Plandag - Vestfold barnehager

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny barnehagelov og rammeplan
Ny rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Temadag i Førskolelærerutdanning RAMMEPLANENS UTFORDINGER Thomas Moser
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 Felles plandag for alle ansatte i Vestfoldbarnehagene RAMMEPLANEN SOM EN DEL AV BARNEHAGELØFTET Brunstad 6. juni 2006 Refleksjoner over en revidert og redusert rammeplan Thomas Moser T. Moser HVE-Barnehagesenteret

PROGRAM For å reflektere over rammeplanen trengs: Et blikk tilbake: Bakgrunn for revisjon av rammeplanen Et blikk på det primære dokumentet: Den nye barnehageloven Et blikk på den reviderte planen som den foreligger ... Og så kan vi reflektere i vei … … og se litt fremover Plandag i Vestfold 6.6.2006

ET BLIKK TILBAKE: UTGANGSVURDERING En rammeplans funksjoner Bakgrunn for en ny lov og en revidert rammeplan BFDs mandat for arbeidsgruppen (Oktober 2004)

RAMMEPLAN (LÆREPLAN): FUNKSJONER Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 RAMMEPLAN (LÆREPLAN): FUNKSJONER INFORMASJON (konkretisering av virksomhetens oppgaver/samfunnsmandat; betydning og verdigrunnlag) DEFINISJON (mål; innhold; arbeidsmåter) ORGANISERING (pedagogisk virksomhet; samarbeid) LEGITIMERING (virksomhetens praksis) DOKUMENTASJON OG EVALUERING (grunnleggende informasjoner for kvalitetssikring og -utvikling) Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

BAKTEPPE FOR REVIDERINGEN Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 BAKTEPPE FOR REVIDERINGEN Samfunnsmessige prosesser og endringer Flerkulturelt samfunn, integrering; sosial utjevning; internasjonalt perspektiv; verdimangfold; Barnehagens egenart og samfunnsmandat Familie-, barne-, likestillings-, næringspolitikk Utdannings-/oppvekstdiskusjon Full barnehagedekning; de minste barna Maksimalpris; valgfrihet; fleksibilitet Likeverdig tilbud; ”skoleforberedelse” Foreldremedvirkning/-samarbeid Barns perspektiv/-medvirkning Erfaringer med den gamle rammeplanen Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

DEN REVIDERTE PLANEN SKAL … (Fra BFDs mandat for arbeidsgruppen 1) Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 DEN REVIDERTE PLANEN SKAL … (Fra BFDs mandat for arbeidsgruppen 1) fortsatt ha status som forskrift være mindre omfattende, mer kortfattet og klar videreføre de sentrale prinsippene i dagens rammeplan angi barnehagens samfunnsmandat være et redskap for barnehagens ansatte og et grunnlag for myndighetenes tilsyn med virksomheten Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

DEN REVIDERTE PLANEN SKAL … (Fra BFDs mandat for arbeidsgruppen 2) Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 DEN REVIDERTE PLANEN SKAL … (Fra BFDs mandat for arbeidsgruppen 2) tydeliggjøre barnehagens egenart som arena for lek, omsorg og læring for små barn i grupper ta hensyn til nyere forskning om små barns sosialisering og læring sikre samiske barn et tilpasset barnehagetilbud. Skal det være temahefter og veiledninger for bruk av planen ? Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

Rammeplanen skal… Oppsummering av mandatet Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 Rammeplanen skal… Oppsummering av mandatet danne grunnlag for barnehagens planlegging, gjennomføring og vurdering av innholdet (årsplanarbeide) bygge på internasjonale konvensjoner som Norge er forpliktet til å følge ha et helhetlig perspektiv på omsorg og læring bidra til en god overgang mellom barnehage og skole angi mål som barnehagen skal arbeide mot i hverdagslivet og i arbeidet med fagområder Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

DET PRIMÆRE DOKUMENTET: DEN NYE BARNEHAGELOVEN

LOVBESTEMMELSER § 1 Formålsparagrafen Formålsparagrafen er uendret i forhold til 1995 Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. Plandag i Vestfold 6.6.2006

