Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS"— Utskrift av presentasjonen:

1 SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
KAN MOBILTELEFONEN ÅPNE AUTENTISKE KOMMUNIKASJONSROM?

2 Mobilhotellet og digital avrusning lyngdals avis 05.09.2014

3 Digital kompetanse? Hvor mye? Når? Hvordan?
Krumsvik, R. J. (2011), Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, 1(1),

4 Steng mobilhotellet som variasjon
«De fleste elevene og lærerne mener at bruk av IKT styrker motivasjonen, fører til økt variasjon og kan forsterke læring» (IKT-senteret, Hensiktsmessig bruk av IKT i klasserommet, okt. 2015). Variert IKT motivasjon Forsterke læring relevans

5 VOUS AIMEZ MA SONNERIE? Tid for utprøving: Hvis noen elever ikke vet hvor de finner innstillingen må vi hjelpe dem med det. På fransk?

6 Adjectifs SUPER DOUCE MELANCHOLIQUE ETC. D’ENFER CALME PHILOSOPHIQUE
ENERGIQUE BELLE MARRANTE FOLLE JOLIE SURPRENANTE

7 Deling av 1. runde : autentisk, åpen oppgave.
Mangfoldighet Ekspressivitet Fortolkning Subjektivitet Langager, S. (2010), Den æstetiske dimension i A. Knudsen & C.N. Jensen (red.), Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund (s. 17 – 24)…… Langager, S. (2010, s.17-18) i Østern, A.-L. (2014, s. 59), Dramaturgi i didaktisk kontekst.

8 Den proksimale læringssonen (vygotsky)
Hva elevene kan fra før. Hvordan vi kan komme videre. Ordene elevene bruker eller slår opp for å beskrive lydene til hverandre. Faktisk produksjon. Lærerens språklige input: Elevark med setninger og ord. Nettsteder med autentisk språk og praktiske oppgaver.

9 Et toi, tu changes ta sonnerie souvent?

10 observasjoner og refleksjoner 2. runde
Språklige utfordringer Språklig potensiale Autentisk språk Estetisk tilnærming til læring Viser sosiale forskjeller Hvordan sier vi innstillinger på fransk? Å snakke om noe som interesserer dem. Dialogen er ikke konstruert. Telefonen som estetisk objekt… Bedre telefon Hvor mange ord kan elevene fra før? Snakke om noe personlig og generelt. Naturlig situasjon. Ludvigsenutvalget og fremtidens skole. Mindre lydgalleri Nyttig hvis man reiser eller for noe annet? Relevant tematikk Ikke penger til å kjøpe seg kule lyder. Lære ord, huske bedre v. å gjøre? Dialogisk perspektiv.

11 Estetisk tilnærming til læring
AESTHESIS “an unelaborated elementary awareness of stimulation”

12 Je suis un objet esthetique 
«Læring skjer i et samspill mellom kognitive, sosiale og emosjonelle sider ved elevenes læring», NOU 2015:8 Fremtidens skole, s. 20.

13 Autentisk kommunikasjonsrom?
Når vi inn i feltet autentisk kommunikasjon? Er vi i dialog med elevene? Blir de kognitivt stimulert? Blir de sanselig påvirket? Er subjektiviteten involvert? Fortolkningen? Ekspressiviteten? Er det relevant? Kan de bli motiverte? Er det språkopplæring?

14 Describe your vibe Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen


Laste ned ppt "SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google