KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Vurdering for læring.
Samarbeid mellom skole og hjem
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Vurdering for læring på Linderud skole
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Mappemetodikk.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foreldremøte 28.mai førskoledag
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Slåtthaug ungdomsskole
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Gardners 8 intelligenser
UTDANNINGSREFORMENE Kilder:
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
LÆRING OG KOMMUNIKASJON Rakel.K.R.Næss
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Rakel K.Rohde Næss ”Student veileder student”
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss

Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren snakker, elevene gjør skriftlige arbeider Vi har en tendens til å tro (ønske) at barn lærer best slik vi selv lærte best.

Kilde: M.Øhra PowerPoint ”sosio- kulturelt lærings- perspektiv” Lærer opptrer som den aktive - eleven som passiv lyttende Læringsprosesser sterkt styrt av arbeids- og lærebøker

Grunnlagsdokumentene kilde:Jorunn Jensen HiO, NOU 2002:20 F ø rsteklasses fra f ø rste klasse NOU 2003:16 I f ø rste rekke St.meld. 30 ( ) Kultur for l æ ring Innst. S. nr. 268 ( ) Rundskriv F-13/04 Dette er Kunnskapsl ø ftet. Kompetanse for utvikling – Strategi for kompetanse-utvikling i grunnoppl æ ringen

POLITISKE STRØMNINGER Oktober 2001, Kristin Clemet ny utdanningsminister. Lite skolefaglig bakgrunn, siviløkonom med erfaring i næringslivet. Innføring av ”restaurativ pedagogikks nøkkelbegreper” (i motsetning til progressiv pedagogikk) nivå og kvalitet, konkurannse og belønning, frihet og differensiering Skolen : mellom stat og marked PISA undersøkelsen: Norge nest dårligs på ”disiplin” i skolen

KVALITETSREFORMEN I HØGERE UTDANNING TRE HOVEDMÅL: 1. Kvaliteten på utdanning og forskning skal bli bedre 2. intensiteten på utdanningen skal økes. Nye grader 3. Internasjonaliseringen skal økes

HVA ER KUNNSKAPSLØFTET? Vekt på grunnleggende ferdigheter i alle fag Elevens kunnskaper og ferdigheter skal styrkes Tilpasset opplæring overordnet mål - økt fokus på sterke elever- moduler To hovedstrategier  Nye læreplaner  Kompetanseutviklingstiltak for lærere og skoleledere

GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

LK-06 ( Ny læreplan) Kompetansemål og krav til mestring Lokal frihet for skolene i valg av metode og lærestoff Endringer i strukturen i grunnopplæringen. Grunnskolen har et barnetrinn (1.-7.) og et ungdomstrinn (8.-10.) Endret syn på vurdering Nye læreplaner i alle fag

PEDAGOGISKE KONSEKVENSER Kartlegging av enkelteleven viktig (Gjennom samtaler, observasjon, logg, samle på arbeider o,l) Tilpasset opplæring Undervisingsmetodene må varieres Lære må utvide sitt undervisningsrepertoar (bla. gjennom kunnskapsdeling) Mappemetodikk

LÆRINGSPLAKATEN Skolen skal bl.a sørge for: Like muligheter for alle Stimulere elevenes lærelyst Utvikle egne læringsstrategier Utvikle evne til kritisk tenkning Elevmedvirkning Tilpassett opplæring og varierte arbeidsmåter Lærerne som tydelige ledere og forbilder

PEDAGOGISKE KONSEKVENSER Vurderingsmetodene må endres Forskjell fra standardiserte ”papir og blyantester” Må gi den enkelte mulighet for å vise styrke på områder som passer dem Metakognitiv aktivitet

Nyere forskning i kognitiv psykologi viser at barn drar fordel av pedagogiske tilnærmingsmåter som hjelper dem å reflektere over egne læringsprosesser (se Marzano et al.1988 I:Armstrong, T. Abstrakt forlag as 2003) Dette stemmer godt overens med grunntanker i L-06 (se læringsplakaten) og mappemetodikk

Mappemetodikk Arbeidsmappe, presentasjonsmappe Arbeider mot egne mål sammen med sine egne produkter. Prosess Egenvurdering og underveisvurdering Å jobbe med mapper krever at lærerne får en annerledes tilnærming til lærerstoffet enn det tradisjonelle Elevene får mer kontroll over egen læring, noe som ofte skaper større motivasjon

Mappemetodikk ” Mappene illustrer hva elevene har lært, hvordan de lærer og hvilken holdning den enkelte har til læring. Formålet med mappemetodikken er å engasjere elevene i egen læring, slik at de kan øve seg opp til økt selvstendighet gjennom å formulere mål og vurdere egen måloppnåelse” (Roger Ellmin, 2004:18)

UTFORDRINGER FOR SKOLEN Tar tid å endre praksis Innhold i læreplaner oppfattes ulikt Stor forskjell mellom skoler når det gjelder evne til endring Skolene ikke trent på å reflektere over implementeringsprosesser i skolen Lite stabilitet politisk ”kenguruskolen?”

Kunnskapsløftet for alle fra høsten 2006 Økt fokus på tilpasset opplæring Varierte arbeidsmåter Grunnleggende ferdigheter Metodefrihet Formativ/underveis vurdering Økt fokus på samarbeid skole- hjem