LOVBESTEMMELSER § 2 Barnehagens innhold § 2, barnehagens innhold, er vesentlig oppgradert: Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. (ikke ”bare” pedagogisk tilrettelagt virksomhet) Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling. (klare konkretiseringer med hensyn til barnehagens mål: Vektlegge både omsorg, oppdragelse og læring) Plandag i Vestfold 6.6.2006

LOVBESTEMMELSER 3 § 2, barnehagens innhold (fortsettelse) Barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter Barnehagen skal bistå hjemmene i deres omsorgs- og oppdrageroppgaver, og på den måten skape et godt grunnlag for barnas utvikling, livslange læring og aktive deltakelse i et demokratisk samfunn. Plandag i Vestfold 6.6.2006

LOVBESTEMMELSER 4 § 2, barnehagens innhold (fortsettelse) Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser. Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur. Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Plandag i Vestfold 6.6.2006

LOVBESTEMMELSER 5 § 3 Barns rett til medvirkning Viktige presiseringer med særlig grunnlag i FNs barnekonvensjon: Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. Plandag i Vestfold 6.6.2006

ET BLIKK PÅ DEN REVIDERTE PLANEN SOM DEN FORELIGGER

Plandag i Vestfold 6.6.2006

DET FØRSTE INNTRYKKET … Den er pen, fargerik og tiltalende Den er oversiktlig Den gir lyst til å se nærmere på’n Den bærer preg av et ”arbeidsredskap” Plandag i Vestfold 6.6.2006

RAMMEPLANENS STRUKTUR Plandag i Vestfold 6.6.2006

OG SÅ REFLEKTERER VI I VEI …

GENERELT OM DEN REVIDERTE PLANEN Er med 30 tekstsider tydelig kortere enn RPL (55 sider totalt) Er klarere, oversiktligere enklere å jobbe med (?) Leken, barns medvirkning, det fysiske rom og likestilling kommer tydeligere fram (enn i arbeidsgruppens forslag) Bruk av gjennomløpende og periodiske innhold er tonet ned, formell og uformell læring innføres Et større fokus på faglighet? Plandag i Vestfold 6.6.2006

ENDRINGER I FAGOMRÅDENE Endringer i fagområdene (ny struktur; flere fagområder; endret rekkefølge) Konkretiserte krav til personalet ”For å arbeide i retning av disse målene må personalet …” (her kommer fagligheten fram) Plandag i Vestfold 6.6.2006

DEN REVIDERTE PLANEN – ÅPNE SPØRSMÅL Kommer samfunnsmandatet godt nok fram? Kommer de minste godt nok fram? Kommer det flerkulturelle godt nok fram? Er det tatt godt nok hensyn til barn med nedsatt funksjonsevne? Generelt problem: det individuelle barnet, barnet som del av spesifikke subgrupper, barn som del av (hele) fellesskapet Plandag i Vestfold 6.6.2006

DEN REVIDERTE PLANEN – KRITISKE SPØRSMÅL Behandles lovens sentrale begrep omsorg, oppdragelse og læring likeverdig? Er oppdragelse underkommunisert? Er læringsbegrepet utvannet og ufarliggjort? Hvorfor finnes ikke arbeidsmåter og læringsformer på overskriftsnivå? Er personalets rolle i foreldresamarbeid for utydelig eller for ensidig framstilt? Er sammenhengen barnehage - skole underkommunisert? Plandag i Vestfold 6.6.2006

Fortsettelse …. Er personalets rolle som forbilder og personalets faglighet (fortsatt) underkommunisert ? Er det en mangel at arbeidsoppgavene til de forskjellige profesjonsgruppene ikke blir konkretisert og spesifisert? (Forskjeller mellom førskolelærere og øvrig personal berøres ikke) Burde spesifikke typer barnehager har fått en egen omtale? Plandag i Vestfold 6.6.2006

