Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Advertisements

Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Vurdering for læring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Pedagogisk analyse.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kroppsøvingsdidaktikk
"Lyn og torden".
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Empowerment – teoretiske perspektiver
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Etikk i pedagogisk arbeid
Skoleledelse og skoleutvikling
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
og følgende litteratur: (se litteraturlisten)
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Meiningsfull læring skjer gjennom:
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tverrfaglige tema.
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning Pedagogiske teorier og didaktiske modeller F2C september 2005 Bjørn Damsgaard Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning

Noen sentrale begrep - og valg: Utdanning og Dannelse Kopi eller oppdagelse Kvalifiseringsaspekter Sosialiseringsaspekter Kjennskap eller kunnskap Viten og vett Skolens og/eller Samfunnets mål ? Forandring forstått som kritikk og overskridelse

Noen grunnleggende perspektivvariasjoner Dialektisk perspektiv, danningteoretisk Påvirkning og læring, undervisningsteknologisk perspektiv Konstruktivistisk perspektiv, kritisk teori Et forsøk på en syntese; didaktisk relasjonsmodell

Didaktisk relasjonsmodell Skolens mål 1) og 2) Elev-forutsetninger Vurdering Mål Innhold Ramme-faktorer Arbeidsmåter

Hvordan skape innhold i denne modellen ? Elevforutsetninger :------- Mål :------- Innhold :------- Rammefaktorer :------- Arbeidsmåter :------- Vurdering :------- Og så skal alt dette integreres ---

En anderledes tenking Paulo Freires pedagogikk Kulturoppfatning og frigjøringsperspektiv Metoden - Det tematiske univers; deltakernes behov Det generative emne; innsiktskrevende og innsiktsskapende Kodifisering; anskueliggjøring og generalisering Avkodifisering; tolkning og refleksjon over egen situasjon Teoridannelse på egen vegne Valgt og planlagt handling / frigjøring

Fins det noen allmenne og kloke leveregler for undervisere. (f Fins det noen allmenne og kloke leveregler for undervisere ? (f.eks basert på manges mange erfaringer ?) Bevisstheten rettes mot sammenheng og mening ( kontekstbevissthet) Organiseringen tar hensyn til deltakernes læringsstrategier forutsetninger og læringshistorie (Individualisering, TOP, IOP) Bevisstheten rettes mot forholdet mellom undervisning og læring Den som fokuserer på alt på en gang ser svært dårlig (Fokus og konsentrasjon) Det er lurt å la deltakerne delta / mennesket er et sosialt vesen (aktivitet og ansvar) Klasser er administrative enheter, elever er seg selv uten selvopplevd behov for å være en brøkdel (f.eks 1/24) (Med åpne øyne og blikk for muligheter) Rekkefølgene av temaer og arbeidsoppgaver betyr svært mye for unge elever (Sekvenser i fag og tema, sekvenser i innsats og hvile) Ros og ris på grunnlag av kjente og aksepterte kriterier (Evaluering og tilbakemelding som læringsprosess og kontroll)