Globaliserte barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Nettevett – utvidet versjon
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Månedsevaluering november 2011
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Rolighetsmoen barnehage
Diakoni og trosopplæring
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Barns læring, voksnes ansvar!
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
HelART i Ulåsen barnehage
En historie om folkediktning og eventyr
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Velkommen til foreldremøte.
Fest og følelser Om seksualitet.
Den entusiastiske lærer
BARNAS BARNEVERN 2020.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
«Sinterklaas en Zwarte Piet» i Nederland. Hvem er den merkelig gammel mann på skimmelen, og sine svarte gøye hjelpere? Sinterklaas: en veldig god, gammel.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Helsesøsterkongressen 2017
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Velkommen til dugnad i kommunen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Smerteuttrykk og smertemestring
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Globaliserte barn

Hva er globalisering Vi er innvevd i hverandres virkeligheter Kultur er mer ensartet- og mangeartet Verden har blitt liten Vi ikler oss globalt Vi handler globalt Vi snakker, tenker og drømmer globalt Økonomi i andre deler av verden angår oss Miljø og kriminalitet har ikke grenser

Samfunnsvitere er slett ikke enige om hvordan vi skal tenke om globalisering– ingen fasit Thomas Hylland Eriksen mener at det viktigste er å undersøke dagens samfunn og globalisering Enighet blant forskerne om at folk flest vet mer om en internasjonal verden nå en tidligere Vi er integrert i verden – og verden er en del av oss

Om å leve i en stor - stor verden Kunnskap og interesse for verden er ikke nytt! Nytt at verden har blitt så nær- rett inn på oss Vi er romreisende og tidsakrobater Vi forholder oss tidlig til abstrakte rom. Modernitet- postmodernitet

Abstrakte rom og tidløshet Om å ringe noen på den andre siden av kloden Mytene som forsvinner, barrierer som brytes, eventyr får stemme og ansikt. Reisene både mediert og konkret, gir bilder og forståelse Tiden er avmeldt – og innmeldt Før var tiden det regulerende element, nå sender vi epost. De utålmodige fixe-barna

Om å være verdensborger Coca-cola, MacDonalds, Premium Is, Pokemon og (vår?) president Obama Felles kultur – styrker også lokal kultur Det nasjonale ofte viktigere –delokalisering Barnehagekultur ofte knytta opp mot lokale Fra det nære til det fjerne pedagogisk prinsipp Barna kan streve med Obama-myter

Hva er nært for barna? WOW-ikke bare tull og tøys – handlinger i virkeligheten for større barn og derved søsken Hvordan løse problemer i spill kan være viktig Nyheter: hvor er Gaza? Nettreiser: kommersialisert trygghet

Presidenten, kongen og prinsessa

Hvordan brukes data av småbarn Handlingssamtalen Kompetanseutvikling Håndholdt maskiner, foreldreredningen Pc`en Spillkonsoller/pc Kommunikasjon (msn) Nettby

Barna er kyborger- bestemor også Å bli i ett med en maskin- å være kyborg Pacemaker og mobil msn, facebook, nettby Interface- der vi blir til Marge Piercy- En fantastisk mann

Om å være barn og reisende Frivillige reiser Ufrivillige reiser Enklaver, festning eller ferieparadis?

Sannheten om Syden Historien om Lucie som reiste til Syden-landet De snakker egne språk, spansk f.eks De spiser annerledes mat, fisk f.eks Barna har en annerledes oppdragelse –ofte Syden har ofte egne navn. Spania, Hellas, Tyrkia Syden kan ha politi med pistol, militære med gæver. Syden kan være riktig ubehagelig- fattigdom.

Snakk om Syden!! Landet, maten, språket er minimum Finne landet på nett, globus, bok Lære å telle på (sikker vinner). Si takk og hei. Flott grunnlag for samarbeid med hjemmet Samfunnsfag: enklavene gjør at barna ikke reiser til land, men til vestlige borger = Syden Ta opp hvis det spørres/refereres til

Eg skal heim til Kurdistan!!? Mange opplever hjemme som ikke-Norge Bevare stoltheten om annen identitet Snakke om reisen, om tiden med alle barna Snakke om hva barna vet om Kurdistan Navn, steder, foto, musikk Lære Kurdisk i barnehagen Spise kurdisk mat

Barndomsidealet Fröbel og Rousseaus barn – naturidealet Røtter, jord, gjørme og blåbær er vårt ideal http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.6398462

Risiko- samfunnet- hvor er det? Snakket med Trollskogen 3.2 og fått tilatelse til å bruke bilde,

Den gangen var alt ”enkelt” Vi (norske) levde mest i småsamfunn Vi fikk alt vi trengte i bygda - nærsamfunnet Vi dro ikke ut i stor grad Det var høy grad av oversikt – og kontroll Alle så samme program på TV og hørte radio Var det også litt trangt og klamt?

Utleiring fra landsbygda til verden og cyberspace

Globalisering økt likhet - økt forskjell Globalisering gjør de like og rike likere kulturelt De store forskjellene blir større, men også tydelig for begge sider Barn møter denne verdenen. Hva er det med Mio og Kavring? De redder verden, de drar ut

Mediert virkelighet Barn ER på nett Barn SER nyheter Barn VET mer enn vi vil Løgn kan gi traumer Skal vi diskutere med de største barna? La barna sette agenda for diskusjonen Respekt er nøkkelordet

Barna spør – skal vi egentlig svare? Hva kan barn forstå?

Handling kan være nødvendig Barn som vet, må også kunne handle- hjelpe Kjøpe minehund Fjernadoptere Basar Tegne-forklare-skuespill Ikke avspis barna med ”det er mye trist og vondt i verden” Ta tristhet og smerte på alvor. Solidaritet er en grunnstein i Rammeplanen

Kan vi se dette ukommentert? Barn skal vernes, men ikke voksne Afrikaner på stranda i Spania er morsomme å snakke om for barn Historien er ofte tragisk