole og vid.g.): http://www.utdanningsdirektoratet.no/ templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid= 114245&visning=5 Sammensatte tekster et eget hovedområde ”Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster.”

Etter 2. årstrinn: Etter 4.årstrinn: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier Etter 4.årstrinn: lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster

Etter 7. årstrinn: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Etter 10. årstrinn: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster

Etter vg1: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster

Etter vg2: Etter vg3: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne analysere og vurdere ulike sjangere i tekster hentet fra TV, film og Internett bruke ulike medier for å tolke og presentere tekster fra ulike tider vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier Etter vg3: Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Konklusjon: Etterutdanningsbehov Norsklæreren bør ha studert medievitenskap/mediekunnskap! Etterutdanningsbehov Medielæreren kan være en ressurs for norskseksjonen (og andre fagseksjoner) - samarbeid på tvers av fag

Læreplanen i samfunnsfag http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=125640 Etter 7. årstrinn: forklare korleis informasjon frå massemedium og kommersiell påverknad kan verke inn på forbruksvanar Etter 10. årstrinn: gjere greie for eigne rettar og konsekvensar når ein arbeider på Internett og publiserer sitt eige materiale gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati

Etter vg1/vg2: definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet

Medie- og informasjonskunnskap Valgfritt programfag innenfor programområdet samfunnsfag og økonomi, på studiespesialiserende Utdanningsprogram (”allmennfag”) Et fag bestående av emner fra medievitenskap, journalistikk og informasjonskunnskap: Hovedområder i læreplanen: medieutvikling uttrykksformer medier, individ og samfunn Læreplanen: http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=176656

Medier og kommunikasjon Eget utdanningsprogram som kan føre til fagbrev (to år på skole etterfulgt av to år som lærling) eller til studiekompetanse etter tre år Felles programfag: mediekommunikasjon mediedesign og medieuttrykk medieproduksjon Læreplanen: http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=163623 Eget utdanningsprogram som kan føre til fagbrev (to år på skole etterfulgt av to år som lærling) eller til studiekompetanse etter tre år Felles programfag: mediekommunikasjon mediedesign og medieuttrykk medieproduksjon Læreplanen: http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=163623

Utfordringer i medieundervisningen et fag i kontinuerlig utvikling - krevende å holde seg faglig og teknisk oppdatert krever tilgang til en del utstyr - gjelder spesielt utd.progr. medier og kommunikasjon som bør kunne gi elevene opplæring på bransjerelevant utstyr og programvare forutsetter håndterlige gruppestørrelser - vanskelig å gjennomføre produksjonsarbeid med 30 elever (utstyrstilgang og pedagogisk organisering)

Muligheter i medieundervisningen mediefaget egner seg godt til å fremme basisferdighetene (evnen til å kunne lese, skrive, uttrykke seg muntlig, regne og bruke digitale verktøy) mediefaget byr på varierte arbeidsformer/pedagogiske metoder mediefaget åpner for å bruke elevene som ressurser i undervisningen mediefaget lever i tiden; stadig aktuelle temaer og problemstillinger fra medier og samfunnsdebatt som kan trekkes inn i undervisningen

Hva bør være det overordnede målet for medieundervisningen? Boka Mediedanning og mediepedagogikk (Vettenranta, Gyldendal Akedemisk 2007) inneholder interessante og relevante perspektiver og synspunkter Et hovedsyn i boka: Noen utdrag: * Mediekompetanse er ikke bare et middel til å utvikle redskapsorienterte tekniske ferdigheter. Den er en målrettet virksomhet som støtter de unges identitetsoppbygging og danning * Det grunnleggende spørsmålet bør være hvordan mediekulturen kan bidra til unge menneskers vekst som balanserte, sosialt ansvarlige og konstruktivt kritiske, handlende individer Ungdommer trenger medie- kompetanse som gir dem bedre innsikt i sosiale, økonomiske og historiske sammenhenger i medie- tekstene

et sosiokulturelt perspektiv: * Tre dimensjoner viktige i mediepedagogikken fra et sosiokulturelt perspektiv: - operasjonell kyndighet ( lese og skrive) - kulturell kompetanse ( forstå tekster) - kritisk dømmekraft ( forstå meningssystemer) * Undervisningen bør bli mer interaktiv og opplevelsesorientert, i form av dialogisk undervisning og læring:

* Ungdommer skal ikke bare kunne overleve i og tilpasse seg mediekulturen og samfunnet, men også kunne søke innflytelse over utviklingen gjennom for eksempel journalistikk og annet mediearbeid En annen relevant bok om mediepedagogikk: Skole og media. Kommunikasjon og pedagogikk (Gjelsten og Simones, Fagbokforlaget 2007) Et hovedsyn i boka: Medielæreren må utvide perspektivet til også å være en kommunikasjonspedagog som inspirerer barn og ungdom til å utnytte dagens medieteknologi til å skape gode, trygge og varige fellesskap Noen utdrag: * Barn og ungdommer har god praktisk kompetanse i bruk av ulike medier, men trenger veiledning i å bruke teknologien til mellommenneskelig kommunikasjon

utfordringen er ikke bare å lære elevene om medienes * Skolen og mediene opererer ut fra ulike ståsteder; utfordringen er ikke bare å lære elevene om medienes mekanismer, men også hvordan disse kan brukes konstruktivt

Pedagogiske ressurser Nettressurser: Fritt nettsted til bruk i undervisningen www.mediekunnskap.no Nettsted tilknyttet læreverket Mediemøter (Aschehoug) http://www.lokus.no/?marketplaceId=1000&languageId=1&siteNodeId=3028371 (krever tilgang) Internasjonalt prosjekt om ungdom og mediebruk: www.saftonline.no Landslaget for medieundervisning i skolen www.lmu.no Avis i skolen http://www.avisiskolen.no/nasjonalt/ Diverse lenker innenfor ulike mediefaglige emner http://www.lmu.no/url_list.asp?uid=34&CID=34 Filmstudieark fra Norsk Filminstitutt http://www.nfi.no/barnunge/filmstudieark/ Filmstudieark fra Film og Kino (for nyere filmer): http://www.filmweb.no/filmogkino/barnefilm/article93982.ece

Relevant faglitteratur for medielæreren: Diverse for norsk mediebransje: http://www.hoyskoleforlaget.no/ij_forlaget.html Om etiske utfordringer i mediesamfunnet, inkl. undervisningsopplegg: http://www.mamut.net/lmforlaget/medieetikkforalle.jpg Om mediepedagogikk: http://www.gnist.no/vare.php?ean=9788205371675 http://www.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-450-0315-4 Relevante tidsskrift: Tilt (mediepedagogisk tidsskrift utg. av Landslaget for medieundervisning i skolen) http://www.lmu.no/default.asp?uid=65&CID=65 Rushprint (bransjeblad for film) http://www.rushprint.no/ Journalisten (norske journalisters fagblad): www.journalisten.no Relevante læreverk for videregående skole: Mediemøter (Aschehoug):