Ledelse F2B ”Å lede med hjerte”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
22 tips for den faglitterære forfatteren
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Å lede med kaldt hode & varmt hjerte
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Lederutvikling og skreddersøm
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
LEDELSE.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Ulikheter og variasjoner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
HMS-modul 2 Onsdag
Ledelse.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse F2B ”Å lede med hjerte” 8 og 13 januar 2010 Line Melvold

Dagen i dag og onsdag 13 jan Teoretisk innføring av begrepet ledelse Sette dette inn i barnehagetenkning Kommunikasjon – relasjon – eq Hvordan gi klok kritikk Individuell jobbing Jobbing i grupper Praktiske øvelser

Dialog!!! Innspill!!! Spørsmål!!!

” Å lede er ikke det samme som å dominere, det er å beherske kunsten å overbevise folk slik at de arbeider for et felles mål” Daniel Goleman

Noen definisjoner (fra Gottvasli) Ledelse er ethvert forsøk på å påvirke atferden til et individ eller en gruppe. Ledelse er mellommenneskelig påvirkning, utøvet i en situasjon og rettet mot, gjennom kommunikasjonsprosessen, oppnåelse av ett eller spesifiserte mål.

Ledelse utøves når ett individ har innflytelse over en større eller mindre gruppe av underordnede. Lederens sentrale oppgaver er da å motivere til innsats og sørge for at arbeidet blir samordnet, organisert og utført på en slik måte at gruppen når de målene som er satt (Grønhaug, Hellesøy og Kaufmann)

En leder organiserer og gjennomfører arbeidet i en organisasjon gjennom å kommunisere med personalet. Gjennom forståelse for mellommenneskelige relasjoner, problemløsning, pedagogisk utvikling, løsning av administrative oppgaver og samspill påvirker og motiverer lederen personalgruppen. Hensikten med å organisere og gjennomføre arbeidet er å nå visse mål. (Skogen)

Kort oppsummert.. 1 hvilket felles mål jobber vi mot? 2 hvem skal jeg lede for å nå målet? 3 hva kreves det av meg som leder?

Søren Kierkegård ”Om jeg lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål, må jeg først møte dette menneske der det er, og begynne der. Den som ikke gjør det lurer seg selv når han tror at han kan hjelpe andre”

En liten øvelse for å understreke ledelse…..

Ditt møte med en leder Kan du gi en beskrivelse av et møte med en leder du mener er en god leder? Hva slags type lederstil vil du beskrive at lederen har? (adferdsmønster slik det oppfattes av andre) Hva er din ”skrekk” når du tenker på at du snart blir en pedagogisk leder?

Motivasjon defineres ofte som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening. Motiverte mennesker er mennesker som kommer i gang, viser engasjement og målrettethet, viser utholdenhet og ofte har positive tanker om et arbeid eller prosjekt.

Kommunikasjon (fra latin: communicare, «gjøre felles») har betydninger som «å melde, meddele, underrette om, stå i forbindelse med» og er en betegnelse på overføring eller utveksling av informasjon mellom personer. Mer presist: Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) og der mottaker(ne) får en viss forståelse av budskapet (Kaufmann & Kaufmann, 2003: 286). Når mennesker kommuniserer med hverandre, spiller også den ikke-verbale delen av kommunikasjonenen en avgjørende rolle. Både assosiasjoner, ideer, holdninger, følelser påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer (Jacobsen & Thorsvik, 2007: 251).

relasjon (av lat. relatio, til referre, føre tilbake), forbindelse; forhold. — relatere, stå i forb. med el. i et visst forhold til. — For å understreke relasjoner som et forhold som har en viss varighet over en tidsperiode, brukes til forskjell interaksjon som et annet begrep for å beskrive korte samspillsekvenser rundt et gitt innhold eller fokus (Bae)

Utfordringene er blant annet at Ledelse overføres ikke ved håndtrykk eller gjennom utnevnelser. Ledelse er et resultat av dine egne møter med omgivelsene, og de erfaringer du gjør deg underveis i livet. Enten du liker det eller ikke, så er ledelse knyttet til deg selv som person, og ansvaret er ditt eget. (Steinar Bjartveit og Kjetil Eikeset) Fortell historien om flygeren

Ledelse skal …være meningsskapende …være inspirerende …skal løfte frem de beste egenskaper i andre …skal peke ut retning …skal tenke langsiktig …og skape hensikt, rammer og tro på fremtiden

Og som om ikke det var nok… Ledelse krever indre styrke Ledelse handler om å håndtere egen tvil Ledelse handler om å stille spørsmål om hva man tror på Ledelse er ikke noe du kan spille Ledelse krever autentisitet (ekthet) som er uløselig knyttet til valg og det å ta ansvar for eget ståsted.. PUH!

Så hva betyr da å lede med hjerte? Knyttes til å lede mot et felles mål som du selv tror på – som inspirerer – motiverer og som gjør at du ønsker å prestere ( noe som er betydningsfullt) Ledelse knyttes opp mot din egen personlighet og selvforståelse av verdier og mål i livet Ledelse med en ro over seg, en indre trygghet i seg selv og som er knyttet til hvem man er. Vips – detta ordner vi før lunsj

EMOSJONELL INTELLIGENS Aristoteles: Enhver kan bli sint – det er lett. Men å bli sint på rett person, av riktig årsak, på riktig måte og til rett tid... Det er ikke lett.

