Vårt pedagogiske grunnsyn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Advertisements

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
1 Rekruttering og HMS utfordringer med utenlandsk arbeidskraft Stillasdagene 4. september 2013 forbundssekretær Halvor Langseth.
Øystein, Susana og Anita
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Kroppsøvingsdidaktikk
Kognitiv utvikling (del 2)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Ny rammeplan for barnehagen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Hvorfor foreldremedvirkning?
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Læring Forelesning i A1ab 2008
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Læring som en sosial og kulturell prosess
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Workshop: Kjenneteikn ved god eigenvurdering Oppgåver a) Kva er suksesskriterier for eigenvurdering? (for elevar) b) Kva metodar vil kunne føre til god.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Betre læringsresultat vår 2014
«Utviklende læring i matematikk»
NORDPLUS junior Programmet
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Vårt pedagogiske grunnsyn. Sosiokulturell teori Vårt pedagogiske grunnsyn.

Det sosiokulturelle perspektiv på læring Kommunikasjon/interaksjon mellom menneske er avgjerande i alle prosessar. Det er gjennom kommunikasjon at kunnskap blir skapt, og ført vidare.

Kva er sosiokulturellt grunnsyn? Byggjer på eit konstruktivistisk læringssyn, men leggjer vekt på at kunnskap blir konstruert gjennom samhandling og ikkje primært gjennom individuelle prosesser. Sosiokulturell teori legg vekt på sosialt samspel og kultur. Sosial aktivitet kjem først, frå det sosiale til det individuelle Språket som fundament for tenkning og kognitive funksjonar Læring gjennom å praktisere, eller aktivitetslæring(J. Dewey:learning by doing) Læraren som veiledar/stillasbyggjar

Vygotsky`s proksimale utviklingssone Grense for hva eleven kan klare med hjelp Eleven Grense for hva eleven Kan klare alene Viser forholdet mellom den lærendes evnenivå alene og sammen med andre Rundingen i midten, det mørkeste området, viser den lærende Mellomblå felt viser det området den lærende opererer innen når han/hun arbeider alene Det lyseblå området viser området den lærende kan utvikle seg innen med hjelp og støtte fra andre

Kunnskap Samhandling Aktivitet

Sosiokulturelle læringsmodellar Tilpassa opplæring Det dialogiske klasserommet Læringsorientert kultur Ta utgangspunkt i elevens røyndom og interesser. Lokalsamfunnsorientert undervisning