RYDDER PLANEN OPP I NOE AV DISKUSJONEN OMKRING HVA BARNEHAGEN SKAL VÆRE? Diskusjonene om barnehagen føres som en delvis åpen og delvis (for det meste?) skjult verdidebatt Ulike samfunnsgrupper, institusjoner og personer har og uttrykker sterke meninger om hva som er best eller riktig for barna Barnehagediskusjonen bærer derfor en stor verdimessig, ”strategisk” og politisk andel i seg, som kan virke som en (delvis) skjult agenda Plandag i Vestfold 6.6.2006

ET OVERORDNET PROBLEM: DEN VANSKELIGE SELVFORSTÅELSEN Hva er barnehagens egenart? Hva skal være fremtredende? Kopi av hjemmet eller egen, tydelig profil som institusjon? ”Barnepass” eller ”oppdragelse og læring”? Stedfortreder for foreldrenes intensjoner eller barnas advokat? Barn som mangelvesener eller aktører i sitt eget liv? Barn som ”human beings” eller ”human becomings” Begge deler eller verken/eller? Og hva betyr det for den pedagogiske praksisen? Plandag i Vestfold 6.6.2006

EN HOVEDKRITIKK Oppdragelse er alltid normativ, noe som (må) innebære interessekonflikter Potensielle motsetningsforhold og konfliktområder mellom ulike aktører i barnehagen nevnes i for liten grad. Konfliktområder burde i større grad tematiseres, som en viktig og naturlig del av barnehagens pedagogiske virksomhet. ”Konfliktbenektelsen” og manglende omtale av personalets faglighet: Er det en sammenheng og kan den tyde på et sentralt problem? Plandag i Vestfold 6.6.2006

Leverer den reviderte planen det den skal levere? Min personlig vurdering: Den gjør det i større grad enn den ikke gjør det I hvilken grad den gjør det helt konkret avhenger av betrakterens faglige og verdimessige ståsted Den gir anledning til at personalet kan fylle ut det de måtte oppleve som mangler Plandag i Vestfold 6.6.2006

VEIEN VIDERE … Hva legger planen opp til og hva trengs for å få det gjort?

HVA ER NYTT OG BURDE BIDRA TIL ENDRET PRAKSIS? Et vanskelig spørsmål …. Nye fagområder (med tilsvarende krav til personalet) Barns medvirkning De små barn Integrering, sosial utjevning Fokus på omsorg, oppdragelse og læring Det er disse områdene som også ville kreve kompetanseutvikling Plandag i Vestfold 6.6.2006

IMPLEMENTERING – SENTRAL FORUTSETNING FOR ENDRINGER I PRAKSIS Det å innføre eller omsette en plan i pedagogisk praksis Fra idealer til virkelighet(er) (Læreplannivåer …) Er blant annet avhengig av: Personalet (for eksempel kompetansenivå; planforståelse) Eiere, tilsynsmyndighetens krav og oppfølging Ressurser (økonomisk; fysisk rom; utstyr; kompetanseutviklingstilbud) Spesifikke nasjonale, regionale og lokale rammebetingelser Plandag i Vestfold 6.6.2006

IMPLEMENTERINGSPROSESSEN I FELLESSKAP Informasjon Diskusjon og refleksjon (Hva er nytt/vesentlig?) Identifikasjon av oppgaver/målområder Planlegging: målplan, tiltaksplan, årsplan, … Gjennomføring av tiltak Evaluering av tiltak og implementering av rammeplanen Hva bør/skal/kan gjøres annerledes sammenlignet med 1996? Plandag i Vestfold 6.6.2006

BARNEHAGELØFT – KOMPETANSEPLAN BARNEHAGESEKTOREN SKAL ”LØFTES” KDs pressemelding (Nr. 28-06) den 26.4.: kompetanseløft og barnehageløft (inkl. barnehageforskning og utviklingsarbeid). Områder: implementering av rammeplanen for barnehagen, kompetanseutvikling, praksisrettet forskning og utviklingsarbeid. Fokus på: Minoritetsspråklige barn (mtp. språkforståelse), barn med nedsatt funksjonsevne, andre særskilte behov for tilpasset omsorg. Styrere og pedagogiske ledere vil være en fokusgruppe 60 mill. kroner er avsatt for kompetanseutvikling (2006). Derav administrerer Fylkesmennene 13 millioner og 13 millioner skal forvaltes av Norges forskningsråd. KD vil fremskaffe grunnleggende kunnskap som kan legges til grunn for en kompetanseplan. Plandag i Vestfold 6.6.2006