Hva er ledelse i barnehage? Hvilke ulike roller finner vi? Virksomhetsleder Fagleder/styrer/daglig leder Pedagogisk leder Andre?

Noen avklaringer Ledelse Lederens ansvar Lederens oppgaver Er å delegere å lede? Hva er administrasjon og hva er ledelse i praksis?

Gottvassli – 4 funksjoner Planlegging Organisering Veiledning Kontroll og oppfølging

Støre Meyer Personlig kompetanse Relasjonskompetanse Handlingskompetanse

Individuelle spørsmål: Hvorfor ønsker du å være leder? Tenk gjennom hvordan du tror din ledelse vil påvirke dine nærmeste relasjoner Hvordan tror du dine nærmeste kollegaer vil beskrive deg som leder? BRUK 15 MIN – SKRIV NED

Lederferdigheter – studie 1998 Fagtekniske ferdigheter – hva vil det si i barnehagesammenheng? Kognitive ferdigheter – feks analytisk tenkning – hva vil det si i barnehagesammenheng? Emosjonell intelligens – feks evnen til å forstå andres følelser

Funn i studie Det viste seg at emosjonell intelligens var dobbelt så viktig som de to andre ferdighetene – og dette gjaldt på alle stillingsnivåer Det spiller en stadig større rolle i øverste stillingssjiktet – ikke minst fordi fagtekniske ferdigheter betyr mindre på dette nivået.

Reiven Bar-On modell: Evnen til å kjenne og lede seg selv: Selvinnsikt Selvfølelse/selvrespekt Selvstendighet Selvrealisering Evnen til å samarbeide med andre: Empati Sosialt ansvar Mellommenneskelige relasjoner Evne til tilpasning Virkelighetsoppfattelse Fleksibilitet Problemløsning Evne til stressmestring Stresstoleranse Impulskontroll

Generell sinnstemning Effektiv gjennomføring av utfordringene Optimisme Glede Effektiv gjennomføring av utfordringene

3 ulike anvendelser av EQ Å påpeke mangler slik at det fremstår som nyttig kritikk Å kunne skape en atmosfære der mangfold sees på som noe verdifullt Å kunne arbeide effektivt i nettverk

Bestanddeler i EQ Innsikt i egne emosjoner (selvbevissthet – gjenkjennelse når en følelse kommer) Styring av emosjoner (behandle følelser slik at de blir hensiktsmessige) Motivering av seg selv (tøyle emosjoner for å kunne nå et mål (”flyt” tilstand) Gjenkjennelse av emosjoner hos andre (empati) Kunsten å omgåes andre (sosial kompetanse og evnen til å lede)

EQ og ledelse Samarbeid Åpne kommunikasjonsmønstre Lagånd Evnen til å lytte og til å si sin mening

Parspørsmål: Hva ser du på som den største utfordringen i forhold til ledelse i barnehage? Hva skal til for å møte disse utfordringene? BRUK 10 MIN HVER – SKRIV NED

Feedback Begrepet dukket først opp i systemteorien og stod for utveksling av data om hvordan en del av systemet virker i forhold til de andre delene av systemet Sett i lys av dette, er kritikk en av de viktigste oppgavene en leder har – samtidig som det også er en av de mest ubehagelige (og derfor ofte blir utsatt)

Skarp kritikk Kritikk som formes som personangrep gjør at folk kommer i forsvarsposisjon: ”du klarer nå å ødelegge alt…” ”kanskje du ikke har nok kompetanse slik at jeg må be en annen om å se på det?” ”har du i det hele tatt forsøkt å få det til?” Slik kritikk avslører hvilken uvitenhet om de følelser kritikken vil utløse hos dem kritikken rettes mot

Hva skjer når folk er emosjonelt opprørte? Klarer ikke huske (manglende konsentrasjon) Er ikke oppmerksomme Kan ikke lære noe nytt eller fatte beslutninger med klart hode Hva skjer fysiologisk Si noe om emosjonell kapring?

Klok kritikk Vær konkret: karakteristisk episode som man kan gjøre noe med. Sette søkelys på det konkrete (like viktig i forhold til ros som kritikk – først da kan man lære noe) Foreslå en løsning: hvordan kan problemet løses? Åpne for muligheter og alternativer som vedkomne ikke har oppdaget

Vær til stede: vanskelige ting tar man ansikt til ansikt (ikke mail eller telefon) Vær følsom: les empati Se kritikk som en verdifull informasjon om hvordan ting kan gjøres bedre og ikke som et angrep på en selv

Nettverk Hvilken grad et nettverk er i stand til å skape en indre harmoni påvirker selvfølgelig hvordan nettverkets effektivitet og hva man får utrettet Uformelle nettverk for å takle uforutsette problemer: Kommunikasjonsnett Ekspertnett Tillitsnett

Nettverksoppgave: Ta utgangspunkt i de individuelle spørsmålene og parspørsmålene Bruk følgende setting: 1 intervjuer 1 som blir intervjuet 2 som er meningssøkende (observatører)

Refleksjonsnotat til 13.01.10 Ca 1 A 4 side med følgende problemstilling: Hvordan er jeg som person når jeg kommer opp i situasjoner som jeg synes er vanskelige? Notatet skal brukes i forelesningen.