Prosjektplanen og rolleavklaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kartleggingsundersøkelsen i LP
Pedagogisk analyse.
Hva er Fretex ?.
Haugalandsløftet FoU Relasjonsbasert klasseledelse
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
Melding til Stortinget…
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Overgangsprosjektet NY GIV
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Vår, 2013 FAU LASSA SKOLE. Agenda Velkommen Generelt om foreldrearbeidet ved Lassa skole Informasjon om arbeidsgruppene Fordeling på gruppene FAU LASSA.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Den gode skoleeier I Nes.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte:
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektplanen og rolleavklaringer Mette Marit Jenssen, SePU

Prosjektplanen www.sepu.no

Implementering 2015- 2017 Moduler lærergrupper Moduler ledergrupper   Moduler lærergrupper Moduler ledergrupper Høst 2015 Støttende relasjoner til alle elever Innovasjonsprosess, strategier for implementering og utvikling av skolens kultur Vår 2016 Pedagogisk analyse Bruk av kartleggingsresultater i utviklingsarbeid Høst 2016 Forventning, mestring og motivasjon Utvikling av lærernes ferdigheter i analyse og tiltaksutvikling. Vår 2017 En god og støttende læringskultur Institusjonalisering, videreføring av arbeidet ved skolene etter prosjektets avslutning. www.sepu.no

Arbeidets innhold høsten 2015 Tidspunkt Innhold lærere Innhold skoleledere Høst Modul 1: Støttende relasjoner Arbeide med modultekst Refleksjon i lærergruppemøter (1t annen hver uke) Moduloppgaven besvares og sendes pr e-post til lærergruppens veileder for tilbakemelding  Utvikling av egen praksis:  Egenvurdering Lærerne observerer hverandre  Veiledningsbesøk Modul 1: Innovasjonsprosessen i et utviklingsarbeid Muntlige drøftingsoppgaver i grupper på tvers av skoler (ca. 2 møter pr semester) Moduloppgaven besvares og sendes pr e-post til nettverksgruppens veileder for tilbakemelding 25.8.15 kl 12.00 – 15.30: Samling for skoleeiere, skoleledere, prosjektledere, gruppeledere og veiledere 26.8.15 kl 09.00 – 11.30: Samling for veiledere 21. september: Felles fagdag www.sepu.no

Arbeidets innhold våren 2016 Tidspunkt Innhold lærere Innhold skoleledere Høst Modul 2: Pedagogisk analyse Arbeide med litteratur og støttemateriell Opplæring i pedagogisk analyse (3 møter) Anvende pedagogisk analyse med utgangspunkt i egen praksis Moduloppgaven besvares og sendes pr e-post til lærergruppens veileder for tilbakemelding  Lærerne observerer hverandre  Bruke kartleggingundersøkelsen i arbeidet med pedagogisk analyse Veiledningsbesøk Modul 2: Bruk av resultatene fra kartleggingsundersøkelsen Arbeide med modultekst Muntlige drøftingsoppgaver i grupper på tvers av skoler (2 møter) Moduloppgaver besvares og sendes pr e-post til nettverksgruppens veileder for tilbakemelding Samling for skoleeiere, skoleledere, prosjektledere, gruppeledere og veiledere Samling for veiledere 25. januar: Felles fagdag www.sepu.no

Gjennomføring av kartleggingsundersøkelsen I august/september vil dere motta et brev fra Høgskolen i Hedmark med plan for den første kartleggingen. Det er skolekoordinatoren som har ansvaret for å administrere kartleggingsundersøkelsen. Før nettportalen åpner må skolen sørge for å få underskrift på samtykkeerklæringer. Kartleggingsundersøkelsen gjennomføres i løpet av oktober/november. Brukernavn og passord får den enkelte skole via en e-mail fra Conexus www.sepu.no

Rolleavklaringer www.sepu.no

Prosjektgruppen Består av følgende representanter: Haugalandsløftet: Marit Ness Tre rektorer Representanter fra administrativt skoleeiernivå Tiilitsvalgte SePU: Mette Marit F. Jenssen Planlegge og evaluere prosjektet Være referansegruppe til modultekster og annet materiell som SePU utvikler Delta på 2-4 prosjektgruppemøter i året www.sepu.no

Prosjektleder Haugalandsløftet Prosjektleder Relasjonsbasert klasseledelse Være bindeleddet mellom skolene og SePU Sende ut informasjon i utviklingsprosjektet til skolene Koordineringsansvar i forbindelse med fagdager, møter osv. www.sepu.no

Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning (SePU) Faglig ansvarlig for utviklingsarbeidet Fagdager Modultekster Nettverkssamlinger for skoleeiere, skoleledere, prosjektledere, gruppeledere og veiledere Nettverkssamlinger for veiledere Tilrettelegge og organisere Overordnet prosjektplan Delta i overordnet prosjektgruppe Tilrettelegge kartleggingsundersøkelsen Være en god samarbeidspartner med Haugalandsløftet www.sepu.no

Skoleeier Involvere seg i arbeid med målsettinger og resultatoppfølging Være informert og holde seg oppdatert i forhold til prosjektet Støtte skoleleder i å planlegge og gjennomføre utviklingsarbeidet Forberede og gjennomføre spredning for de andre skolene i kommunen www.sepu.no

Skoleleder Velge en prosjektkoordinator (innen 28.4.2015), sette sammen lærergrupper og velge gruppeledere (innen 20.06.2015). Utarbeide en implementeringsplan Jobbe for å forankre prosjektet blant skolens ansatte Tilrettelegge for prosjektet på egen skole ved blant annet å sette av minimum en time annenhver uke av fellestiden til prosjektarbeidet og legge til rette for gjennomføring av observasjon Delta på fagdagene og i nettverksgruppene Sørge for at ledelsen viser lojalitet, prioriterer prosjektet og støtter sine ansatte i arbeidet Delta på møter i skolens prosjektgruppe Skaffe seg innblikk i arbeidet i lærergruppene www.sepu.no

Skolens prosjektleder Lage et eget rom for prosjektet på skolens læringsplattform og legge ut informasjon som kommer fra prosjektleder og SePU Opprette en egen mappe for hver lærergruppe Praktisk organisering på egen skole (møterom, møteplaner osv) Støtte gruppene i deres arbeid Støtte gruppelederne i deres rolle Koordinere veiledning med PP-tjenesten Kalle inn til møter og lede skolens prosjektgruppe Være et bindeledd mellom SePU/Haugalandsløftet og egen skole Administrere kartleggingsundersøkelsen www.sepu.no

Veiledere fra PP-tjenesten Delta på forelesninger og nettverk Sette seg godt inn i modultekster og fagmateriell Delta i skolenes prosjektgruppe Koordinere veiledning med skolenes prosjektledere Veilederne skal gjennomføre skriftlig og muntlig veiledning med lærergruppene minimum to ganger i semesteret www.sepu.no

Gruppeleder Sørge for å innhente informasjon på skolens læringsplattform Lede lærergruppemøtene og sørge for fremdrift Sørge for at det skrives referater fra møtene og at innleveringene sendes til veileder Delta på møtene med skolens prosjektgruppe Være et bindeledd mellom lærergruppen og skolens prosjektgruppe/skoleledelsen www.sepu.no

Lærere Sørge for å innhente informasjon på skolens læringsplattform Møte tidsnok og være forberedt til lærergruppemøtene Delta aktivt og vise lojalitet til prosjektet Vurdere og videreutvikle sin relasjonsbaserte klasseledelse Støtte, utfordre og anerkjenne sine kollegaer Gjennomføre observasjoner av kollegaer Delta på kartleggingsundersøkelsen Informere elever og foresatte både om prosjektet og kartleggingsundersøkelsen www.sepu.no

Hvordan oppnå best resultat i et utviklingsprosjekt? Fullan (1992) påpeker at 25% av resultatet på utviklingsarbeidet skyldes den pedagogiske ideen eller tiltaket, mens 75% av resultatet kan knyttes til arbeidet med gjennomføringen i den enkelte skole og i det enkelte klasserom. «You get what you give” Videre er det avgjørende at et utviklingsarbeid foregår systematisk og over tid. Bare på den måten kan det bidra til endring i skolens kultur. Et av virkemidlene til denne endringen er at lærerne reflekterer sammen i lærergrupper over egen praksis (Hargreaves) og er resultatorienterte (Dufour og Marzano, 2011) www.sepu.no

Oppgaver i grupper, skolens prosjektplan Hvordan sikrer vi tid til gjennomføring av gruppemøter og observasjon/tilbakemelding? Hvordan skaper vi forutsigbarhet for de ansatte om arbeidet i prosjektet? Hvordan kan vi bidra til motivasjon og innsats blant alle deltagerne på skolen? Hvordan kan vi organisere veiledning til lærergruppene? Hvilke spørsmål har vi til SePU / prosjektgruppen? www.sepu.no