KOMPETANSEPLAN - KOMPETANSELØFT Barnehagesenteret ved Høgskolen i Vestfold gjennomfører en nasjonal kartlegging i forhold til kompetanseutvikling (etter- og videreutdanning) i barnehagesektoren Hvilke kompetanseutviklingsbehov finnes blant barnehagepersonalet, både med tanke på styrere, pedagogiske ledere, assistenter? Hvilke kompetanseutviklingstiltak (etter- og videreutdanning) har vært særlig fremtredende i de siste årene og hvilke erfaringer foreligger? Hvilke erfaringer foreligger i forhold til igangsetting, omfang, organisering, finansiering, gjennomføring og evaluering av etter- og videreutdanningstiltak? Hvilke offentlig og private aktører driver med hvilke type virksomhet og eventuelt med hvilke samarbeidsrelasjoner? Plandag i Vestfold 6.6.2006

Takk for oppmerksomheten! Plandag - Vestfold barnehager 6.6.2006 Takk for oppmerksomheten! Plandag i Vestfold 6.6.2006 T. Moser HVE-Barnehagesenteret

KOMPETANSEUTVIKLING Identifisering av det ”NYE og UVANTE” Identifisering/avledning av kravene til personalet (konkretisering av kompetansebehov) Kartlegging og sammenligning med eksisterende kompetanse (kompetanseprofil) Definisjon av satsningsområder mtp. en kompetanseplan (utvikling av en kompetanseprofil tilpasset kompetansekravene) Hva trengs av kompetanseutvikling (mål; innhold; metode/organisering) Vurdering og evaluering (kvalitetskriterier) Plandag i Vestfold 6.6.2006

Hovedfokus: Arbeidsmåte, metode TEMATISKE OMRÅDER 1 Hovedfokus: Arbeidsmåte, metode Rammeplan/læreplan-kompetanse Planlegging Evaluering/Vurdering Læringsformer i barnehagen Pedagogisk dokumentasjon Bruk av det fysiske rommet Hovedfokus: Barn Syn på barn og barndom Barns medvirkning De minste barna i barnehagen (barn under 3 år) Barn med forskjellig kulturell bakgrunn og samiske barn Barn med nedsatt funksjonsevne Plandag i Vestfold 6.6.2006

TEMATISKE OMRÅDER 2 (Innhold) Hovedfokus: Generelt innhold Sosial kompetanse Mobbing Oppdragelse Omsorg Læring Lek Språkstimulering IKT i barnehagen Likestilling Hovedfokus: Fagområder Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form Plandag i Vestfold 6.6.2006

TEMATISKE OMRÅDER 3 Hovedfokus: Samarbeid Hovedfokus: Profesjon Foreldresamarbeid Sammenheng barnehage - skole Barnevern, Ped-psykologisk tjeneste Personalsamarbeid Hovedfokus: Profesjon Verdier, etikk, yrkesetikk Yrkesrolle, yrkesidealer, voksenrolle Kommunikasjon og ledelse Barnehagens samfunnsmandat Plandag i Vestfold 6.6.2006

KOMPETANSE - Begrepsavklaringer Kompetanse: ens helhetlige evne til å møte komplekse krav, situasjoner og utfordringer. Kompetanseutvikling: ulike former for formell og uformell læring som skal utvikle denne evnen. Etterutdanning: bl.a. kurs, seminar, deltakelse i lokalt utviklingsarbeid og faglig veiledning som har opplæring for egen yrkespraksis som viktigste mål. Videreutdanning: tiltak som gir formell kompetanse (studiepoeng). Eksterne etter- og videreutdanningstiltak: her trekkes det inn personer utenfor eget personal. Intern etterutdanning: tiltak som gjennomføres uten bidragsytere utenfra (arbeid i personalgruppen; nettverkssamarbeid; lokal- eller regionalt samarbeid mellom barnehager). Plandag i Vestfold 6.6.2006