Gardners 8 intelligenser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Intelligens og intelligensutvikling
Kroppsøvingsdidaktikk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Muntlige presentasjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Mestringsmodell Breidablikk
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
"God bagasje på livets reise."
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Slåtthaug ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
LÆRING OG KOMMUNIKASJON Rakel.K.R.Næss
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Rakel K.Rohde Næss ”Student veileder student”
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Videokonferanse – en pedagogisk utfordring? Egil Olsen Skálltje koordinator – språk og utdanning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Gardners 8 intelligenser Rakel.K.R.Næss

Kilder: Armstrong, T (2003): Mange intelligenser i klasserommet. Abstrakt forlag Gardner, H (1993): Slik tenker og lærer barn.Praxis forlag Gardner,H (1999): Den intelligente skole.Gyldendal Gardner, H ( 2000): Den bildande mànniskan.Brain Books AB Øhra. M. Hjemmeside (pedagogikk) : http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/

De mange intelligenser Howard Gardner lanserte 1983 teorien om de mange intelligenser. Alle har en rekke intelligenser (8) som virker som ”inngangsporter” til fagstoff og læring Det finnes ulike måter å lære og bli vurdert på Skolens undervising må samsvare med disse ”inngangsportene”

Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren snakker, elevene gjør skriftlige arbeider Vi har en tendens til å tro (ønske) at barn lærer best slik vi selv lærte best.

Kilde: M.Øhra PowerPoint ”sosio- kulturelt lærings- perspektiv” Lærer opptrer som den aktive - eleven som passiv lyttende Læringsprosesser sterkt styrt av arbeids- og lærebøker

MI-Teorien (Mange Intelligenser) MI- et hjelpemiddel med grunnlag i kognitiv teori Gardner mener intelligens handler om: evne til å løse problemer. å forme ulike produkter i opplevelsesrike omgivelser og et naturlig miljø

Intelligenser Visse intelligenser var viktigere før enn i dag: Den naturalistiske og den kropps-kinetiske I dag den romlige mer og mer viktig. Navigere i teknologi Miljømessige påvirkninger fremme eller hindrer utviklingen av intelligenser. Intelligensene kan arbeide isolert fra hverandre (bl.a vår selektivitet)

De 8 intelligenser Språklig Logisk-matematisk Romlig Kropps-kinetisk Musikalsk Sosial Intrapersonlig Naturalistisk ( den 9. ”Den eksistensielle”)

Innlæringsprofiler Utrag fra Figur 3.1:42 I: Armstrong,T(2003) Barn som er svært TENKER ELSKER TRENGER språklige I ord Lesing, skriving, fortelle historier, leke med ordspill Bøker, kassetter, skriveredskaper, papir dagbøker(…) Logisk-matematiske Ved å trekke slutninger Eksperimentere,stille spørsmål,regne (…) Materialer å eksperimentere med,naturvitenskaplig materiell (…) Romlige I bilder og illustrasjoner å lage design, tegning, visualisering (…) Kunst, LEGO-klosser,film, lysbilder(…)

Innlæringsprofiler Utrag fra Figur 3.1:42 I: Armstrong,T(2003) Barn som er svært TENKER ELSKER TRENGER Kropps-kinetiske Gjennom kroppslige følelser Å danse, løpe, hoppe, bygge, berøre, gestikulere rollespill, drama, bevegelse, ting å bygge med (…) Musikalske Via rytmer og melodier Sang, plystring, nynning, slå takten med føtter og hender (,,,) Samsang, turer til konserter, å spiller musikk hjemme og på skolen (…) Sosial Ved å prøve ut ideer på andre Å lede, å organisere, være sammen med andre, manipulere, megle (…) Venner, gruppeleker, sosiale sammenkomster (…)

Nøkkelpunkter i MI-teorien Alle mennesker har anlegg innen for alle de åtte intelligensene De fleste kan utvikle et rimelig høyt prestasjonsnivå i alle intelligensene Intelligensene arbeider og påvirker hverandre Det er mange måter å være intelligent på innenfor hver kategori

Nøkkelpunkter i MI-teorien MI kan vurdere undervisningstyrker og områder som trenger å forbedres Erfaringer i livshistorien kan ”lukke” intelligenser Unngå å plassere et barn innenfor bare en type intelligens

Pedagogiske konsekvenser Undervisingsmetodene må varieres Lære må utvide sitt undervisningsrepertoar (bla. gjennom kunnskapsdeling) Se et eks: http://www.skoleipraksis.no/matematikk1-4/pages/filmene/tallet4.html

Pedagogiske konsekvenser Kartlegging av enkelteleven viktig Observasjoner (Hyppige, mange indikatorer,strategier) Sjekklister (skolen må jobbe systematisk) Samle dokumenter (foto, tekster, kassett, CD-rom o.l) Samtaler (med bhg., foreldrene, barnet selv, andre lærere) tenk mappemetodikk

Pedagogiske konsekvenser Vurderingsmetodene må endres Mindre bruk av standardiserte prøver Mer autentiske vurderingsformer, hvor viktigste komponent blir dokumentasjon av elevprodukter og problemløsende prosesser (MAPPER)

Vurderingsformer Forskjell fra standardiserte ”papir og blyantester” Må gi den enkelte mulighet for å vise styrke på områder som passer dem Vurderingene fremmer også selvvurdering

Vurderingsmåter (Utrag fra Figur 10.2:132 I: Armstrong,T(2003) Intelligens Faktorer i tilknytting til Sør-statene da de tapte borgerkrigen Utviklingen av en karakter i en roman Prinsipper i molekylære bindinger språklige Levere en muntlig eller skriftlig rapport Gi en muntlig tolkning fra romanen med kommentarer Forklare begrepet muntlig eller skriftlig Logisk-matematiske Presentere statistikker på antall døde, sårede, forsyninger Presentere en fortløpende framstilling over årsak/virkning av personens utvikling Skrive ned kjemiske formler og vise hvordan de er utledet Romlige Tegne kart over viktige slag Utvikle flytdiagrammer (…) Tegne diagrammer som viser forskjellige bindingsmønstre

Metakognitiv aktivitet Nyere forskning i kognitiv psykologi viser at barn drar fordel av pedagogiske tilnærmingsmåter som hjelper dem å reflektere over egne læringsprosesser (se Marzano et al.1988 I:Armstrong, T. Abstrakt forlag as 2003) Dette stemmer godt overens med grunntanker i L-06 (se læringsplakaten) og mappemetodikk

Kunnskapsløftet for alle fra høsten 2006                                       Økt fokus på tilpasset opplæring Varierte arbeidsmåter Grunnleggende ferdigheter Metodefrihet Elevvurdering Må vi ikke tenke annerledes?