Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Henvisning til PP-tjenesten
Fra prøving og feiling til
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Helsekontoret for barn og unge
Flerspråklige barn Systematisk oppfølging av barns språkutvikling i
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Felles innsats mot mobbing
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Sosialpedagogikk på Manglerud
Observasjon og kartlegging av barns språk
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken Systematisk kartleggingsarbeid i møte med minoritetsspråklige barn og deres foresatte Alta kommune – PPT. Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken RSK den 26.03.2015: «God Start – for minoritetsspråklige barnehagebarn»

Hvem? Barnehage: «Når flerkulturelle barn begynner i barnehagen». Utarbeidet av Sentrum og Midtbakken barnehage som del av samarbeidsprosjekt mellom NAFO, Fylkesmannen i Finnmark, Høgskolen i Finnmark og tre kommuner. Rutinebeskrivelse med mål å sikre minoritetsspråklige barn et godt barnehagetilbud. Sandvik og Spurkeland: «Språkpermen, lær meg norsk før skolestart – for minoritets og majoritetsspråklige barn i førskolealder». Mappevurdering over tid. TRAS: Tidlig registrering av språkutvikling Skole: Utdanningsdirektoratets kartleggingsmateriell for språkkompetanse i grunnleggende norsk. For grunn- og videregående skole. Mappevurdering over tid som grunnlag for Særskilt norskopplæring (§ 2-8). Samtaleguide (lokale varianter). PPT: Tidlig innsats (TI): Kursing, screening og drøftingsmøter Systemmøter med PPT. TOSP: Tospråklighetsprøven Observasjon på samtykke knyttet til vurdering av tospråklighetsproblematikk eller lærevansker/språkvansker (Grunnlag for vurdering av søknad om IMDI-midler). Barn- og ungetjenesten: Tverrfaglig drøfting med barnehage/skole, PPT, Habiliteringstjenesten, Helsesøstertjenesten, Tiltaksteam og Barnevernstjenesten

Dual Iceberg Model: Kilde: Cummings 1979, lastet ned fra Statped.no 14. november 2014

«Older is faster, but younger is better»

Hovedmål: Tilrettelegge læringsmiljø og metoder til beste for barnets læring og utvikling Sikre helhetlig tenking. Systematisk informasjonsinnhenting.

Detektivarbeid Innhenting av informasjon Hypoteser

Tema og systematikk i samtale med foreldre: Første samtale : Trygghet, språklig nivå; akademisk/hverdagsspråk? Relasjonsbygging. Sensitivitet i samtalen.

Informasjonsområde I: Fysiologiske og/eller medisinske faktorer som har betydning for læring: - syn, hørsel, ernæring, sykdom som kan ha påvirket barnet - hendelser/situasjoner som kan ha påvirket barnet

Informasjonsområde II Språklige erfaringer - språkmiljø - hvor lenge har barnet snakket språket? - hva har barnet brukt språket til?

Informasjonsområde III: Kunnskap og erfaringer: - leke erfaring /leker/andre barn - deltagelse i hverdagsaktiviteter

Informasjonsområde IV: Lekemiljø/Læringsmiljø - hvilket miljø har barnet vært i? - alle miljø gir erfaringer

Ulike forutsetninger krever ulik tilrettelegging: Vurderinger ut fra tre typer vansker: Språkbarrierer Manglende erfaringer Individuelle forutsetninger

Hvordan kvaliteten kan bedres og sikres – PPTs rolle   Mange barnehager strever med å tilrettelegge opplæringen for flerspråklige barn. Gjennom TI og systemmøter i barnehagen meldes det ofte inn saker til drøfting der tilrettelegging for disse barna etterspørres. Flerspråklighet er en ressurs, ved riktig tilrettelegging er det ikke i seg selv noen vanske eller et område innenfor spesialpedagogikken. Et systematisk kartleggingsarbeid, som først kommer gjennom samtale med foresatte vil gi oss informasjon om forutsetninger og behov hos barnet. 1) Bidra til optimal tilrettelegging 2) Raskere kunne identifisere de som trenger noe mer

Handlingshjulet: Saksgang før henvisning til PP-tjenesten En skjematisk fremstilling av arbeidet med barn som bekymrer i barnehage

Barnehagens bekymring/uro Handlingshjulet Barnehagens bekymring/uro Hjelpe til med utarbeiding av IOP, evt veiledning i saken Samtale med foresatte Observasjoner og kartlegginger (inkl tidligere info, sjekke syn og hørsel) Tilbakemelding til skole/barnehage og foresatte Tiltak Utarbeiding av sakkyndig vurdering Effektvurdering/ evaluering av tiltakene § 5.1 og § 5.7 §1.3 og § 2.8 Kartlegging og testing Nye tiltak Drøfting i møte med PPT - råd om nye tiltak eller råd om henvisning Observasjoner Inntakssamtale med foresatte/elev/lærer, kartlegging av tidlig utvikling, anamnese Ped.rapport – som dokumenterer alt arbeidet ovenfor PPT

Oppsummering Systematisk kartlegging Tolketjeneste er avgjørende. Samtaleguide er nyttig for å sikre at man får den informasjonen man har bruk for. Utsatt skolestart kan vurderes Tilrettelegging for god læring forutsetter gode kunnskaper om barnets forutsetninger og behov